Conditii speciale de acordare a diurnei

cheltuieli delegareacordare diurnaindemnizatie delegareindemnizatie detasare
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Pe fondul sporirii frecventei deplasarilor salariatilor apar din ce in ce mai multe intrebari privind conditiile de acordare a indemnizatiei de delegare in strainatate. Vom analiza in cele ce urmeaza doua dintre probleme legate de acordarea acesteia, respectiv modul de determinare a nivelului deductibil la calcului impozitului pe profit si posibilitatea acordarii indemnizatiei direct in moneda tarii in care se deplaseaza, desi nivelul acesteia este stabilit in euro.

Diurna acordata salariatilor trimisi in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar este acordata si stabilita in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 518/1995 cu modificarile si completarile ulterioare. Aceasta are rolul de acoperire a cheltuielilor de hrana, a celor marunte uzuale, precum si a costului transportului in interiorul localitatii in care isi desfasoara activitatea salariatul, indemnizatie zilnica in valuta. Diurna in valuta se diferentiaza pe doua categorii si se acorda la nivelul prevazut pentru fiecare tara in care are loc deplasarea.

Din punct de vedere al modului de determinare in cazul folosirii ca mijlocul de transport avionul, diurna se va acorda pe perioada cuprinsa intre momentul decolarii avionului, la plecarea in strainatate, si momentul aterizarii avionului, la sosirea in tara, si de pe aeroporturile care constituie puncte de trecere a frontierei de stat a Romaniei. Totodata, in cazul folosirii ca mijloc de transport trenul sau mijloacele auto, diurna se va acorda pe perioada cuprinsa intre momentul trecerii cu trenul sau cu mijloacele auto prin punctele de trecere a frontierei sau de stat a Romaniei, atat la plecarea in strainatate, cat si la inapoierea in tara.

O prima problema este generata de formularile insuficient de riguroase prevazute in Codul fiscal in raport cu cele utilizate in cuprinsul Anexei B a Hotararea Guvernului nr. 518/1995 in care este realizata incadrarea personalului in categorii de diurna si plafoane de cazare.

Astfel, in categoria a I-a se incadreaza intregul personal vizat de catre actul normativ, respectiv salariatii institutiilor publice. in categoria a II-a (care beneficiaza de un coeficient de 1,60 fata de categoria a I-a) se incadreaza:

- ministrii,
- secretarii de stat,
- secretarii generali,
- subsecretarii de stat,
- personalul incadrat in functii asimilate acestora prin acte normative,
- precum si prefectii,
- subprefectii,
- primarul general si viceprimarul Capitalei,
- presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene,
- ambasadorii,
- academicienii si membrii corespondenti ai Academiei Romane,
- seful Statului Major General, prim-loctiitorul si loctiitorii acestuia,
- inspectorul general al Inspectoratului General al Ministerului Apararii Nationale,
- sefii departamentelor Ministerului Apararii Nationale si loctiitorii acestora
- si alte categorii particulare de functii.

Formularea imprecisa din Codul fiscal si din Normele de aplicare aprobate prin H.G. nr. 44/2004 implica faptul ca nu sunt stabilite si categoriile de diurna fata de care se aplica limita de 2,5 pentru care este admisa deductibilitatea, in raport cu functiile detinute de persoanele din cadrul societatilor comerciale si alte persoane juridice nevizate de prevederile H.G. nr. 518/1995.

In aceste conditii, din practica constatata la nivelul organelor de control, acestea, indiferent de
ierarhia fireasca din cadrul unei societati, calculeaza limitele acordate beneficiarilor in raport
cu limita minima.

In ceea ce priveste limita maxima, organele de control sustin ca sunt aplicabile exclusiv persoanelor enumerate mai sus si fara nicio exceptie ori extindere. Asadar, acesta era motivul pentru care recomandam utilizarea nivelului minim pentru a proteja societatea de interpretari ulterioare generatoare de majorari de intarziere si, totodata, cuprinderea in contractul de munca a unui nivel al diurnei sau indemnizatiei de delegare sau de detasare peste nivelul deductibilitatii care va asigura diferentei o impozitare similara cu cea a impozitului pe salarii, dar fara a mai fi suportate contributii sociale.

Acordarea cheltuielilor de delegare in alte valuta decat aceea mentionata expres in cuprinsul anexei la H.G. nr. 518/1995 cu modificarile si completarile ulterioare este posibila si are ca temei urmatoarele dispozitii legale incidente.

Mai intai chiar art. 5 din acest act normativ precizeaza la alin. (1) acordarea unei indemnizatii si a unei sume in valuta fara ca aceasta prevedere expresa sa conditioneze valuta in care se acorda aceste drepturi. in acelasi timp, prevederile art. 7 din acelasi act normativ precizeaza ca sumele se acorda la nivelul prevazut pentru fiecare tara in care are loc deplasarea, potrivit anexei. Asadar, in acest caz, ne aflam in prezenta unui nivel determinat in valuta corespunzatoare tarii din anexa si nu o suma propriu-zisa ce se acorda in acea valuta.

De asemenea, in sustinerea acestei argumentatii se plaseaza un alt articol din H.G. nr. 518/1995. Astfel, potrivit art. 6 alin. (1) lit. e), este prevazut faptul ca unitatile trimitatoare suporta atat in valuta, dar mai important in cazul analizat, in lei, cheltuielile constand in comisioane si taxe bancare. Asadar, exista premisa suportarii de catre angajator a comisioanelor si taxelor bancare si in lei, pe teritoriul Romaniei pentru a procura valuta necesara la nivelul plafonului stabilit in anexa.

Nu in ultimul rand, este de subliniat pe de o parte, caracterul de recomandare a H.G. nr. 518/1995 pentru operatorii economici, conform art. 17, dar si formularea cuprinsa in Codul fiscal la art. 21 alin. (3) lit. b) unde nu sunt impuse limitari sub aspectul modului in care este determinata indemnizatia, ci numai asupra nivelul legal stabilit pentru institutiile publice.

NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!


Prin Ordinul ANAF nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 a fost aprobat un nou model al Declaratiei 112 referitoare la plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!

Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!



...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
cheltuieli delegareacordare diurnaindemnizatie delegareindemnizatie detasare

Data aparitiei: 29 Martie 2012
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Conditii speciale de acordare a diurnei Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Fisa de post Montator elemente prefabricate din beton armatIntrebare: Suntem o firma de constructii ,va rugam sa ne ajutati cu o fisa de post pentru Montator elemente prefabricate din beton armat Cor: 711403.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Pensie limita de varsta cu reducerea varstei standard de pensionareIntrebare: Angajata - in varsta de 59 ani si 1 luna, primeste decizia de pensionare pentru limita de varsta in data de 16.04.2024 ( plata drepturilor de pensie se va face incepand cu data de 01.04.2024 ). Salariata a adus copie dupa decizie la angajator in data de 17.04.2024. 1. Cu ce data inceteaza CIM si cu ce articol? 2. Pot incheia un nou CIM cu angajatul dupa incetarea celui vechi pe perioada determinata de 1 luna - pentru a putea gasi alta persoana in locul acesteia? Mentionez ca salariata este de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]