In contextul pandemiei cauzate de COVID-19 regulile se schimba de la o zi la alta, asa ca angajatorii trebuie sa fie la curent cu procedurile necesare in cadrul acestei situatii fara precedent.
Obligatiile generale ale angajatorilor sunt precizate in Ordinul nr. 3.577/831/2020 privind masurile pentru prevenirea contaminarii cu noul coronavirus SARS-CoV-2 si pentru asigurarea desfasurarii activitatii la locul de munca in conditii de securitate si sanatate in munca, pe perioada starii de alerta.
Firmele ar trebui sa anunte salariatii despre cazurile active de imbolnaviri?
"Am dori sa stim daca firmele pot sau sunt obligate sa informeze saptamanal angajatii, despre numarul cazurilor de imbolnaviri cu coronavirus (in special firmele mari) pentru a se cunoaste situatia epidemioplogica din respectivele unitati. Exista vreun impediment din punct de vedere GDPR sau vreun alt motiv?"
Raspunsul specialistilor Rentrop & Straton:
Incepem prin a mentiona ca angajatorii trebuie sa informeaze angajatii, prioritar prin mijloace electronice, cu privire la riscurile de infectare si de raspandire a virusului, cu privire la masurile de protectie si la regulile de distantare sociala care se aplica in cadrul unitatii, precum si cu privire la regulile pentru gestionarea situatiilor in care angajatii sau alte persoane care au acces la locul de munca prezinta simptome ale infectarii cu coronavirului SARS-CoV-2;
De asemenea, trebuie sa-si informeaze angajatii, prin procesul de instruire, cu privire la precautiunile universal valabile:
- mentinerea distantei sociale de minimum 1,5 metri in toate zonele publice;
- mentinerea igienei riguroase a mainilor, cu apa si sapun, timp de cel putin 20 de secunde sau cu dezinfectanti avizati, ori de cate ori este nevoie
- evitarea atingerii fetei cu mainile nespalate/nedezinfectate;
- mentinerea igienei respiratiei;
- utilizarea mastii de protectie cu exceptiile de rigoare;
- limitarea contactului cu alte persoane la maximum 15 minute, la o distanta de minimum 1,5 m.
IMPORTANT!
Cu privire la intrebarea transmisa, nu exista o prevedere legislativa care sa impuna imformarea saptamanala a salariatilor dintr-o companie cu privire la numarul de cazuri de imbolnavire COVID-19, dar acest fapt poate poate conduce la constientizarea salariatilor cu privire la respectarea masurilor pentru prevenirea expunerii la coronavirusul SARS CoV-2.
Totusi, in contextul GDPR si al Legii nr. 46/2003 privind drepturile pacientului nu trebuie furnizate datele persoanelor contaminate.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Abonament pentru utilizarea facilitatilor sportive. Tratament fiscal in anul 2025Intrebare: Conform art. 76 lit. h) contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Indemnizatie pentru folosirea masinii personale. Tratament fiscalIntrebare: Va rugam sa ne precizati ce obligatii fiscale are angajatul si angajatorul in urmatoarea situatie: Angajatorul doreste sa acorde o indemnizatie salariatilor care folosesc masina proprie in interes de servici (agenti de vanzari). Ce document se incheie cu acesta?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<