Concediu crestere copil si perioada de urgenta. Este pusa in pericol acordarea stimulentului de insertie?

Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
11 Mai 2020
11 Mai 2020
Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
concediu crestere copilstimulent de insertie stare de urgenta
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
 
Un angajat solicita suspendarea contractului individual pentru a beneficia de luna tatalui, continuand astfel concediul de crestere a copilui in care a fost pana in acest moment mama copilului, pana ce copilul implineste 1 an, 11 luni si 2 saptamani. Daca al doilea parinte care a solicitat concediul pentru cresterea copilului reia activitatea doar cu 2 saptamani inainte ca copilul sa implineasca varsta de 2 ani, mama copilului va mai putea beneficia de stimulent de insertie?
 
Raspunsul specialistului:
 
Regula stabilita de OUG 111/2010 este aceea ca revenirea la locul de munca trebuie sa se faca cu el putin 60 de zile anterior implinirii de catre copil a varstei de 2 ani.
 
Pe perioada starii de urgenta au fost stabilite reguli speciale in legatura cu concediul pentru cresterea copilului.
 
Astfel, art. VI din OUG 32/2020 prevede astfel:
 
Art. VI. - (1) In vederea aplicarii art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru plata stimulentului de insertie prevazut la art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si pentru plata indemnizatiei prevazute de art. 32 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele indreptatite transmit agentiei pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti in a caror raza teritoriala isi au domiciliul sau resedinta, prin posta electronica, documentele doveditoare, dupa cum urmeaza:
 
a) pentru persoanele aflate in plata drepturilor, copia documentului care atesta ca se afla in una dintre situatiile prevazute la art. II (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020;
b) pentru persoanele care urmeaza sa solicite drepturile, documentele doveditoare prevazute de 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si copia documentului care atesta ca se afla in una dintre situatiile prevazute la art. II alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020.
(2) Documentul care atesta ca se afla in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la art. II alin. (1) din Ordonanta de urgenta nr. 30/2020 poate fi, dupa caz, certificatul medical sau adeverinta de la angajator.
(3) Pentru situatiile prevazute la art. II alin. (1) lit. c) si d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, documentul doveditor poate fi adeverinta eliberata de angajator sau declaratia pe propria raspundere a persoanei ca se afla in una dintre aceste situatii. In cazul in care persoana depune declaratia pe propria raspundere, agentia pentru plati si inspectie sociala judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti verifica in registrul general de evidenta a salariatilor veridicitatea celor declarate.
 
(4) Pentru persoanele beneficiare ale indemnizatiei pentru cresterea copiilor prevazute de art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, care se afla in plata indemnizatiei pentru cresterea copilului la data instituirii starii de urgenta, plata acestei indemnizatii se asigura pe toata durata instituirii starii de urgenta si in situatia in care copilul a implinit varsta de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap sau urmeaza sa implineasca varsta prevazuta de lege, in aceasta perioada.
 
(5) Persoanele prevazute la alin. (1) lit. b) pot opta intre acordarea stimulentului de insertie sau reintoarcerea in concediul pentru cresterea copiilor si acordarea indemnizatiei aferente acestuia.
(6) In situatia prevazuta la alin. (5) persoana indreptatita transmite, prin posta electronica, la agentia pentru plati si inspectie sociala judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti numai cererea prevazuta la art. 13 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
(7) Pentru persoanele prevazute la alin. (4) si (5), prin exceptie de la prevederile art. 7 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, acordarea stimulentului de insertie se face de la data depunerii cererii, daca acestea realizeaza venituri supuse impozitului pe venit, pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani, respectiv 4 ani, in cazul copilului cu handicap.
 
Astfel, alin. (7)  mai sus citat stabileste ca prin exceptie de la prevederile art. 7 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010, acordarea stimulentului de insertie se face de la data depunerii cererii, daca acestea realizeaza venituri supuse impozitului pe venit.
 
Asadar, se stabileste o exceptie  la termenul de 60 zile pentru persoanele mentionate la alin. 4 si 5.
 
Daca ne uitam la alin. (4), vedem ca beneficiarul indemnizatiei pentru cresterea copilului va beneficia de indemnizatie pe toata perioada starii de urgenta chiar in situatia in care copilul implineste in aceasta perioada varsta de 2 ani (sau 3 ani daca copilul este incadrat in grad de handicap).
 
Nu rezulta cu claritate daca la persoanele prevazute la alin. (4) se incadreaza toate persoanele care se afla in concediu crestere copil la data instituirii starii de urgenta sau doar cele ai caror copii implinesc varsta de 2 ani in timpul starii de urgenta.
 
Prin urmare, textul este interpretabil in sensul ca nu este clar daca se aplica si persoanelor care se afla in concediu crestere copil la data instituirii starii de urgenta dar ai caror copii nu implinesc varsta de 2 ani in timpul starii de urgenta. Cu alte cuvinte, nu este clar daca legiuitorul a stabilit o exceptie de la termenul de 60 de zile pentru salariatii care nu respecta acest termen in perioada starii de urgenta.
Avand in vedere lipsa de claritate a textului legal citat nu putem sa afirmam ca salariata va mai beneficia de stimulent de insertie.
 
Raspuns oferit de Rodica Mantescu, Specialist in legislatia muncii, pentru PortalCodulMuncii.ro
 

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]