SSM: Externalizarea serviciilor de protectia muncii

SSMprotectia muncii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Intrebare: O societate nationala cu o cifra de afaceri si active mai mari de 35000 euro poate concedia angajatii de la departamentul financiar-contabil si sa incheie contract de prestari servicii cu o firma de contabilitate si sa externalizeze si serviciile de protectia muncii ? Pot fi angajatii respectivi protejati de vreo lege?

Raspuns: Potrivit art. 1 alin. (1) din Legea 82/1991 a contabilitatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea financiara, potrivit prezentei legi.

In baza dreptului la organizarea si functionarea unitatii prevazut de art. 40 alin. (1) lit. a) din Codul muncii, republicat, angajatorul poate decide si externalizarea unor activitati, situatie in care salariatii ale caror activitati vor fi prealuate de prestatorii specializati si autorizati de servicii vor fi concediati pentru motive ce nu tin de persoana acestora in temeiul art. 65 din Codul muncii, republicat.

In conformitate cu dispozitiile art. 10 alin. (2) din aceeasi lege, contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare.

Dar, potrivit alin. (3) din acelasi articol, contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.

Asadar, contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, persoane care trebuie sa aiba studii economice superioare, dar si pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.

In aceste conditii apreciem ca exista posibilitatea legala a externalizarii serviciilor de contabilitate cu consecinta concedierii salariatilor a caror activitate va fi preluata de prestatorul autorizat.

Referitor la activitatea specifica din domeniul securitatii si sanatatii in munca (SSM), aceasta trebuie sa se desfasoare in concordanta cu prevederile legale care o reglementeaza, respectiv Legea 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca si Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 aprobate prin HG 1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

In functie de marimea intreprinderii activitatile din domeniul securitatii si sanatatii se efectueaza:
a) prin asumarea de catre angajator, in conditiile art. 9 alin. (4) din lege, a atributiilor pentru realizarea masurilor prevazute de lege;
b) prin desemnarea unuia sau mai multor lucratori pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie;
c) prin infiintarea unuia sau mai multor servicii interne de prevenire si protectie la nivelul angajatorului, cu angajati proprii;
d) prin apelarea la servicii externe de prevenire si protectie.

In Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 aprobate prin HG 1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare sunt prevazute conditiile in care se asigura desfasurarea activitatilor specifice in domeniu.

In cazul Intreprinderilor cu pana la 9 lucratori inclusiv, angajatorul poate efectua activitatile din domeniul securitatii si sanatatii In munca, daca se Indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) activitatile desfasurate In cadrul Intreprinderii nu sunt dintre cele prevazute In anexa nr. 5;
b) angajatorul Isi desfasoara activitatea profesionala In mod efectiv si cu regularitate In Intreprindere si/sau unitate;
c) angajatorul a urmat cel putin un program de pregatire In domeniul securitatii si sanatatii In munca, cu o durata minima de 40 de ore si continutul prevazut In anexa nr. 6 lit. A, fapt care se atesta printr-un document de absolvire a programului de pregatire.
In situatia In care nu sunt Indeplinite conditiile prevazute la alin. (1), angajatorul trebuie sa desemneze unul sau mai multi lucratori ori poate organiza serviciul intern de prevenire si protectie si/sau poate sa apeleze la servicii externe, In conditiile prezentelor norme metodologice.

In cazul In care angajatorul/lucratorii desemnati/serviciile interne de prevenire si protectie nu au capacitatile si aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor activitatilor de prevenire si protectie prevazute la art. 15, angajatorul trebuie sa apeleze la servicii externe pentru acele activitati de prevenire si protectie pe care nu le poate desfasura cu personalul propriu.

In cazul Intreprinderilor care au Intre 10 si 49 de lucratori inclusiv, angajatorul poate efectua activitatile din domeniul securitatii si sanatatii In munca, daca se Indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) sunt respectate prevederile art. 16 alin. (1) lit. a)- c);
b) riscurile identificate nu pot genera accidente sau boli profesionale cu consecinte grave, ireversibile, respectiv deces ori invaliditate.
In situatia In care nu sunt Indeplinite conditiile prevazute la alin. (1), angajatorul trebuie sa desemneze unul sau mai multi lucratori ori poate organiza unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie si/sau poate sa apeleze la servicii externe, In conditiile prezentelor norme metodologice.

In cazul In care angajatorul/lucratorii desemnati/serviciile interne de prevenire si protectie nu au capacitatile si aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor activitatilor de prevenire si protectie prevazute la art. 15, angajatorul trebuie sa apeleze la servicii externe pentru acele activitati de prevenire si protectie pe care nu le poate desfasura cu personalul propriu.

In cazul Intreprinderilor si/sau unitatilor care au Intre 50 si 249 de lucratori, angajatorul trebuie sa desemneze unul sau mai multi lucratori ori sa organizeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie din cadrul Intreprinderii.

In cazul Intreprinderilor si/sau unitatilor prevazute la alin. (1) care desfasoara activitati dintre cele prevazute In anexa nr. 5, angajatorul trebuie sa organizeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie.

In cazul In care lucratorii desemnati, serviciile interne de prevenire si protectie nu au capacitatile si aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor activitatilor de prevenire si protectie prevazute la art. 15, angajatorul trebuie sa apeleze la servicii externe pentru acele activitati de prevenire si protectie pe care nu le poate desfasura cu personalul propriu.

In cazul Intreprinderilor si/sau unitatilor care au peste 250 de lucratori, angajatorul trebuie sa organizeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie.

In cazul In care serviciile interne de prevenire si protectie nu au capacitatile si aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor activitatilor de prevenire si protectie prevazute la art. 15, angajatorul trebuie sa apeleze la unul sau mai multe servicii externe pentru acele activitati de prevenire si protectie pe care nu le poate desfasura cu personalul propriu.

In concluzie, activitatea din domeniul securitatii si sanatatii in munca se poate externaliza numai in conditiile in care legea nu prevede obligativitatea efectuarii activitatilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca (SSM) prin personal propriu.

Daca in raport de marimea intreprinderii activitatea specifica de securitate si sanatate in munca trebuie sa se efectueze prin personal propriu, atunci angajatorul nu poate externaliza aceasta activitate.

Salariatii concediati pentru motive care nu tin de persoana lor beneficiaza de masuri active de combatere a somajului si pot beneficia de compensatii in conditiile prevazute de lege si de contractul colectiv de munca aplicabil, in conformitate cu dispozitiile art. 67 din Codul muncii, republicat.

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
SSMprotectia muncii

Data aparitiei: 25 Septembrie 2013
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

SSM: Externalizarea serviciilor de protectia muncii Nota: 3.5 din 5 - 4 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Obligatie emitere adeverinta venit noua lege a pensiilorIntrebare: In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa de post pentruDirector vanzariIntrebare: Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]