Intrebare:
La o societate cu un numar de angajati care depaseste 50, este obligatorie constituirea Comitetului de Sanatate si Securitate in munca (CSSM)? Daca da, trebuie trecut in Regulamentul intern? Activitatea societatii nu presupune conditii grele sau periculoase de munca si este dispersata teritorial pe mai multe judete. In cazul in care nu se constituie CSSM, care pot fi consecintele pentru societate? Exista amenzi prevazute pentru acest tip de situatie?
Raspuns:
Potrivit art. 6 din Legea nr. 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca, coroborat cu art. 171 din Legea nr. 53/203 – Codul muncii , angajatorul are obligatia de a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor in toate aspectele legate de munca.
In cazul in care un angajator apeleaza la servicii externe, acesta nu este exonerat de responsabilitatile sale in acest domeniu.
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
250 Modele Fise de Post
Medicina muncii un aliat al angajatorului
Obligatiile lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca nu aduc atingere principiului responsabilitatii angajatorului.
In vederea asigurarii conditiilor de securitate si sanatate in munca si pentru prevenirea accidentelor si a bolilor profesionale, angajatorii au obligatia sa obtina autorizatia de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca, inainte de inceperea oricarei activitati.
Potrivit art. 180 din Codul muncii , comitetul de securitate si sanatate in munca se organizeaza la angajatorii persoane juridice la care sunt incadrati cel putin 50 de salariati.
In cazul in care conditiile de munca sunt grele, vatamatoare sau periculoase, inspectorul de munca poate cere infiintarea acestor comitete si pentru angajatorii la care sunt incadrati mai putin de 50 de salariati.
In cazul in care activitatea se desfasoara in unitati dispersate teritorial, se pot infiinta mai multe comitete de securitate si sanatate in munca. Numarul acestora se stabileste prin contractul colectiv de munca aplicabil.
Comitetul de securitate si sanatate in munca coordoneaza masurile de securitate si sanatate in munca si in cazul activitatilor care se desfasoara temporar, cu o durata mai mare de 3 luni.
In situatia in care nu se impune constituirea comitetului de securitate si sanatate in munca, atributiile specifice ale acestuia vor fi indeplinite de responsabilul cu protectia muncii numit de angajator.