Concedii medicale - plata si inregistrarile contabile

28 Aprilie 2006
28 Aprilie 2006
concedii medicaleconcediu medical
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Intrebare:
 
1. In cazul unui certificat medical de urgenta medico-chirurgicala, cu procent 100%, din fondurile cui se retine?
 
2. Iar pentru incapacitate temporara de munca, cum se determina indemnizatia, dupa nr. de zile de boala (din fondul angajatorului, etc. – care sunt treptele?)
 
3. Care sunt inregistrarile contabile pentru indemnizatie crestere copil pana la 2 ani, in cazul in care se incaseaza prin banca o parte din indemnizatie, CAS-ul firmei fiind mai mic decat indemnizatia?
 
Raspuns:
 

1. In situatia unui certificat medical cu urgenta medico-chirurgicala asiguratii au dreptul la concediu si indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca, fara conditii de stagiu de cotizare, potrivit art. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005.

Pentru a putea spune cine si din ce fonduri suporta indemnizatia este necesar sa cunoastem cati angajati are societatea.
2. Potrivit art. 12 din ordonanta mai sus mentionata, indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se suporta dupa cum urmeaza:

A. de catre angajator, in functie de numarul de angajati avut la data ivirii incapacitatii temporare de munca a asiguratului, astfel:

de catre angajator, in functie de numarul de angajati avut la data ivirii incapacitatii temporare de munca a asiguratului, astfel:

a) pana la 20 de angajati, din prima zi pana in a 7-a zi de incapacitate temporara de munca;

b) intre 21 - 100 de angajati, din prima zi pana in a 12-a zi de incapacitate temporara de munca;

c) peste 100 de angajati, din prima zi pana in a 17-a zi de incapacitate temporara de munca;

B. din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incepand cu:

a) ziua urmatoare celor suportate de angajator, conform lit. A, si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia;

b) prima zi de incapacitate temporara de munca, in cazul persoanelor asigurate prevazute la art. 1 alin. (1) lit. c) si alin. (2).

    Durata de acordare a concediului si a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca, pentru fiecare tip de afectiune, este de cel mult 183 de zile in interval de un an, socotit din prima zi de imbolnavire.

     Incepand cu a 90-a zi concediul se poate prelungi pana la 183 de zile, cu avizul medicului expert al asigurarilor sociale.

     Prelungirea concediului medical peste 183 de zile se face pentru cel mult 90 de zile, conform procedurilor stabilite de Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, in raport cu evolutia cazului si cu rezultatele actiunilor de recuperare.

     Asiguratii a caror incapacitate temporara de munca a survenit in timpul concediului de odihna sau al concediului fara plata beneficiaza de indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca, concediul de odihna sau fara plata fiind intrerupt, urmand ca zilele neefectuate sa fie reprogramate.

     Cuantumul brut lunar al indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca se determina prin aplicarea procentului de 75% asupra bazei de calcul.

     Cuantumul brut lunar al indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca, determinata de tuberculoza, SIDA, neoplazii, precum si de o boala infectocontagioasa din grupa A si de urgente medico-chirurgicale este de 100% din baza de calcul.
3. Care sunt inregistrarile contabile pentru crestere copil pana la 2 ani, in cazul in care se incaseaza prin banca o parte din indemnizatie, CAS-ul firmei fiind mai mic decat indemnizatia?

    Pana la data de 01.01.2006 indemnizatia aferenta concediului pentru cresterea copilului se suporta integral din bugetul asigurarilor sociale de stat (art. 120 alin. (1) din Legea nr. 19/2000).

Calcul si plata indemnizatiei se faceau lunar de catre angajator, cel mai tarziu odata cu lichidarea drepturilor salariale pe luna respectiva. Solicitarea acestui drept de asigurari sociale se facea in baza unei cereri-tip aprobate prin Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 19/2000. In cazul salariatilor, cererea-tip se depunea de catre angajator impreuna cu declaratia privind evidenta nominala a salariatilor. Cererea-tip era reglementata in Anexa nr. 39 la Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 19/2000.

     Suma de bani datorata cu titlu de indemnizatie, se deducea din contributia datorata de angajator catre bugetul asigurarilor sociale de stat. In masura in care cuantumul contributiei datorate cu titlu de indemnizatie era mai mare decat contributia lunara datorata de angajator, acesta depunea la casa teritoriala de pensii dispozitia de incasare si documentatia necesara.

Incepand cu data de 01.01.2006, angajatorul nu mai are posibilitatea sa compenseze indemnizatia sau stimulentul cu CAS-ul datorat.



 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]