O veste buna pentru angajatori si angajati vine sub forma unui proiect de reglementare a posibilitatii de a se incheia contractele individuale de munca prin utilizarea semnaturii electronice calificate.
Mai mult, se reglementeaza posibilitatea de a se intocmi si semna, prin utilizarea semnaturii electronice calificate, a tuturor inscrisurilor/documentelor din domeniul relatiilor de munca rezultate la incheierea contractului individual de munca, pe parcursul executarii acestuia sau la incetarea contractului.
Este o masura necesara pe piata muncii, solicitata de angjatori, o oportunitate de adaptare a relatiilor de munca la realitatile socio-economice si tehnologice actuale si care ofera raspuns la multe intrebari pe care angajatorii si le-au pus in legatura cu posibilitatea de a utiliza semnatura electronica calificata in relatiile de munca.
Dar ce se reglemeneaza in mod concret?
1. Posibilitatea ca partile sa poata opta sa utilizeze la incheierea contractului individual de munca/actului aditional la contract, dupa caz, semnatura electronica calificata, insotita de marca temporalasi emisa de un furnizor de servicii de incredere calificat.
2. Partile pot opta pentru utilizarea semnaturii electronice calificate pentru intocmirea tuturor inscrisurilor/documentelor din domeniul relatiilor de munca rezultate la incheierea contractului individual de munca.
3. Posibilitatea de a se arhiva documentele de catre angajator in arhive electronice care vor fi puse la dispozitia organelor de control competente la solicitarea acestora.
4. Posibilitatea ca angajatorul sa utilizeze semnatura electronica calificata, in raporturile cu institutiile publice la intocmirea inscrisurilor/documentelor din domeniul relatiilor de munca.
5. Forma scrisa a inscrisurilor ceruta de prezenta lege se consideraindeplinitasi dacainscrisul este intocmit in forma electronicasi este semnat cu semnatura electronica calificatainsotita de marca temporala emisa de un prestator de servicii autorizat.
De unde se poate obtine semnatura electronica calificata?
• Angajatorul – o poate obtine de la un furnizor autorizat de servicii de certificare, in conditiile prevazute de Legea nr. nr.455/2001 privind semnatura electronica, cu completarile ulterioare.
• Angajatorii institutii publice – pot obtine semnatura electronica fie de la la un furnizor autorizat de servicii de certificare, fie prin prin Serviciul de Telecomunicatii Speciale.
• Angajatul – poate obtine semnatura electronica calificata prin solicitare directa la furnizorul de servicii acreditat sau prin intermediul angajatorului
Beneficiile utilizarii semnaturii electronice calificate in domeniul relatiilor de munca:
• Posibilitatea de incheia, la distanta, prin mijloace electronice, contracte de munca, acte aditionale la acestea, dar si alte documente specifice derularii relatiilor de munca;
•
Eliminarea hartiilor si eficientizarea procesului de arhivare a documentelor de
resurse umane: documentele exista doar in format electronic, circula mult mai rapid intre angajator si angajat, se arhiveaza doar in arhive electronice;
• Imbunatatirea relationarii angajator/institutii publice prin utilizarea inscrisurilor semnate electronic.
Articol realizat de Adina Popescu, consilier juridic, pentru LegislatiaMuncii.ro
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Aplicarea facilitatilor in sectorul constructiiIntrebare: O societate desfasoara activitate conform codului CAEN 4120 a Lucrari de constructii a cladirilor rezidentiale si nerezidentiale. In anul 2019 societatea inregistreaza o cifra de afaceri de 5.083.954 lei, din care cifra de afaceri aferenta constructiilor este de 3.859.577 lei. In acest caz, in anul 2019 cifra de afaceri din constructii este inferioara pragului de 80% din cifra de afaceri (4.067.163 lei). In anul 2020, intrucat in anul precedent societatea nu a indeplinit conditiile, activitatea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Obligatii privind stabilirea drepturilor salarialeIntrebare: O societate cu obiect de activitate Restaurante 5611, desfasoara activitatea in zile lucratoare si in weekend si salariatii primesc spor de weekend proportional cu perioada lucrata conform CIM. La intocmirea pontajului de catre administratorul restaurantului, exista situatia in care un salariat a efectuat doar 18 zile din numarul de zile lucratoare din luna respectiva, exemplu 21 zile lucratoare in acea luna. Administratorul restaurantului doreste sa plateasca salariu de baza intreg (salariu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<