La supermarket, multi scot la casa numerar, ceva mai putini platesc cu cardul si poate la mai bine de jumatate dintre cei care stau la rand in fata noastra vedem celebrele tichete de masa. Le scot tacticos, le completeaza pe loc si le desprind unul cate unul din carnetul special in care sunt legate. Si le vedem tot mai des, atata vreme cat numarul de magazine cu care emitentii de tichete au incheiat parteneriate si numarul angajatilor care le primesc la salariu a atins un nivel impresionant. Iata si cifrele: din circa 4,2 milioane de angajati, peste doua milioane primesc bonuri de masa de la companiile la care lucreaza. Aceste tichete sunt insa oferite doar in mediul privat.
De altfel, potrivit studiului salarial si de beneficii PayWell 2010, realizat de PricewaterhouseCoopers, tichetele de masa reprezinta cel mai oferit beneficiu de companiile din Romania - 89% dintre companiile chestionate spun ca includ acest beneficiu in pachetul extrasalarial al angajatilor si cam asa au stat lucrurile si in anii trecuti, cand, in medie, procentul ajungea la circa 75%. Atractia acestui tip de beneficii tine de facilitatile fiscale pe care le ofera. Astfel, tichetele de masa, tichetele de vacanta si tichetele - cadou au adus importante beneficii fiscale companiei care le ofera, fiind deductibile la calculul impozitului pe profit si scutite de la plata contributiilor social-salariale si social-patronale. Incepand cu luna iulie, legea a fost modificata, iar aceste tichete au devenit impozabile cu cota de 16%, corespunzatoare impozitului pe venituri din salarii, platibil de angajat.
Initiativa a fost in mod repetat criticata de angajati si angajatori deopotriva, insa in destul de putine cazuri a reprezentat un motiv pentru a exclude tichetele de masa din pachetul de beneficii.
Raman, chiar si asa, beneficiile cele mai eficiente financiar pe care le pot oferi angajatorii, iar angajatii le pun in topul listei de preferinte tocmai datorita accesului imediat si foarte putin conditionat in ceea ce priveste utilizarea lor. La o valoare fixa de 8,72 de lei pentru un tichet de masa si, in general, la 22 de bonuri primite lunar, un angajat poate merge la cumparaturi si umple cosul cu produse necesare pentru o saptamana sau doua. Cei 192 de lei reprezinta, in cele din urma, o suma destul de mica, asa ca, in cazul celor mai multi angajatori, tichetele de masa reprezinta doar o parte din pachetul de beneficii extrasalariale, completat de alte produse sau servicii, precum asigurarile de sanatate sau primele acordate la ocazii speciale.
Chiar daca la nivel individual nu vorbim de sume uriase, penetrarea lor in piata a ajuns la un nivel atat de avansat, incat s-a creat o industrie de servicii care se ridica la peste un miliard de euro, potrivit datelor Asociatiei Profesionale a Emitentilor de Tichete (APET). Pentru a intelege mai bine dimensiunea reala a acestei piete, facem cateva comparatii - este de aproximativ cinci ori mai mare decat valoarea pietei de publicitate si cam tot de atatea ori depaseste piata serviciilor de consultanta, insa se apropie valoric de dimensiunea pietei produselor farmaceutice, spre exemplu.
Portal Codul Muncii
40 Modele de Regulament Intern
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Din totalul tichetelor-cadou emise pe parcursul unui an, 40% sunt oferite de Craciun. Valoarea nominala a unui tichet cadou poate fi stabilita, la alegerea companiei client, intre 10, 20, 30, 40 sau 50 de lei. Suma totala oferita fiecarui beneficiar este deductibila in limita a 150 de lei, insa, dupa cum spun reprezentantii Edenred, de sarbatori angajatorii sunt mai generosi, asa ca, in medie, ofera tichete in valoare de 200 de lei.
Potrivit APET, peste jumatate dintre beneficiarii de tichete de masa lucreaza in companii cu peste 250 de angajati, 26% lucreaza in companii care au intre 50 si 249 de angajati, iar 19% provin din companii mai mici, cu cel mult 49 de angajati.
Sursa: Business magazin