In ce priveste digitalizarea raporturilor de munca, o noua ordonanta de urgenta adoptata miercuri prevede posibilitatea folosirii semnaturii electronice avansate sau calificate la incheierea contractului individual de munca, a actelor aditionale la acesta, dar si pentru intocmirea tuturor inscrisurilor/dcumentelor din domeniul relatiilor de munca.
Potrivit noului act normativ, semnatura electronica va fi insotita de marca temporala calificata si sigiliul electronic calificat al angajatorului.
Ministerul Muncii a anuntat, printr-un comunicat oficial, ca decizia Executivului sprijina flexibilizarea si adaptarea relatiilor de munca la schimbarile aduse pe piata muncii odata cu aparitia pandemiei de COVID – 19, cand munca la domiciliu a luat amploare.
„Numarul contractelor individuale de munca cu clauza de telemunca a crescut semnificativ. Daca in luna martie a anului trecut, la debutul pandemiei, in registrul general de evidenta a salariatilor erau inregistrate 50.577 de astfel de contracte, pana la sfarsitul anului numarul a crescut la 383.300. Tendinta de crestere continua si in 2021.
In luna martie erau inregistrate aproape 395.000 de contracte cu clauza de telemunca. Cata vreme se mentin regulile de distantare fizica, inclusiv la locul de munca, iar telemunca ramane o solutie dezirabila, angajatorii trebuie sprijiniti, prin simplificarea procedurilor specifice de
resurse umane, sa utilizeze forme alternative de munca”, a declarat ministrul Muncii, Raluca Turcan, potrivit aceleiasi surse.
Mai mult, noul OUG reformuleaza definitia telemuncii si elimina sintagma „cel putin o zi pe luna” in contextul in care, in momentul de fata, aceasta forma de organizare a muncii se desfasoara in mod regulat.
ATENTIE!
Se stabileste, totodata, ca angajatorul nu poate obliga salariatul sa foloseasca semnatura electronica. Totusi, partile trebuie sa utilizeze acelasi tip de semnatura la semnarea documentelor, inclusiv cea olografa, prevazuta acum de Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii.
RETINETI!
“In acelasi timp, salariatul care isi desfasoara activitatea in telemunca are obligatia de a respecta si asigura confidentialitatea informatiilor utilizate in timpul desfasurarii activitatii. Activitatea acestuia poate fi verificata de angajator prin utilizarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor, in conditiile stabilite prin contractul individual de munca, regulamentul intern si/sau contractul colectiv de munca aplicabil, in conditiile legii”, informeaza Ministerul Muncii.
Angajatorul poate utiliza semnatura electronica avansata sau calificata si in raporturile pe care le are cu institutiile publice, la intocmirea inscrisurilor sau documentelor din domeniul relatiilor de munca/securitatii si sanatatii in munca.
Toate documentele incheiate prin utilizarea semnaturii electronice vor fi arhivate de angajator si vor fi puse la dispozitia organelor de control competente, la solicitarea acestora.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Incetare CIM in perioada de proba. Prima zi de activitateIntrebare: Am angajat o persoana cu contract de munca cu 8 ore, pe perioada nedeterminata, dar a venit doar o zi, nu a muncit doar i s-a prezentat ce are de facut apoi dupa masa a sunat ca nu mai vine ca a acceptat o alta oferta. In acest caz cum trebuie sa desfacem contractul angajatului? Pe perioada de proba? Suntem obligati sa-i platim persoanei ziua in care a fost la servici dar nu a lucrat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Suprapunere certificate medicale. Declaratia 112Intrebare: Avem angajati care aduc concediu medical eliberat de diferiti medici, care se suprapun. Modul de calcul al acestor concedii medicale se platesc conform legislatiei in vigoare, adica primul concediu medical se plateste pana la data inceperii urmatorului. Intrebarea este: in declaratia 112, aceste concedii medicale trebuie sa apara ca si durata conform platii sau conform duratei care apare pe formularul de concediu medical eliberat de catre medic? Care este legislatia unde se precizeaza acest...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<