SSM: Organizarea activitatilor de prevenire si protectie

23 Septembrie 2013
23 Septembrie 2013
SSMprevenire si protectie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

In cadrul companiei, pana in momentul de fata, eu ca si lucrator desemnat, ma ocupam de partea de programare si urmarire a efectuarii examenului de medicina muncii pentru toate fazele de catre toti angajatii.

Mai nou, in cadrul societatii avem departament de resurse umane si eu as vrea sa ma degrevez de aceasta sarcina.

In aceste conditii va rog sa imi comunicati, in masura in care se poate, cine ar trebui sa se ocupe de aceasta sarcina intr-o companie, eu ca lucrator desemnat sau departamentul de resurse umane?

Angajatorii din orice domeniu de activitate, atat din sectorul public, cat si din sectorul privat, sunt obligati sa respecte reglementarile in vigoare privind supravegherea sanatatii lucratorilor. Ei sunt obligati, de asemenea, sa asigure fondurile si conditiile efectuarii tuturor serviciilor medicale profilactice necesare pentru supravegherea sanatatii lucratorilor, acestia nefiind implicati in niciun fel in costurile aferente supravegherii medicale profilactice specifice riscurilor profesionale.

Potrivit art. 14 din HG nr. 1425/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, organizarea activitatilor de prevenire si protectie este realizata de catre angajator, in urmatoarele moduri:

a)    prin asumarea de catre angajator, in conditiile art. 9 alin. (4) din Lege nr. 319/2006, a atributiilor pentru realizarea masurilor prevazute de lege;
b)    prin desemnarea unuia sau mai multor lucratori pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie;
c)    prin infiintarea unuia sau mai multor servicii interne de prevenire si protectie;
d)    prin apelarea la servicii externe de prevenire si protectie.

In cazul societatii dvs., angajatorul a ales sa desemneze un lucrator pentru a se ocupa de activitatile de protectie si de activitatile de prevenire a riscurilor profesionale.

Printre activitatile de prevenire si protectie pe care trebuie sa le realizeze un lucrator desemnat, cu conditia ca acesta sa aiba capacitatea necesara si sa dispuna de mijloacele adecvate, se numara si urmatoarele:

•    identificarea pericolelor si evaluarea riscurilor pentru fiecare componenta a sistemului de munca, respectiv executant, sarcina de munca, mijloace de munca/ echipamente de munca si mediul de munca pe locuri de munca/posturi de lucru;

•    propunerea atributiilor si raspunderilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca, ce revin lucratorilor, corespunzator functiilor exercitate, care se consemneaza in fisa postului, cu aprobarea angajatorului;

•    evidenta posturilor de lucru care necesita examene medicale suplimentare;

•    evidenta posturilor de lucru care, la recomandarea medicului de medicina muncii, necesita testarea aptitudinilor si/sau control psihologic periodic.

Potrivit art. 13 alin (1) lit. d) din Legea nr. 319 a securitatii si sanatatii in munca, angajatorul este cel care are obligatia de a stabili pentru toti angajatii, deci si pentru lucratorul desemnat, prin fisa postului, atributiile si raspunderile ce le revin in domeniul securitatii si sanatatii in munca, corespunzator functiilor exercitate.

Prin urmare, angajatorul va consemna in fisa postului activitatile de prevenire si protectie pe care lucratorul desemnat are capacitatea, timpul necesar si mijloacele adecvate sa le efectueze.

Angajatorul are obligatia sa angajeze numai persoane care, in urma examenului medical si, dupa caz, a testarii psihologice a aptitudinilor, corespund sarcinii de munca pe care urmeaza sa o execute si sa asigure controlul medical periodic si, dupa caz, controlul psihologic periodic, ulterior angajarii.

Examinarile medicale profilactice necesare pentru supravegherea sanatatii lucratorilor se efectueaza in baza fisei de identificare a factorilor de risc profesional, completata in mod obligatoriu la toate rubricile si semnata de catre angajator. In mod logic, in cazul in care evaluarea de risc este realizata de lucratorul desemnat, tot el va fi cel care va completa aceasta fisa de identificare a factorilor de risc profesional, si nu departamentul de resurse umane.

Puteti propune angajatorului ca de programarea si urmarirea efectuarii examenelor medicale profilactice sa se ocupe departamentul de resurse umane. Dar va puteti degreva doar de aceste doua activitati. Toate celelalte activitati ce tin de supravegherea sanatatii angajatilor, cum ar fi completarea fisei de identificare a riscurilor pentru fiecare angajat, evidenta posturilor de lucru care necesita examene medicale suplimentare, evidenta posturilor de lucru care, la recomandarea medicului de medicina muncii, necesita testarea aptitudinilor si/sau control psihologic periodic etc, va revin dvs., in calitate de lucrator desemnat.


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]