De mai bine de un an si jumatate foarte multi dintre angajatii romani au fost nevoiti sa se adapteze la telemunca sau munca de acasa. Desigur ca exista nenumarate beneficii atunci cand nu trebuie sa te prezinti la sediul firmei, dar exista multi angajati care, din varii motive, nu sunt deschisi la acest tip de munca.
Intrebarea care se ridica este urmatoarea: refuzul salariatilor poate conduce la sanctionari?
Nu, refuzul salariatului de a consimti la prestarea activitatii in regim de telemunca nu poate constitui motiv de modificare unilaterala a contractului individual de munca si nu poate constitui motiv de sanctionare disciplinara a acestuia.
Reglementarea mult mai clara a telemuncii contribuie la cresterea flexibilitatii muncii acelor categorii de salariati a caror munca nu presupune neaparat existenta unui birou fix. Mai mult, ofera avantaje atat salariatilor, cat si angajatorilor.
Este demn de mentionat ca tinerii prefera acest tip de munca, in schimb cei trecuti de 35 de ani s-au dovedit a fi sceptici.
Studiile arata ca flexibilitatea programului de munca este una dintre optiunile cele mai semnificative in atragerea angajatilor din generatia Y si Z.
In sensul Legii nr. 81/2018 astfel cum a fost modificata prin O.U.G.nr. 36/2021, telemunca este forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor;
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2021 a eliminat conditia anterioara ca activitatea sa se desfasoare in regim de telemunca ”cel putin o zi pe luna”.
In prezent legea nu mai precizeaza cate zile pe luna munca trebuie sa se desfasoare la distanta, ceea ce poate crea anumite dificultati practice. Esential este ca acest mod de prestare a activitatii sa nu aiba caracter accidental, intamplator, ci salariatul sa presteze in mod constant cel putin o parte din activitate de la distanta.
IMPORTANT!
Nu este obligatoriu ca intreaga activitate sa fie desfasurata in acest sistem, si nici in macar ca majoritatea zilelor lucratoare munca sa fie prestata la distanta.
Situatia declansata de raspandirea accelerata a virusului COVID-19 aduce in prim plan posibilitatea ca angajatii dvs.sa isi desfasoare activitatea de acasa, in regim de telemunca.
Aflati cum puteti gestiona corect din punct de vedere al legislatiei muncii situatia cu angajatii care lucreaza de acasa,
detalii AICI >>>>
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Decizie de numire a persoanei responsabile de hartuire la locul de muncaIntrebare: Ne puteti indruma in ceea ce priveste elementele obligatorii pe care trebuie sa le contina decizia cu numirea persoanei desemnate pentru hartuirea la locul de munca, precum si cu atributiile acesteia?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Numirea unui salariat ca vicepresedinte cu contract de mandat. Situatia contractului individual de muncaIntrebare: Avem un angajat cu contract individual de munca care urmeaza sa fie numit in pozitia de Vicepresedinte al unei subsidiare din grup. In momentul in care se va incheia contractul de mandat ce se intampla cu actualul contract de munca? Este necesara incetarea raporturilor de munca sau contractul va fi doar suspendat pe intreaga perioada a mandatului de Vicepresedinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<