MMJS se transforma in MMPS, asadar avem o noua Hotarare de organizare functionare. Conform acesteia, noul Minister al Muncii si Protectiei Sociale (MMPS) va exercita noi functii.
In primul rand, privim inspre institutiile care functioneaza in subordinea, sub autoritatea si coordonarea MMPS. Conform Anexei nr. 2 a Hotararii Guvernului privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, avem urmatoarele:
I. Unitati care functioneaza in subordinea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale:
1. Inspectia Muncii (2.526 de posturi)
2. Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala (1.595 posturi)
3. Autoritatea Nationala pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilitati, Copii si Adoptii, (131 de posturi, exclusiv demnitarii).
4. Agentia Nationala pentru Egalitatea de Sanse intre Femei si Barbati (50 de posturi, exclusiv demnitarul)
II. Unitati care functioneaza cu finantare externa si de la bugetul de stat:
1. Unitati de management al proiectului (UMP);
2. Unitati de implementare a proiectului (UIP);
3. Unitatea de management al ajutorului de stat pentru formare profesionala (UMAS).
III. Unitati care functioneaza sub autoritatea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale:
1. Casa Nationala de Pensii Publice;
2. Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.
IV. Unitati care functioneaza in coordonarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale:
1. Institutul National de Cercetare Stiintifica in Domeniul Muncii si Protectiei Sociale - I.N.C.S.M.P.S.
In al doilea rand, structura organizatorica a MMPS poate fi consultata in imaginea de mai jos.
In al treilea rand, MMPS exercita, in conditiile legii, in domeniile proprii de competenta, urmatoarele functii:
a) de strategie si planificare, prin care:
1. elaboreaza, actualizeaza si coordoneaza aplicarea strategiilor, planurilor si programelor din domeniile sale de activitate;
2. elaboreaza documentele de politica publica in domeniile sale de activitate;
3. asigura elaborarea de cercetari, studii si prognoze pentru fundamentarea politicilor, strategiilor si programelor din domeniile sale de activitate;
4. asigura cadrul juridic si institutional pentru obtinerea si colectarea datelor necesare indeplinirii obligatiilor de raportare asumate de Romania la nivel european si international, in domeniile sale de activitate;
5. asigura cadrul juridic si institutional pentru facilitarea si stimularea dialogului asupra politicilor, strategiilor si deciziilor ce decurg din domeniile sale de activitate;
6. promoveaza strategii si politici care sustin aplicarea protectiei sociale in Romania;
b) de reglementare, sinteza si avizare, prin care:
1. elaboreaza proiecte de acte normative in domeniile sale de activitate;
2. avizeaza proiecte de acte normative elaborate de alte ministere si autoritati ale administratiei publice centrale si locale care privesc sfera sa de competenta;
3. emite acte de reglementare in domeniile sale de activitate, potrivit prevederilor legale;
4. asigura implementarea protectiei sociale in cadrul politicilor si strategiilor elaborate la nivelul Guvernului Romaniei;
c) de reprezentare, prin care reprezinta Guvernul in relatiile cu institutiile si organismele, organizatiile si asociatiile interne, europene si internationale din domeniile sale de activitate, promovand interesul national;
d) de autoritate de stat, prin care:
1. asigura implementarea politicilor guvernamentale in domeniile sale de activitate;
2. coordoneaza, monitorizeaza si asigura implementarea unitara a legislatiei nationale in domeniile sale de activitate, armonizata cu prevederile si cerintele legislatiei Uniunii Europene, tratatelor, conventiilor, acordurilor, memorandumurilor si protocoalelor la care Romania este parte;
3. coordoneaza activitatea de raportare catre institutiile europene si internationale in domeniile sale de competenta;
4. coordoneaza activitatea de elaborare a politicilor publice in domeniile sale de competenta;
5. asigura promovarea studiilor de specialitate necesare pentru imbunatatirea activitatii in domeniile sale de competenta;
6. asigura exercitarea controlului asupra modului de indeplinire a atributiilor prevazute de dispozitiile legale in vigoare pentru ordonatorul principal de credite, delegate, potrivit legii, Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca si Casei Nationale de Pensii Publice;
e) de monitorizare, inspectie si control, prin care:
1. asigura, prin compartimentele proprii sau institutiile aflate in subordinea ori sub autoritatea sa, controlul respectarii legalitatii in domeniile sale de activitate, constata contraventiile pentru nerespectarea acesteia, aplica sanctiunile si, dupa caz, sesizeaza organele de urmarire penala, potrivit prevederilor legale in vigoare;
2. efectueaza controlul si inspectia activitatilor si serviciilor din domeniile sale de competenta;
3. exercita activitati de audit intern si control atat la nivelul aparatului propriu, cat si la nivelul celorlalte entitati aflate in subordinea, sub autoritatea sau coordonarea sa;
4. asigura controlul utilizarii resurselor financiare alocate prin bugetul de stat si a resurselor din credite interne si externe;
5. asigura indrumarea metodologica si procedurala a activitatii structurilor cu atributii vizand implementarea programelor din domeniile sale de activitate;
f) de autoritate de implementare pentru asistenta financiara acordata de Uniunea Europeana in cadrul programelor PHARE, pentru domeniile sale de activitate;
g) de furnizor al ajutorului de stat pentru formare profesionala;
h) de administrare, prin care:
1. inchiriaza bunurile imobile proprietate a statului pe care le are in administrare;
2. inchiriaza sau primeste in administrare, in vederea desfasurarii activitatii proprii, bunuri mobile si imobile proprietate publica ori privata a statului;
3. coordoneaza activitatea de administrare a patrimoniului unitatilor aflate in subordinea, sub autoritatea sau coordonarea sa;
i) de informare si constientizare a publicului in domeniile sale de activitate, prin care:
1. asigura informarea si consultarea publicului, conform prevederilor legale in vigoare, in promovarea actelor normative si de reglementare din domeniile sale de activitate, la nivel national, european si international;
2. pune la dispozitia publicului informatii generale si documente de interes public in domeniile sale de activitate;
3. organizeaza campanii de informare si constientizare a publicului in ceea ce priveste promovarea si implementarea politicilor, strategiilor si legislatiei din domeniile sale de competenta, in vederea sensibilizarii opiniei publice si facilitarii intelegerii si respectarii acestora.
Conform proiectului de Hotarare, activitatea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale se va baza pe urmatoarele principii:
- principiul protectiei sociale;
- principiul respectarii demnitatii umane, egalitatii de sanse si de tratament;
- principiul coeziunii sociale;
- principiul respectarii dreptului fiecarei persoane la munca decenta;
- principiul contributiei si al solidaritatii in promovarea progresului social;
- principiul compatibilitatii cu legislatia Uniunii Europene;
- principiul transparentei activitatii fata de cetateni si fata de celelalte institutii ale statului, ale Uniunii Europene si fata de societatea civila;
- principiul eficientei managementului fondurilor publice;
- principiul consultarii partenerilor sociali;
- principiul promovarii unei societati echilibrate;
- principiul intaririi dialogului social la toate nivelurile, in scopul cresterii aportului acestuia la dezvoltarea economica si sociala.