Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Codul muncii si Legea Dialogului Social
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
d) identifica riscurile specifice conditiilor de contaminare epidemiologica si actualizeaza documentul de evaluare a riscurilor pentru securitatea si sanatatea angajatilor la noile conditii de desfasurare a activitatii, in vederea luarii masurilor necesare pentru combaterea raspandirii SARS CoV - 2;
e) stabilesc consultari cu reprezentantii angajatilor cu responsabilitati specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca si, dupa caz, cu membrii Comitetului de Securitate si Sanatate in Munca;
f) afiseaza la intrare si in cele mai vizibile locuri din unitate regulile de conduit obligatorie pentru angajatii si pentru toate persoanele care intra in spatiul organizat de angajator, cu privire la prevenirea imbolnavirilor cu corona virusul SARS CoV – 2;
g) informeaza angajatii, prioritar prin mijloace electronice, cu privire la riscurile de infectare si de raspandire a virusului, cu privire la masurile de protectie si la regulile de distantare sociala care se aplica in cadrul unitatii, precum si cu privire la regulile pentru gestionarea situatiilor in care angajatii sau alte persoane care au acces la locul de munca prezinta simptome ale infectarii cu coronavirului SARS CoV – 2;
h) informeaza angajatii cu privire la precautiunile universal valabile:
j) se asigura ca in sediul angajatorului furnizorii externi, companiile externe, subcontractantii, persoanele care intra in sediu/publicul/beneficiarii serviciilor prestate/clientii respecta masurile de protectie stabilite de acesta;
k) asigura comunicarea permanenta cu medicul/serviciul de medicina muncii pentru a se monitoriza starea de sanatate a angajatilor, astfel incat acestia sa poata beneficia de masurile preventive profilactice care au fost prevazute la nivel national pentru combaterea raspandirii coronavirusului SARS CoV - 2;
l) pot individualiza programul de lucru al angajatilor (cu deosebire al angajatilor din grupurile vulnerabile) care desfasoara activitatea in spatiu inchis, astfel incat sa se reduca, pe cat posibil, in functie de natura si specificul activitatilor desfasurate, contactul direct dintre acestia, fara a afecta durata programului normal de lucru;
m) pot individualiza programul de lucru al angajatilor astfel incat intre acestia sa se asigure existenta unui interval de minim o ora la inceperea si la terminarea programului de munca, pe parcursul a minim trei ore, in transe de minim 20% din personal, fara a afecta durata programului normal de lucru, in cazul angajatorilor cu un numar mai mare de 50 de angajati care desfasoara activitatea in acelasi spatiu de lucru. Masura are in vedere inclusiv spatiile de lucru cu mai mult de 50 de angajati, indiferent daca salariatii apartin unor angajatori diferiti, fara a afecta durata programului normal de lucru;
n) asigura culoare speciale de acces in incinta si de circulatie pentru angajati, in vederea evitarii aglomeratiei la locurile de munca;
o) limiteaza accesul la zonele comune si asigura respectarea normelor de distantare sociala in aceste zone;
p) stabilesc reguli pentru evitarea situatiilor accidentale de formare a unor grupuri spontane si nesecurizate de persoane in incinta institutiei;
q) desemneaza un responsabil pentru verificarea temperaturii tuturor persoanelor care intra in unitate/institutie;
r) asigura triajul observational al angajatilor prin verificarea temperaturii acestora la inceperea programului de lucru si ori de cate ori este necesar pe parcursul programului;
s) amplaseaza dozatoare cu dezinfectant la intrarea in unitate, precum si in fiecare sector al locului de munca;
t) interzice accesul in unitate a persoanelor care prezinta simptome de infectare cu coronavirusul SARS CoV - 2;
u) intrerupe orice contact intre angajator/angajat/alte persoane aflate in incinta unitatii cu o persoana simptomatica;
v) aplica benzi de marcare a distantei recomandate (1,5 metri) in locurile de munca in care se lucreaza cu publicul, pentru persoanele care asteapta la rand sa intre in incinta, recomandand, in masura in care conditiile meteorologice permit, ca persoanele care asteapta la rand sa ramana in afara cladirii, tot la o distanta de minimum 1,5 m;
w) dispun aerisirea birourilor minim 1 data de zi;
x) dezinfecteaza balustradele, manerele usilor si ferestrelor din unitate precum si alte zone intens folosite (minimum o data pe saptamana si de cate ori este necesar);
y) dezinfecteaza cel putin o data pe saptamana si, ori de cate ori este necesar, spatiile comune si spatiile de lucru cu substante aprobate pentru combaterea SARS CoV -2;
z) pot crea spatii special amenajate pentru angajatii care apartin grupurilor vulnerabile (persoane cu boli cronice, persoane cu varsta peste 65 ani);
aa) asigura acordarea pauzelor de masa esalonat, cu respectarea distantei de minimum 1,5 metri intre lucratori;
bb) evita folosirea instalatiei de climatizare sau, daca este necesar sa o foloseasca, asigura nebulizarea si dezinfectia instalatiei de climatizare conform instructiunilor producatorului, in afara programului de lucru;
dd) amenajeaza spatiul de lucru astfel incat sa se poata pastra distanta fizica intre angajati, prin stabilirea unui numar fix de persoane care pot lucra in aceeasi incapere. Angajatorii pot monta, acolo unde este posibil, separatoare de plastic intre birouri, in masura in care birourile sunt apropiate;
ee) limiteaza deplasarile in afara locului de munca doar la situatiile in care acestea sunt strict necesare desfasurarii activitatii si se asigura ca atunci cand este necesar sa se efectueze, angajatii se deplaseaza cu asigurarea conditiilor de preventive minimale;
ff) se asigura ca circulatia documentelor in institutie/companie se realizeaza preponderent prin mijloace electronice;
hh) revizuiesc instructiunile proprii de securitate si sanatate in munca, conform prevederilor mentionate si aduc la cunostinta angajatilor
• daca intervalul de timp in care angajatul/persoana suspecta/confirmata s-a aflat in incinta este mai scurt de 7 zile:
- se inchid toate incaperile in care acesta a petrecut timp indelungat (peste 20 min.)
- inainte de incheierea programului se va asigura aerisirea mecanica a incaperii (deschiderea geamurilor).
- pentru a limita expunerea personalului care efectueaza curatenie la particulele respiratorii, se amana efectuarea curateniei si a dezinfectiei timp de 24 ore. In situatia in care respectarea acestui interval nu este posibila, efectuarea curateniei se va amana cat mai mult;
• daca au trecut mai mult de 7 zile de cand angajatul/persoana suspecta/confirmata s-a aflat in incinta:
- nu este nevoie de curatenie/dezinfectie suplimentara;
- se mentin masurile de curatenie si dezinfectie de rutina.