In contextul pandemiei cauzate de COVID-19 regulile se schimba de la o zi la alta, asa ca angajatorii trebuie sa fie la curent cu procedurile necesare in cadrul acestei situatii fara precedent.
Obligatiile generale ale angajatorilor sunt precizate in Ordinul nr. 3.577/831/2020 privind masurile pentru prevenirea contaminarii cu noul coronavirus SARS-CoV-2 si pentru asigurarea desfasurarii activitatii la locul de munca in conditii de securitate si sanatate in munca, pe perioada starii de alerta.
Firmele ar trebui sa anunte salariatii despre cazurile active de imbolnaviri?
"Am dori sa stim daca firmele pot sau sunt obligate sa informeze saptamanal angajatii, despre numarul cazurilor de imbolnaviri cu coronavirus (in special firmele mari) pentru a se cunoaste situatia epidemioplogica din respectivele unitati. Exista vreun impediment din punct de vedere GDPR sau vreun alt motiv?"
Raspunsul specialistilor Rentrop & Straton:
Incepem prin a mentiona ca angajatorii trebuie sa informeaze angajatii, prioritar prin mijloace electronice, cu privire la riscurile de infectare si de raspandire a virusului, cu privire la masurile de protectie si la regulile de distantare sociala care se aplica in cadrul unitatii, precum si cu privire la regulile pentru gestionarea situatiilor in care angajatii sau alte persoane care au acces la locul de munca prezinta simptome ale infectarii cu coronavirului SARS-CoV-2;
De asemenea, trebuie sa-si informeaze angajatii, prin procesul de instruire, cu privire la precautiunile universal valabile:
- mentinerea distantei sociale de minimum 1,5 metri in toate zonele publice;
- mentinerea igienei riguroase a mainilor, cu apa si sapun, timp de cel putin 20 de secunde sau cu dezinfectanti avizati, ori de cate ori este nevoie
- evitarea atingerii fetei cu mainile nespalate/nedezinfectate;
- mentinerea igienei respiratiei;
- utilizarea mastii de protectie cu exceptiile de rigoare;
- limitarea contactului cu alte persoane la maximum 15 minute, la o distanta de minimum 1,5 m.
IMPORTANT!
Cu privire la intrebarea transmisa, nu exista o prevedere legislativa care sa impuna imformarea saptamanala a salariatilor dintr-o companie cu privire la numarul de cazuri de imbolnavire COVID-19, dar acest fapt poate poate conduce la constientizarea salariatilor cu privire la respectarea masurilor pentru prevenirea expunerii la coronavirusul SARS CoV-2.
Totusi, in contextul GDPR si al Legii nr. 46/2003 privind drepturile pacientului nu trebuie furnizate datele persoanelor contaminate.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Termenul pentru recuperarea indemnizatiilor medicale. PrescriptieIntrebare: Care este procedura legala ca un angajator sa recupereze banii din fondul FNUASS? cererile au fost depuse la Casa de Sanatate in anul 2022...In cat timp, se stinge/prescrie obligatia celor de la Casa de Sanatate de a a restutui banii catre angajator? Este vorba despre concedii medicale cu cod indemnizatie 08.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Date incetare CIMIntrebare: Un angajat, dupa perioada maxima de concediu medical, ajunge la comisie medicala pentru pensionare anticipata. Cand se incheie contractul de munca? la momentul eliberarii deciziei de catre comisia medicala de pensionare anticipata sau la momentul eliberarii deciziei de pensionare pe caz de boala?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<