In ce priveste digitalizarea raporturilor de munca, o noua ordonanta de urgenta adoptata miercuri prevede posibilitatea folosirii semnaturii electronice avansate sau calificate la incheierea contractului individual de munca, a actelor aditionale la acesta, dar si pentru intocmirea tuturor inscrisurilor/dcumentelor din domeniul relatiilor de munca.
Potrivit noului act normativ, semnatura electronica va fi insotita de marca temporala calificata si sigiliul electronic calificat al angajatorului.
Ministerul Muncii a anuntat, printr-un comunicat oficial, ca decizia Executivului sprijina flexibilizarea si adaptarea relatiilor de munca la schimbarile aduse pe piata muncii odata cu aparitia pandemiei de COVID – 19, cand munca la domiciliu a luat amploare.
„Numarul contractelor individuale de munca cu clauza de telemunca a crescut semnificativ. Daca in luna martie a anului trecut, la debutul pandemiei, in registrul general de evidenta a salariatilor erau inregistrate 50.577 de astfel de contracte, pana la sfarsitul anului numarul a crescut la 383.300. Tendinta de crestere continua si in 2021.
In luna martie erau inregistrate aproape 395.000 de contracte cu clauza de telemunca. Cata vreme se mentin regulile de distantare fizica, inclusiv la locul de munca, iar telemunca ramane o solutie dezirabila, angajatorii trebuie sprijiniti, prin simplificarea procedurilor specifice de
resurse umane, sa utilizeze forme alternative de munca”, a declarat ministrul Muncii, Raluca Turcan, potrivit aceleiasi surse.
Mai mult, noul OUG reformuleaza definitia telemuncii si elimina sintagma „cel putin o zi pe luna” in contextul in care, in momentul de fata, aceasta forma de organizare a muncii se desfasoara in mod regulat.
ATENTIE!
Se stabileste, totodata, ca angajatorul nu poate obliga salariatul sa foloseasca semnatura electronica. Totusi, partile trebuie sa utilizeze acelasi tip de semnatura la semnarea documentelor, inclusiv cea olografa, prevazuta acum de Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii.
RETINETI!
“In acelasi timp, salariatul care isi desfasoara activitatea in telemunca are obligatia de a respecta si asigura confidentialitatea informatiilor utilizate in timpul desfasurarii activitatii. Activitatea acestuia poate fi verificata de angajator prin utilizarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor, in conditiile stabilite prin contractul individual de munca, regulamentul intern si/sau contractul colectiv de munca aplicabil, in conditiile legii”, informeaza Ministerul Muncii.
Angajatorul poate utiliza semnatura electronica avansata sau calificata si in raporturile pe care le are cu institutiile publice, la intocmirea inscrisurilor sau documentelor din domeniul relatiilor de munca/securitatii si sanatatii in munca.
Toate documentele incheiate prin utilizarea semnaturii electronice vor fi arhivate de angajator si vor fi puse la dispozitia organelor de control competente, la solicitarea acestora.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Persoane cu dizabilitati. Conditii scutire plata impozit pe venitIntrebare: Angajatii care suferera de bolii precum diabet, tensiune sunt scutii de anumite taxe din retinerea din salariu?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu de odihna. CIM cu timp partial ore pe lunaIntrebare: Un angajat are norma de lucru de 8 ore/luna si lucreaza in fiecare luni si marti a fiecarei saptamani. In contractul individual de munca are 21 zile de concediu de odihna/an. In luna noiembrie a efectuat 5 zile de concediu de odihna. Cum trebuie sa para in pontaj? Care este calculul corect al indemnizatiei de concediu de odihna? Cum ar trebui sa fie introduse zilele de concediu de odihna in programul de salarii daca are norma de 8 ore/luna? Care ar fi baza legala?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<