O afacere vine atat cu avantaje, cat si cu dezavantaje, iar uneori lucrurile nu ies asa cum le-ai planuit sau asa cum te-ai fi asteptat sa fie. In domeniul afacerilor, este important insa sa fii flexibil, sa iti asumi riscurile si sa le transformi ulterior in lectii. Capacitatea ta de adaptare la diverse provocari si situatii neprevazute poate face diferenta intre o afacere de succes si un esec. Pe langa flexibilitate si adaptare, este important sa tii cont si de alte cateva aspecte.
1. Fa-ti un plan bine pus la punct
Inainte de a deschide afacerea, este indicat sa iti faci un plan pe care sa il gandesti in detaliu, tinand cont de detalii precum:
- ideea de afacere propriu-zisa - ce implica aceasta, care sunt mizele, ce presupune dezvoltarea afacerii, precum si obiectivele si misiunile sale;
- descrierea produselor sau a serviciilor oferite;
- descrierea publicului tinta;
- analiza pietei, a concurentei;
- strategii de producere sau de dezvoltare a produselor/serviciilor;
- strategia de marketing;
- stabilirea formei juridice;
- cheltuielile estimate;
- previziuni financiare si nu numai.
2. Consulta experti in domeniu
Este important ca pentru planul de afaceri sa consulti experti in domeniu de la care sa primesti sfaturi avizate, astfel incat sa nu iei decizii pripite. Specialistii vor sti cum sa te indrume corespunzator si, in felul acesta, te vei asigura ca riscurile de a esua se vor diminua considerabil.
3. Fii atent la concurenta
Un alt factor important atunci cand vine vorba de mediul afacerilor este concurenta. Observ-o, analizeaza-i punctele tari si punctele slabe, invata din greselile ei si incearca, treptat, sa o depasesti, prin strategii bine puse la punct, prin metode inovative.
4. Dezvolta-te pe tine insuti in timp ce iti dezvolti afacerea
Faptul ca iti doresti ca afacerea ta sa nu stagneze este de la sine inteles, pentru ca orice antreprenor are in plan sa prospere si sa aduca venituri. Insa, in acest proces al dezvoltarii afacerii, este important sa nu uiti de tine si sa te dezvolti continuu - dezvoltarea ta va aduce, fara indoiala, un plus de valoare afacerii. Asadar, participa la cursuri, la traininguri destinate oamenilor de afaceri, asculta diferite podcasturi, dezvolta-ti abilitatile necesare.
5. Promoveaza-ti afacerea
Este esential ca afacerea ta sa beneficieze de promovari. De aceea, apeleaza cu incredere la specialisti, dezvolta o strategie eficienta de marketing, foloseste retelele de socializare. De asemenea, in promovarea afacerii iti pot fi de real folos si prietenii, intrucat, in momentul in care iti vor distribui postarile referitoare la afacere, un public mai larg va avea acces la acele informatii si afacerea ta va capata vizibilitate.
6. Alege publicul tinta
Nu in ultimul rand, este important sa alegi un public tinta caruia te adresezi. Daca afacerea ta implica gastronomia - de exemplu, iti deschizi un bistro unde vei vinde paste si preparate italienesti - atunci trebuie sa te adresezi iubitorilor de mancare italieneasca, persoanelor care ar prefera acest tip de mancare in locul fast-foodului.