Cafenea detinuta de doi asociati - acestia pot presta activitate in cadrul cafenelei, doar in baza acestui statut?

cafenea asociaticalitatea de asociatlegea societatilor
Cafenea detinuta de doi asociati - acestia pot presta activitate in cadrul cafenelei, doar in baza acestui statut?
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

"O cafenea are doua persoane fizice asociate. Acestea nu sunt angajate cu contract de munca. Calificarea acestora nu este in domeniul activitatii respective. Asociatii respectivi doresc sa presteze ei insisi activitate in cadrul cafenelei. Se poate efectua doar in baza acestui statut sau este obligatorie angajarea cu contract de munca? Este obligatoriu sa aiba diplome certificate de calificare in domeniul respectiv?"
 
 
Raspunsul specialistilor: 
 
Referitor strict la desfasurarea activitatii profesionale, in opinia noastra, nu se poate realiza exclusiv in baza calitatii de asociat, deoarece asociatii sunt cei care au constituit societatea si care au adus capitalul sociea necesar infiintarii acesteaia, ei fiind remunerati prin intermedioul dividendelor proportional cu aportul de capital si cu partile sociale detinute.
 
Legea societatilor nr. 31/1990 prevede la art. 16 alin. (4) ca prestatiile in munca sau servicii nu pot constitui aport la formarea ori la majorarea capitalului social, deci practic prestatiile in munca nu sunt specifice asociatilor, care sa justifice desfasurarea activitatilor profesionale. Prestand munca in favoarea societatii se nasc raporturi de munca intre societate si asociat care obliga la incheierea contractului individual de munca, calitatea de asociat neputand sa acopere lipsa acestui contract.
 
Doar in cazul administratorului societatii este acceptata, ca urmare a practicii judiciare, desfasurarea activitatii fara contract de munca, deoarece administratorul poate desfasura activitati in baza mandatului stabilit prin statutul societatii.
 
Cu privire cea de-a doua intrebare, precizam ca activitatea de comercializare a produselor, inclusiv a celor alimentare, este reglementata prin OG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
La art. 5 din acest act normativ se prevede ca exercitarea de activitati comerciale cu produse din sectorul alimentar si de alimentatie publica necesita cunostinte de specialitate si se efectueaza cu personal calificat, conform normelor de aplicare a ordonantei.
 
Normele metodologice de aplicare a prevederilor OG nr. 99/2000, aprobate prin HG nr. 333/2003 prevad urmatoarele:
 
“4. Ocupatiile pentru care personalul angajat in efectuarea de activitati comerciale cu produse din sectorul alimentar si de alimentatie publica trebuie sa indeplineasca in termen de un an de la intrarea in vigoare a ordonantei una dintre cerintele profesionale prevazute la art. 5 alin. (3) din ordonanta sunt:
 
a) pentru comert cu amanuntul si alimentatie publica: sef de magazin; vanzator de produse alimentare; vanzatori ambulanti si asimilati; vanzatori la domiciliul clientului sau la comanda prin telefon; macelar; sef de unitate de alimentatie publica si sef de sala; ospatar; barman; barman-ospatar; bucatar; carmangier; cofetar; patiser; cofetar-patiser;
b) pentru comert cu ridicata: sef de depozit; gestionar.
 
5. Cunostintele de specialitate ale personalului angajat in efectuarea de activitati comerciale cu produse din sectorul alimentar si de alimentatie publica pot fi dovedite cu unul dintre urmatoarele documente:
 
a) diploma/certificatul de absolvire a unei institutii de invatamant preuniversitar, eliberata/eliberat in conditiile legii, pentru una sau, dupa caz, mai multe ocupatii prevazute la pct. 4;
b) diploma/certificatul de absolvire a unei forme de pregatire profesionala pentru una sau, dupa caz, mai multe ocupatii prevazute la pct. 4, organizata cu respectarea prevederilor art. 16 din ordonanta;
c) diploma/certificatul de absolvire a unei forme de pregatire profesionala pentru una sau, dupa caz, mai multe ocupatii prevazute la pct. 4, eliberata/eliberat de un organism acreditat in una dintre tarile membre ale Uniunii Europene;
d) un document legal prin care se atesta exercitarea activitatii de cel putin 2 ani in meseria respectiva, in conditiile legii, in cazul in care persoana a lucrat intr-o tara membra a Uniunii Europene, impreuna cu o diploma/certificat de absolvire a unui curs de notiuni fundamentale de igiena, organizat in conformitate cu legislatia nationala in vigoare;
e) document care sa ateste vechimea angajatului in conformitate cu prevederile Codului muncii;
f) diploma/certificatul de absolvire eliberata/eliberat de angajatorii care organizeaza programe de pregatire profesionala pentru angajatii proprii, pentru ocupatiile prevazute la pct. 4, efectuate cu personal de specialitate si care trebuie sa respecte prevederile art. 16 alin. (2) din ordonanta; in acest caz diplomele/certificatele de absolvire vor fi recunoscute conform legislatiei in vigoare.” (Nota: trimiterea la art. 16 alin. (2) din ordonanta este de fapt la art. 14 alin. (2) unde se prevede ”Cursul profesional va contine ca obiecte de studiu materii adecvate pentru a garanta insusirea normelor si reglementarilor cu privire la sanatatea, securitatea si informarea consumatorilor, la comercializarea produselor si serviciilor de piata, precum si insusirea notiunilor fundamentale de igiena”.
 
Astfel, daca este vorba de activitate/post de barman preparator de cafea (barista) - cod COR 513203 (post specific cafenelelor), salariatul ar trebui fie sa detina o diploma de la o scoala profesionala/liceu de specialitate, fie sa detina un certificat de absolvent al unui curs de specialitate care sa includa si notiuni de igiena.
 
La fel si in cazul in care postul din cadrul cafenelei ar fi de lucrator comercial, vanzator marfuri alimentare.
 
Un  raspuns oferit in martie 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe sfaturi si raspunsuri de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
 

de Isabela Alexe


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
cafenea asociaticalitatea de asociatlegea societatilor

Data aparitiei: 22 Martie 2023
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Cafenea detinuta de doi asociati - acestia pot presta activitate in cadrul cafenelei, doar in baza acestui statut? Nota: 4.83 din 5 - 3 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revisal. Sanctionarea cu reducerea salariuluiIntrebare: Dorim sa ne acordati sprijin cu privire la modului de aplicare a a art. 248 alin. (1) lit c) din Codul muncii si a obligativitatii transmiterii sau NU in REVISAL: 1. Reducerea salariului de baza ca sanctiune disciplinara presupune modificarea efectiva a salariului de incadrare (de ex. am un salariu de incadrare de 4000 lei brut; angajatul este sanctionat disciplinar cu 10%; in consecinta salariul de incadrare devine 3600 de lei brut si toate sporurile se calculeaza la 3600 lei brut? ) sau doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Modificare salariu prin act aditionalIntrebare: Suntem nevoiti sa modificam in minus salariul unui angajat. Acesta va fi incadrat pe aceeasi functie, cu mici modificare in cadrul fisei de post (trece pe alta cursa care este cotata cu un salariu mai mic). Va rog sa ma ajutati cu ce documentatie trebuie intocmita pentru modificare? Mentionez ca angajatul a fost de acord cu aceasta modificare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]