Romania se confrunta cu o imbatranire rapida a populatiei - ce masuri a luat Guvernul

Isabela Alexe
Isabela Alexe
15 Decembrie 2022
15 Decembrie 2022
Isabela Alexe
Isabela Alexe
imbatranire activapopulatie imbatranitapersoane varstnice
Romania se confrunta cu o imbatranire rapida a populatiei - ce masuri a luat Guvernul
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Guvernul a aprobat in data de 14.12.2022 printr-o hotarare, Strategia nationala privind ingrijirea de lunga durata (ILD) si imbatranire activa pentru perioada 2023-2030, care urmareste cresterea numarului persoanelor varstnice care reusesc sa traiasca o viata independenta cat mai mult timp posibil pe masura ce imbatranesc si imbunatatirea accesului la servicii adecvate de ingrijire de lunga durata pentru persoanele varstnice dependente.
 
Romania se confrunta cu o imbatranire rapida a populatiei, avand in prezent aproximativ 3,7 milioane de persoane in varsta de 65 de ani sau mai mult, ceea ce reprezinta aproximativ 19,2 % din populatie. Se preconizeaza ca ponderea populatiei adulte varstnice din Romania cu varsta de 65 de ani sau mai mult va creste si mai mult, ajungand la 27,7 %, pana in anul 2050. In aceeasi perioada, se preconizeaza ca ponderea persoanelor in varsta de 80 de ani sau mai mult va creste de la nivelul actual de 4,8 % la 8,5 %. 

Acest lucru se intampla in contextul soldului negativ al migratiei externe, al ratelor scazute de natalitate si al cresterii sperantei de viata. Imbatranirea si cresterea sperantei de viata sunt, in general, insotite de perioade prelungite de fragilitate si de dependenta. In Romania exista o proportie semnificativa de persoane in varsta, in special de peste 80 de ani, care necesita servicii de ingrijire pe termen lung.
 
Strategia are ca obiective consolidarea managementului serviciilor ILD pentru persoanele varstnice si a continuumului acestor servicii, asigurarea finantarii durabile si imbunatatirea calitatii acestor servicii, consolidarea fortei de munca pentru ILD pentru persoanele varstnice si promovarea participarii sociale active si demne a acestor persoane.
 
De asemenea, strategia pune accent pe implementarea masurilor de preventie, ceea ce va conduce, pe termen lung, la eficientizarea cheltuielilor pentru masurile de asistenta sociala si va avea un impact pozitiv asupra calitatii asistentei sociale a persoanelor varstnice.
 
Principiile generale ale strategiei vizeaza ingrijirea centrata pe persoana, ceea ce presupune acordarea serviciilor in baza unui plan individualizat de asistenta si ingrijire, cu respectarea demnitatii, autonomiei si a dreptului la alegere informata, preventia declinului functional, precum si sustinerea cu prioritate a ingrijirii la domiciliu si in comunitate, inclusiv sprijinul pentru ingrijitorii informali.
 
Documentul aprobat de Guvern si elaborat de MMSS cu asistenta tehnica din partea Bancii Mondiale prevede masuri care nu presupun resurse financiare, cum ar fi reglementari legislative si instrumente de lucru pentru coordonarea metodologica a serviciilor publice de asistenta sociala si implementarea legislatiei existente, dar si masuri care presupun asigurarea unor costuri din diverse surse.
 
Astfel, investitiile in centrele de zi si unitatile de ingrijire la domiciliu, masuri complementare celor care vor fi finantate din fonduri europene nerambursabile, vor avea ca principala sursa de finantare fondurile din PNRR, iar implementarea unor masuri prevazute in strategie va fi finantata de la bugetele locale sau bugetul de stat, in limita sumelor aprobate in legile bugetare anuale.
 
Strategia nationala privind ingrijirea de lunga durata si imbatranire activa pentru perioada 2023-2030 face parte din cadrul normativ pentru asigurarea mecanismului sustenabil de asigurare a ingrijirii de lunga durata la domiciliu si in centre de zi de ingrijire si recuperare. Acest cadru normativ reprezinta un indicator de performanta pentru reforma ingrijirii de lunga durata a persoanelor varstnice, prevazuta in PNRR, in responsabilitatea MMSS si care are termen anul acesta.        
 
Principalele elemente de reforma prevazute de strategie in vederea accesului tuturor persoanelor varstnice dependente, din orice localitate si indiferent de venituri, la o forma adecvata de suport, de ingrijire si asistenta privesc, pe de o parte, cresterea gradului de implementare a prevederilor legislative, in special a Legii nr.17/2000 privind asistenta sociala a persoanelor varstnice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, a Legii asistentei sociale nr.292/2011, precum si a Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii republicata, cu modificarile si completarile ulterioare: dezvoltarea de retele de servicii pentru ILD, programe nationale dedicate (spre ex.: pentru persoane varstnice cu demente), elaborare de proceduri de interventie de urgenta, revizuirea procedurilor de evaluare, programe de instruire pentru autoritati, ingrijitori formali si informali, familii, beneficiari, revizuirea contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale, in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate prin includerea explicita si intr-un procent adecvat a cheltuielilor necesare asigurarii pachetului de servicii de baza la care au dreptul persoanele asigurate si pachetul de servicii minimal pentru persoanele varstnice etc.
 
De asemenea, masurile propuse privesc cresterea gradului de participare a societatii in identificarea si implementarea celor mai bune solutii in vederea revizuirii cadrului legislativ pentru ILD, definirea ILD, reglementarea serviciilor de prevenire, linie telefonica de urgenta, incheierea de protocoale pentru managementul ILD intre SPAS si unitati sanitare, revizuirea rolului si nivelului de implicare a structurilor reprezentative ale persoanelor varstnice,  masuri pentru cresterea atractivitatii locurilor de munca in ILD, programe de sustinere a antreprenorialului in ILD etc.
 
 

NOUTATI din Legislatia muncii

NOUTATI privind CONCEDIILE aduse prin Legea 283


De ce trebuie sa acordati o atentie deosebita concediilor?

Pentru ca sunt nu mai putin de 17 tipuri de concedii prevazute in legislatie, fiecare cu propriile caracteristici, proceduri, capcane. Si, cand avem de-a face cu un domeniu atat de vast, este clar ca apar neclaritati si, implicit, greseli pe care inspectorii ITM de-abia le asteapta.

Vezi AICI cele 17 Tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]