Intrebare:
In ceea ce priveste recuperarea sumelor din FNUASS, o societate doreste sa intocmeasca in mod corect dosarul necesar in aceasta situatie. Se va vedea, de asemenea, si legea prin care este reglementata aceasta recuperare.
Raspuns:
Conform art. 38 alin. (2) din OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se recupereaza din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie, in conditiile reglementate prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta. Aceste sume nu pot fi recuperate din sumele constituite reprezentand contributii de asigurari sociale de sanatate.
Normele metodologice stabilesc la art. 77 alin. (1) ca, sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se recupereaza din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate (FNUASS) din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie.
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Astfel, in prezent, singura modalitate de recuperare a sumelor reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate in luna respectiva este din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie, in conditiile reglementate prin Normele de aplicare a OUG 158/2005.
Potrivit alin. (2) al art. 77 din aceleasi norme, pentru recuperarea sumelor reprezentand indemnizatii achitate care depasesc obligatia lunara de plata a contributiei pentru concedii si indemnizatii, angajatorul depune la registratura casei de asigurari de sanatate solicitarea scrisa conform modelului prevazut in anexa nr. 12 la care se ataseaza Centralizatorul privind certificatele de concediu medical prevazut in anexa nr. 18, precum si, dupa caz, dovada achitarii contributiei pentru concedii si indemnizatii, pentru perioada anterioara pentru care se solicita restituirea.
Potrivit unui comunicat postat pe site-ul oficial al Casei de Asigurari de Sanatate a Municipiului Bucuresti, documentele anexate cererilor de recuperare indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate suportate din FNUASS sunt urmatoarele:
- Copie dupa Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (Declaratia 112 anexele A1 si A1.1), pentru luna pentru care se solicita restituirea + Centralizator privind certificatele de concediu medical aferent lunii;
- Concediile medicale (exemplarul 2 - roz) aferente pt luna pentru care se solicita restituirea;
- Fisa sintetica pentru concedii si indemnizatii din ianuarie 2006 pana in prezent de la Administratia Financiara (Cont 439).
Documentele se anexeaza la cererea depusa in doua exemplare.