Sunt acele profesiuni care, prin natura lor, expun lucratorii la alte categorii de riscuri decat cele intalnite in mod curent si care pot produce efecte daca nu se iau masuri colective si/sau individuale de protectie, dupa caz.
Este vorba despre profesiunile care presupun activitati de servicii, de la domeniul medical, la domeniul hotelier sau la cel al transporturilor aeriene/terestre de persoane.
Forma concreta de manifestare a acestor riscuri se caracterizeaza prin stres, violenta verbala, violenta fizica sau chiar atac (armat sau nu) asupra lucratorului sau asupra unui grup de persoane, efectuat de catre potentiali clienti.
Stresul este determinat de aparitia unor persoane care, prin atitudine si comportament, indica lucratorului experimentat ca sunt capabile de acte antisociale. ...Este posibil sa nu se intample nimic. Dar este in egala masura posibil ca in cateva clipe sa izbucneasca un conflict, cauzat, spre exemplu, de anumite produse care nu mai sunt pe stoc.
Simpla prezenta a unor astfel de persoane ii induce o stare de stres semnificativa lucratorului care, prin natura meseriei, nu-si poate parasi locul de munca.
Mai mult, lucratorul trebuie sa aiba o atitudine decenta si respectuoasa fata de persoane pentru care nu exista astfel de valori comportamentale si care nu sunt capabile, prin educatia si formarea pe care o au, sa manifeste un minimum de comportament civilizat.
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Exista si situatii mai speciale, in care se mentine o stare de stres latent, determinat de activitatile gruparilor teroriste. Din cauza acestora, locurile de munca din aeroporturi, cladiri reprezentative (teatre, sedii de birouri, agentii comerciale, ambasade), metrouri nu mai prezinta aceeasi siguranta ca inainte. Oricand, pot deveni tinte!
Ca urmare, lucratorii din aceste categorii pot fi afectati de tulburari ale somnului, de teama, chiar daca afectarea este indirecta (prin intermediul mass-media, de exemplu). In final, toate acestea le vor leza capacitatea de munca.
Sfat
Pentru a evita situatiile in care lucratorii pot fi agresati, instruiti-i in sensul de a nu raspunde la provocari si de a avea o atitudine decenta si respectuoasa, indiferent de imprejurari.
Este esential ca in zona de lucru cu publicul sa existe un serviciu de paza (mai mult sau mai putin la vedere) care sa poata interveni atunci cand este cazul. Simpla prezenta a acestui serviciu induce o stare de siguranta lucratorilor, care stiu ca sunt protejati in caz de pericol.