Guvernul a adoptat o Ordonanta de Urgenta in vederea instituirii unor masuri de sprijin si asistenta umanitara, document care include si prevederi din sfera de competenta a Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale (MMSS).
Pe fondul conflictului armat din Ucraina, MMSS a luat o serie de decizii care vizeaza protectia persoanelor cu dizabilitati, a persoanelor varstnice dependente, precum si flexibilizarea conditiilor de acces pe piata muncii din Romania pentru cetatenii ucraineni.
Astfel, persoanele cu dizabilitati, insotite sau neinsotite, care provin din zona conflictului armat din Ucraina si intra in Romania, pot beneficia, la cerere, de serviciile sociale acordate in toate tipurile de centre rezidentiale pentru persoane adulte cu handicap, respectiv locuinte protejate, centre pentru viata independenta, centre de abilitare si reabilitare, centre de ingrijire si asistenta sau in centre respiro/centre de criza.
Daca la intrarea pe teritoriul Romaniei, persoanele cu dizabilitati declara, in mod individual sau prin intermediul insotitorului, ca raman in Romania, ele pot fi preluate, la cerere, in evidenta Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului pentru a beneficia de serviciile acordate in cadrul centrelor pentru persoane adulte cu handicap. Persoanele adulte cu dizabilitati care nu detin documente de identitate valabile vor fi comunicate Inspectoratului General pentru Imigrari in vederea stabilirii regimului juridic, concomitent cu preluarea lor, la cerere, de catre Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului in vederea acordarii serviciilor mentionate anterior.
Finantarea cheltuielilor aferente serviciilor sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilitati va fi asigurata din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prin hotarare a Guvernului, la propunerea MMSS.
De asemenea, persoanele varstnice cu mobilitate redusa sau aflate in situatie de dependenta, care provin din zona conflictului armat din Ucraina si intra in Romania, beneficiaza, la cerere, de serviciile sociale in conformitate cu legislatia privind asistenta sociala a persoanelor varstnice.
Autoritatile administratiei publice locale pot angaja asistenti sociali sau alt personal de specialitate, dupa caz, in cadrul serviciilor publice de asistenta sociala de la nivel local si judetean si in cadrul serviciilor sociale in care sunt beneficiari care provin din zona conflictului armat din Ucraina si intra in Romania, in functie de nevoile acestora, pentru o durata determinata.
MMSS propune si solutii pentru facilitarea accesului cetatenilor ucraineni pe piata muncii din Romania, prin crearea cadrului necesar pentru ca acestia sa-si poata asigura o sursa de venit din munca prestata.
MMSS a initiat flexibilizarea procedurilor administrative referitoare la acordarea dreptului de sedere si de munca pe teritoriul Romaniei, avand in vedere inclusiv faptul ca, dat fiind contextul in care acestia sunt nevoiti sa paraseasca teritoriul Ucrainei, nu au posibilitatea sa solicite viza de la misiunile diplomatice ale Romaniei in Ucraina si nu detin asupra lor diplomele de studii/certificatele de calificare intr-o anumita profesie.
Astfel, cetatenii ucraineni care intra legal pe teritoriul Romaniei si care nu solicita o forma de protectie potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul in Romania, pot fi incadrati in munca fara avizul de angajare prevazut de Ordonanta Guvernului nr.25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei.
Documentul adoptat de Guvern vine si in sprijinul cetatenilor ucraineni care provin din zona de conflict armat si care nu detin documente cu care sa probeze calificarea profesionala sau experienta in activitate, necesare ocuparii unui loc de munca in Romania, informeaza
Guvernul Romaniei.
In astfel de situatii, ei se vor putea angaja in baza unei declaratii pe propria raspundere, data angajatorului roman, ca indeplinesc conditiile de pregatire profesionala si experienta in activitate, necesare ocuparii postului pe care urmeaza sa fie incadrati in munca, si nu au antecedente penale care sa fie incompatibile cu activitatea pe care o desfasoara sau urmeaza sa o desfasoare pe teritoriul Romaniei.
Actul normativ aprobat de Guvern stabileste ca incadrarea in munca a persoanelor care nu detin documente doveditoare cu privire la calificari si experienta se face cu respectarea prevederilor din Codul muncii, in ceea ce priveste verificarea prealabila a aptitudinilor profesionale si personale ale persoanei care solicita angajarea, respectiv stabilirea unei perioade de proba pentru verificarea aptitudinilor salariatului, la incheierea contractului individual de munca.
Aceasta prevedere nu se aplica si cetatenilor din Ucraina care doresc sa acceada ori sa exercite in Romania, in mod independent sau ca salariat, o profesie reglementata de legea romana.
Cetatenii ucrainieni ajunsi in Romania din cauza conflictului armat pot beneficia si de masuri de stimulare a ocuparii fortei de munca, precum si de protectie in cadrul sistemului asigurarilor pentru somaj, in conditiile prevazute de lege pentru cetatenii romani, cu conditia inregistrarii la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti. Brosura privind
“Servicii gratuite oferite cetatenilor ucraineni pentru integrarea pe piata muncii din Romania”/” Free services offered to Ukrainian citizens for integration into the Romanian labor market”, poate fi descarcata de
aici.
Prevederile Ordonantei de Urgenta aprobata de Guvern vizeaza cetatenii ucraineni si pot fi aplicate persoanelor de alte nationalitati doar in conditiile respectarii prevederilor Legii nr. 122/2006 privind azilul in Romania, prin Inspectoratul General pentru Imigrari.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Varsta de pensionare. Data incetare CIMIntrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu de odihna in functie de vechimeIntrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal (in zile lucratoare) pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor <<