O veste buna pentru angajatori si angajati vine sub forma unui proiect de reglementare a posibilitatii de a se incheia contractele individuale de munca prin utilizarea semnaturii electronice calificate.
Mai mult, se reglementeaza posibilitatea de a se intocmi si semna, prin utilizarea semnaturii electronice calificate, a tuturor inscrisurilor/documentelor din domeniul relatiilor de munca rezultate la incheierea contractului individual de munca, pe parcursul executarii acestuia sau la incetarea contractului.
Este o masura necesara pe piata muncii, solicitata de angjatori, o oportunitate de adaptare a relatiilor de munca la realitatile socio-economice si tehnologice actuale si care ofera raspuns la multe intrebari pe care angajatorii si le-au pus in legatura cu posibilitatea de a utiliza semnatura electronica calificata in relatiile de munca.
Dar ce se reglemeneaza in mod concret?
1. Posibilitatea ca partile sa poata opta sa utilizeze la incheierea contractului individual de munca/actului aditional la contract, dupa caz, semnatura electronica calificata, insotita de marca temporalasi emisa de un furnizor de servicii de incredere calificat.
2. Partile pot opta pentru utilizarea semnaturii electronice calificate pentru intocmirea tuturor inscrisurilor/documentelor din domeniul relatiilor de munca rezultate la incheierea contractului individual de munca.
3. Posibilitatea de a se arhiva documentele de catre angajator in arhive electronice care vor fi puse la dispozitia organelor de control competente la solicitarea acestora.
4. Posibilitatea ca angajatorul sa utilizeze semnatura electronica calificata, in raporturile cu institutiile publice la intocmirea inscrisurilor/documentelor din domeniul relatiilor de munca.
5. Forma scrisa a inscrisurilor ceruta de prezenta lege se consideraindeplinitasi dacainscrisul este intocmit in forma electronicasi este semnat cu semnatura electronica calificatainsotita de marca temporala emisa de un prestator de servicii autorizat.
De unde se poate obtine semnatura electronica calificata?
• Angajatorul – o poate obtine de la un furnizor autorizat de servicii de certificare, in conditiile prevazute de Legea nr. nr.455/2001 privind semnatura electronica, cu completarile ulterioare.
• Angajatorii institutii publice – pot obtine semnatura electronica fie de la la un furnizor autorizat de servicii de certificare, fie prin prin Serviciul de Telecomunicatii Speciale.
• Angajatul – poate obtine semnatura electronica calificata prin solicitare directa la furnizorul de servicii acreditat sau prin intermediul angajatorului
Beneficiile utilizarii semnaturii electronice calificate in domeniul relatiilor de munca:
• Posibilitatea de incheia, la distanta, prin mijloace electronice, contracte de munca, acte aditionale la acestea, dar si alte documente specifice derularii relatiilor de munca;
•
Eliminarea hartiilor si eficientizarea procesului de arhivare a documentelor de
resurse umane: documentele exista doar in format electronic, circula mult mai rapid intre angajator si angajat, se arhiveaza doar in arhive electronice;
• Imbunatatirea relationarii angajator/institutii publice prin utilizarea inscrisurilor semnate electronic.
Articol realizat de Adina Popescu, consilier juridic, pentru LegislatiaMuncii.ro
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Contract de munca temporara vs contract pe durata nedeterminataIntrebare: Va rugam sa ne spuneti modalitatea de angajare a unui salariat temporar cu contract pe perioada nedeterminata. Noi ca agent de munca temporara dorim sa incheiem un contract pe perioada nedeterminata cu un salariat care va lucra la dispozitia utilizatorului, salariat temporar cu misiunea conform contractului de punere la dispozitie. La schimbarea misiunii se va intocmi un act aditional? Va rugam sa ne ajutati si cu un astfel de model de contract.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Persoana cu handicap este persoana invalida gradul III in contextul incadrarii in muncaIntrebare: Daca am grad de handicap accentuat permanent 28 ani vechime dovedit din portalul CNNP si recomandarea din partea comisiei de evaluare a persoanelor cu handicap cu timp partial de lucru 4 ore pe zi, pentru pensionare grad invaliditate III, Ce documente ar trebui depuse la comisia de expertiza medicala (certificat de handicap altul fata de cel permanent avut acum, documente medicale etc.?)
vezi AICI raspunsul specialistilor <<