In acest proiect de act normativ sunt introduse reglementari privind infiintarea, organizarea si functionarea diferitelor tipuri de servicii de ingrijire si educare pe timpul zilei pentru toti copiii. Prin implementarea acestei legi, pe langa stimularea intoarcerii si mentinerea femeilor pe piata fortei de munca, se creeaza noi locuri de munca.
Statul incurajeaza parintii sa petreaca cat mai mult timp cu copilul in perioada copilariei timpurii, prin acordarea concediului si a indemnizatiei de ingrijire a copilului pana la implinirea varstei de doi ani (trei ani, in cazul copilului cu handicap). Pe de alta parte, politicile in domeniul ocuparii fortei de munca incurajeaza parintele sa se intoarca pe piata muncii si inainte de implinirea varstei de doi ani de catre copil, prin acordarea unui stimulent (Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, cu modificarile si completarile ulterioare).
Dar, in lipsa unor servicii de ingrijire si educare a copiilor pe timpul zilei, suficiente si de calitate, se reduce considerabil numarul parintilor (in special mame) care ar putea sa se reintoarca mai devreme la lucru. Implicatiile asupra bugetului sunt evidente: in loc sa revina pe piata fortei de munca, sa contribuie la cresterea economica si sa plateasca impozit pentru veniturile realizate, sute de mii de femei sunt nevoite sa ramana cel putin 2 ani acasa dupa nastere, primind in acest timp indemnizatia de crestere a copilului in valoare de 600 lei.
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Prin proiectul de act normativ se creaza cadrul legal care permite dezvoltarea de catre agenti economici sau alti angajatori a unor servicii de ingrijire si educare pe timpul zilei pentru copiii angajatilor. Acestia ar trebui sa fie insa stimulati sa infiinteze astfel de servicii, prin oferirea unor facilitati fiscale. La art. 21 alin. (3) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt prevazute ca avand deductibilitate limitata cheltuielile sociale, in limita unei cote de pana la 2% aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului. Sunt incluse aici cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a unor activitati sau unitati aflate in administrarea contribuabilililor, gradinite, crese, tichete de cresa. Acest articol ar trebui modificat, in sensul includerii cheltuielilor legate de infiintarea, organizarea si functionarea serviciilor de ingrijire si educare a copilului pe timpul zilei.
Proiectul actului normativ aici.