Cererea de concediu este un document oficial prin care salariatul solicita angajatorului sau aprobarea pentru efectuarea concediului de odihna. Aceasta reprezinta o formalitate administrativa necesara, chiar si in cazul concediilor programate anterior. Este important ca aceasta cerere sa fie completata corect si sa respecte reglementarile stabilite de Codul Muncii. In acest articol, vom explora modelul standard al unei cereri de concediu, etapele depunerii acesteia si cele mai importante reglementari pentru a evita neintelegerile si intarzierile.
Concediul de odihna: ce prevede Codul Muncii
Concediul de odihna reprezinta acea perioada in care angajatul isi intrerupe temporar activitatea profesionala, beneficiind de timp liber platit, desi contractul sau individual de munca ramane in vigoare. In aceasta perioada, salariatul este scutit de obligatia de a presta munca prevazuta in contract, pastrandu-si toate drepturile ce decurg din calitatea sa de angajat, inclusiv dreptul la remunerare.
Concediul de odihna este reglementat in Codul Muncii. Conform legislatiei in vigoare, durata minima a concediului de odihna este de 20 de zile lucratoare pe an, acordandu-se proportional cu perioada lucrata intr-un an calendaristic.
Dreptul la concediul de odihna nu poate fi cedat sau compensat in bani decat la incetarea contractului, pentru zilele neefectuate.
Concediul se acorda pe baza de programare, de obicei la sfarsitul anului calendaristic pentru anul urmator. Salariatii au obligatia sa isi efectueze concediul de odihna in anul calendaristic pentru care acesta este prevazut, conform programarii stabilite. Angajatul poate opta sa isi ia concediul intr-o singura transa sau sa il imparta in mai multe perioade. In situatia fragmentarii concediului, legislatia impune angajatorului sa asigure fiecarui salariat minimum 10 zile lucratoare consecutive de concediu neintrerupt.
Cererea de concediu: cand se inainteaza anagajatorului
Angajatul este obligat, conform art. 149 din Codul Muncii, sa efectueze concediul de odihna in perioada programata, exceptiile fiind limitate la cazurile expres prevazute de lege sau la motive obiective care impiedica efectuarea acestuia. De asemenea, Codul Muncii specifica si obligatia respectarii unui termen de minim 60 de zile inainte de prima zi de concediu pentru depunerea cererii catre angajator. Acest termen este in avantajul angajatorului, permitand o planificare eficienta si evitarea dificultatilor care ar putea aparea daca o solicitare de concediu este facuta pe termen scurt.
Model cerere de concediu
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Va prezentam in continuare un model de cerere de concediu, documentul poate fi descarcat in format PDF de mai jos:
CERERE DE ACORDARE A CONCEDIULUI
Subsemnatul……….................................................................................……., angajat la societatea………….....................................…, in functia de……...................................…., departamentul……...................................................…., va rog sa-mi aprobati efectuarea a ....... zile de concediu1, in perioada:…………………………………… reprezentand2: |
Kit de documente instant obligatorii in Legislatia Muncii si Salarizare! - contine noul model al contractului individual de munca + 150 de modele de documente si formulare obligatorii de legislatia muncii si salarizare EDITABILE
1. Concediu de odihna (se bifeaza pentru concediu de odihna) | |
2. Concediu pentru evenimente speciale (la întoarcerea din concediu se vor anexa actele doveditoare) | Casatoria salariatului: 5 zile3 Casatoria unui copil: 2 zile3 Nasterea unui copil: 5 zile+10 zile daca salariatul a urmat un curs de puericultura4 Decesul sotului, copilului, parintilor, socrilor: 3 zile3 Decesul bunicilor, fratilor, surorilor: 1 zi3 Donare de sange5 |
3. Concediu fara plata Motivul ……………………………………………………………………… (se va specifica: rezolvarea unor probleme personale etc.) |
4. Concediu de formare profesionala Motivul ………………………………………………. (se va specifica: sustinere examene etc.) | cu plata fara plata |
Persoana care imi va tine locul in aceasta perioada este: ………………………………………………………… (managerul de departament va specifica numele si postul persoanei inlocuitoare, daca este cazul) |
Manager departament