Ministerul de Justitie si Oficiul National al Registrul Comertului au inaintat recent propuneri de simplificare a procedurilor in vederea simplificarii formalitatilor aferente infiintarii unei firme si inregistrarii in Registrul comertului.
Propunerile au fost prezentate cu ocazia consultarii publice a mediului de afaceri si a asociatiilor profesionale, a profesiilor liberale, a mediului academic economic si a autoritatilor si institutiilor publice cu un rol determinant in infiintarea sau derularea unei afaceri organizata in 22 si 23 iunie 2020, la sediul Ministerului Justitiei.
1. Adoptarea, ca solutie definitiva, a masurii temporare prevazute la art. 27 din O.U.G. nr. 70/2020, in sensul ca declaratiile pe proprie raspundere care se anexeaza la cererea de inregistrare/alte cereri sa poata avea forma de inscris sub semnatura privata ori forma electronica si sa poata fi transmise la oficiul registrului comertului, in original, prin mijloace electronice, cu semnatura electronica sau prin servicii de posta si curier. Declaratiile pe proprie raspundere pot fi si in forma autentica, certificata de avocat sau date la oficiul registrului comertului;
2. Eliminarea cerintei de depunere, in sustinerea cererilor de inregistrare, a declaratiei pe proprie raspundere privind indeplinirea conditiilor legale privind detinerea unor calitati (asociat, administrator, cenzor, membru cooperator s.a.), precum si a specimenului de semnatura;
3. Reglementarea posibilitatii ca certificatul de inregistrare prevazut la art. 8 din Legea nr. 359/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, sa fie emis si in forma electronica; aprobarea modelului si a elementelor de siguranta a certificatului de inregistrare in forma electronica;
4. Eliminarea obligativitatii depunerii dovezii privind efectuarea varsamintelor privind capitalul social si a depunerii actelor de proprietate pentru aporturile in natura, iar in cazul in care printre ele figureaza si imobile, a certificatului constatator al sarcinilor de care sunt grevate;
5. Eliminarea obligatiei de publicare in Monitorul Oficial al Romaniei a hotararilor AGA, a extrasului rezolutiei la inmatriculare si a notificarii privind depunerea actului constitutiv, a tabelului cu firmele pentru care exista o hotarare de dizolvare judiciara, a diverselor hotarari judecatoresti si a altor documente, dupa caz, acestea fiind deja inregistrate in registrul comertului, situatie in care opozabilitatea fata de terti se realizeaza prin inregistrarea in registrul comertului si, dupa caz, prin afisarea pe portalul de servicii al ONRC, prin infiintarea Buletinului Electronic, ca platforma centrala (art. 5 alin. 1 din Legea nr. 26/1990);
6. Transferul competentei de verificare a legalitatii hotararii asupra fuziunii, inclusiv al fuziunii transfrontaliere, si in cazul divizarii, si, dupa caz, a actului constitutiv ori a actului modificator, precum si a competentei de solutionare a cererii de inregistrare in registrul comertului a mentiunilor de fuziune, fuziune transfrontaliera, divizare, de la tribunal catre directorul ORCT/persoana desemnata (art. 4 din O.U.G. nr. 116/2009);
7. Eliminarea posibilitatii formularii cererii de interventie la cererile de inregistrare in registrul comertului (art. 71 din O.U.G. nr. 116/2009);
8. Eliminarea obligativitatii depunerii dovezii privind rezervarea denumirii in sustinerea cererii de inregistrare;
9. Eliminarea prevederilor referitoare la posibilitatea rezervarii emblemei;
10.Eliminarea obligativitatii obtinerii acordului SGG/Prefecturii pentru utilizarea denumirii, in cazurile prevazute de art. 39 din Legea nr. 26/1990, verificarea indeplinirii conditiilor de utilizare a denumirii urmand sa se efectueze in cadrul solutionarii cererii de inregistrare de catre directorul ORCT/persoana desemnata;
11.Eliminarea acordului asociatiei de proprietari pentru stabilirea sediului social sau profesional, in toate situatiile care privesc activitatile inscrise in obiectul de activitate;
12.Transmiterea la ANAF a documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social, cu ocazia inmatricularii sau la schimbarea sediului social, ulterior inregistrarii in registrul comertului, odata cu informatiile care se comunica in mod curent la ANAF dupa orice inregistrare;
13.Eliminarea depunerii actelor de inregistrare a fondatorilor, administratorilor, cenzorilor/auditorilor persoane juridice, pentru persoanele juridice romane, pentru care datele pot fi verificate in sistemul informatic integrat al ONRC;
14.Redefinirea declaratiei privind beneficiarul real prin transformarea acesteia in element al actului constitutiv, dupa caz, si simplificarea astfel a formalitatilor aferente depunerii acesteia;
15.Eliminarea depunerii hotararii organului statutar privind participarea la constituirea societatii a fondatorilor persoane juridice;
16.Eliminarea depunerii certificatului de bonitate a persoanelor juridice nerezidente care participa la constituirea unei societati, emis de o banca sau de camera de comert competenta din tara de nationalitate;
17.Eliminarea depunerii declaratiei fondatorilor / administratorilor / membrilor /directoratului / directorilor privind datele de identificare a societatii de registru independent privat autorizat care tine registrul actionarilor;
18.Eliminarea depunerii documentelor care au fost anterior depuse si mentionate in registrul comertului, pentru care s-a efectuat publicitatea prevazuta de lege;
19.Eliminarea depunerii certificatului emis de cenzori care atesta depunerea garantiei de catre administratori;
20.Eliminarea depunerii actelor constatatoare ale operatiunilor incheiate in contul grupului de interes economic si aprobate de membrii acestuia, daca este cazul;
21.Eliminarea depunerii dovezii din care sa rezulte ca cel putin unul dintre membrii provine din alt stat membru al UE;
22.Eliminarea depunerii documentelor emise anterior de ORCT, solicitate a fi depuse in sustinerea unor cereri de inregistrare, cu mentiunea anularii acestora prin rezolutia directorului ORCT/persoanei desemnate;
23.Eliminarea contractului de cesiune, in cazul inregistrarii mentiunii privind transmiterea partilor de interes;
24.Eliminarea depunerii de copii certificate de pe certificatele de inregistrare a persoanelor juridice care dobandesc calitatea de asociati pentru persoanele juridice romane;
25.In cazul dobandirii de parti sociale prin succesiune, eliminarea obligativitatii depunerii certificatului de deces, in cazul in care s-a prevazut clauza continuarii societatii cu mostenitorii si a declaratiei asociatilor din care sa rezulte ca sunt de acord cu continuarea societatii;
26.Eliminarea depunerii actului de inregistrare a persoanelor juridice romane care detin calitatea de administrator/director/membru al directoratului;
27.Eliminarea obligativitatii depunerii dovezii acordului creditorilor privind stingerea pasivului sau regularizarea lui;
28.Modificarea cererii de inregistrare, prin eliminarea anexelor privind inregistrarea fiscala si investitia straina;
29.Inlocuirea celor trei tipuri de declaratii pe proprie raspundere privind autorizarea functionarii, prevazute la art. 15 din Legea nr. 359/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, cu un singur tip de declaratie-tip pe proprie raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii pentru sediul social/profesional si/sau sedii secundare sau, dupa caz, la terti;
30.Modificarea prevederilor privind clauzele obligatorii pe care trebuie sa le contina actul constitutiv, prin preluarea unor prevederi cuprinse in acte a caror eliminare o propunem, dupa caz.