Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 124/2011 pentru modificarea si completarea unor acte normative care reglementeaza acordarea de beneficii de asistenta sociala se modifica Legea nr.61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 7/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copilului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 132/2011 si Legea nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, cu modificarile ulterioare.
OUG nr.124/2011 a reglementat ca principale aspecte urmatoarele:
1. Raportarea beneficiilor de asistenta sociala (alocatia de stat pentru copii, alocatia pentru sustinerea familiei, venitul minim garantat si indemnizatia pentru cresterea copilului si stimulentul lunar) la indicatorul social de referinta si aplicarea unui indice social de insertie.
2. Introducerea ca si conditie de mentinere a drepturilor, plata taxelor si impozitelor locale catre bugetele locale de catre persoanele care sunt indreptatite la beneficii sociale (in vederea implementarii prevederilor art. 9 alin. (9) din Legea asistentei sociale)
In cadrul dezbaterilor parlamentare au fost propuse amendamente cu care Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale a fost de acord.
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Amendamentele vizeaza ca aspecte prioritare:
- Flexibilizarea conditiei de achitare a impozitelor si taxelor locale. Astfel, verificarea se va face doar in cazul familiilor si persoanelor singure care au dreptul stabilit de cel putin 6 luni si vor fi excluse de la aceasta verificare familiile monoparentale. De asemenea, se reglementeaza o perioada de gratie de 60 zile in care se pot plati aceste datorii catre bugetele locale, timp in care beneficiarul isi va primi dreptul;
- Stabilirea cuantumului indemnizatiei pentru cresterea copiilor la 85% din media veniturilor nete ale persoanei, cu mentinerea limitelor maxime reglementate in prezent, de 1200 lei pentru concediul pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani si 3400 lei pentru concediul pana la implinirea de catre copil a varstei de 1 an;
- Acordarea stimulentului de insertie si pentru persoanele care au optat pentru concediul pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani;
- Eliminarea limitarii la 3 nasteri a situatiilor pentru care se acorda concediul si indemnizatia pentru cresterea copiilor si acordarea indemnizatiei pentru cresterea copiilor pentru toate situatiile care conduc la acordarea acestui drept;
- Acordarea sumei suplimentare de 600 lei, pe perioada suprapunerii cazurilor in care persoana se afla cu un copil in perioada de concediu si indemnizatie in baza OUG nr.148/2005 si naste/adopta/ia in plasament sau tutela un copil, in baza OUG nr.111/2010. Aceasta reglementare va asigura aplicarea unitara a Deciziei Curtii Constitutionale nr.495/2012 si va avea efecte doar pentru situatiile aflate in plata sau pentru cele care se vor produce dupa adoptarea legii.
Impactul bugetar suplimentar este de aproximativ 11 mil lei pt 2012 si de aproximativ 67 mil. lei pentru 2013. Estimarile contin insa o marja de eroare care este data, pe de o parte de numarul de nasteri care se va inregistra in cursul anului 2013, iar pe de alta parte de numarul de persoane care pot indeplini conditiile de acordare prevazute de actul normativ si de optiunea exprimata a acestora (concediul de 1 an sau 2 ani sau optiunea pentru stimulentul de insertie). Influentele estimate pot fi insa suportate din alocarile bugetare fara afectarea bugetului de stat.”
Totalul beneficiarilor aflati in plata in prezent este de 153.090.
Din numarul total de beneficiari ai indemnizatiei pentru cresterea copilului, 20,52% sunt cu venituri de peste 1500 lei, 33,12% sunt cu venituri intre 600 si 1500 lei, restul de 46,36% fiind fara venituri, respectiv persoane care au perioada de 12 luni constituita din perioade asimilate (eleve, studente, persoane aflate in somaj, persoane care isi insotesc sotul/sotia in misiune permanenta in strainatate etc.)