Avand in vedere schimbarile din ultima perioada cu privire la desfasurarea activitatilor lucrative, precum si perioada de timp scursa de la momentul adoptarii masurilor de restrictionare a miscarii persoanelor, CNIPMMR analizeaza modul in care intreprinderile mici si mijlocii din Romania au fost impactate de masurile instituirii starii de urgenta si cum le-a fost sau le va fi afectata activitatea economica si care sunt lectiile invatate in aceasta perioada.
Astfel, in perioada 14.04 - 21.04 2020, CNIPMMR a realizat un amplu sondaj cu privire la efectele muncii la domiciliu si necesitatea reintoarcerii personalului in unitatile de productie.
Rezultatele sondajului
Sondajul a fost derulat in perioada 14.04 - 21.04.2020 si antreprenori au fost in proportie de 63,3% microintreprinderi, 19,9% intreprinderi mici, 10,1% intreprinderi mijlocii si 6,7% alte forme de organizare.
Intrebati cati salariati sunt incadrati in societatea lor, acestia au mentionat: 65,9% au mai putin de 9 salariati, 23,9% au intre 10 si 49 de salariati si 10,2% au peste 50 de salariati.
In ceea ce priveste domeniul de activitate al respondentilor, acesta este in proportie de 67,7% servicii, 17,3% comert si 15% productie.
La intrebarea “Cat de afectat sunteti de actuala criza?”, antreprenorii au raspuns in proportie de 35,8% ca sunt afectati in foarte mare masura, 28,3% ca sunt afectati in mare masura, 14,6% ca nu sunt afectati, 12,4% ca sunt afectati in mica masura si 8,8% ca sunt afectati in foarte mica masura.
Astfel, acestia estimeaza o scadere a cifrei de afaceri, dupa cum urmeaza: 30,1% mai mult de 70% din cifra de afaceri, 18,1% intre 30% si 50%, 16,8% intre 10% si 30%, 15,9% intre 50% si 70%, 15% pana in 10% si doar 4,1% nu au inregistrat scaderi ale cifrei de afaceri.
Intrebati „In cat timp credeti ca veti reveni la nivelul cifrei de afaceri anterior crizei?”, antreprenorii au raspuns: 37,6% isi vor reveni in maxim 6 luni, 29,6% in maxim 12 luni, 25,3% intre 1 si 2 ani, si 7,5% in mai mult de 2 ani.
Intrebati apoi care considera ca este data de la care angajatii ar trebui sa se reintoarca in unitate, pentru a relua activitatea economica, 51,8% au mentionat ca angajatii ar trebui sa se reintoarca dupa incetarea starii de urgenta, 26,1% la inceputul lunii mai si 22,1% dupa sarbatorile Pascale.
De asemenea, antreprenorii chestionati estimeaza ca pot reintegra personalul la nivelul anterior crizei, astfel: 57,5% in maxim 3 luni, 20,4% in maxim 6 luni, 8,8% in maxim 9 luni, 8% in mai mult de un an si 5,3% in maxim 12 luni.
In ceea ce priveste masurile de preventie a raspandirii virusului COVID-19 pe care antreprenorii le pot implementa in cadrul unitatii, acestia au raspuns (raspunsuri multiple): masti de protectie (82,30%), dezinfectanti pentru igienizarea suprafetelor (74,80%), manusi de unica folosinta (61,90%), asigurarea unei distante mai mari intre spatiile individuale de lucru (58,40%), altele (4,40%): viziere, lucratul in ture, lucratul 1 saptamana la birou/ 1 saptamana acasa, asigurarea transportului angajatilor cu masinile companiei, decontarea trannsporului angajatilor cu masinile proprii, work from home (munca de acasa) doar 3h/zi.
Intrebati care considera ca sunt riscurile neintoacerii la lucru in urmatoarea perioada, acestia au raspuns (raspunsuri multiple): scaderi ale cifrei de afaceri (74,80%), pierderea clientilor (51,80%), reducerea personalului ca urmare a afectarii veniturilor (36,30%), incetarea activitatii economice ca urmare a afectarii grave a relatiilor comerciale (35%), scaderea productivitatii muncii (27%) si aparitia de sincope in comunicarea dintre angajator si angajati, precum si intre angajati (19,90%).
Printre efectele pozitive considerate de antreprenori ca urmare a implementarii masurilor de distantare sociala in cadrul intreprinderilor, acestia au mentionat (raspunsuri multiple): digitalizarea administratiei publice (42,90%), debirocratizarea administratiei publice (39,40%), digitalizarea intreprinderii (36,70%), imbunatatirea comunicarii institutionale (32,30%), identificarea unor noi oportunitati de business (28,80%) si identificarea unor noi canale de vanzare (19,90%).
In final, printre masurile considerate necesare a fi luate in continuare in domeniul relatiilor de munca, antreprenorii au propus: modificarea Codului Muncii astfel incat sa permita flexibilitate in ceea ce priveste derularea contractului de munca si munca la distanta (77,40%), introducerea unui termen mai mare de notificare in Revisal a modificarilor din contractul individual de munca (50%), introducerea unui alt sistem de cuantificare a muncii la distanta care sa nu presupuna inscrierea in condica de prezenta (37,20%), altele (3,20%): reducerea taxarii salarizarii, posibilitatea angajatorului de a recupera investitia in formarea profesionala a angajatului etc.