Ce prevede OUG 114/2018? Ce modificari vor exista in sectorul bugetar? Ce se va intampla in constructii, cine va putea lucra in regim zilier?
Prevederi speciale in sectorul constructiilor
Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.000 lei lunar in domeniul constructiilor, pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, in perioada 1 ianuarie 2019 - 31 decembrie 2019.
De asemenea, acestia vor fi scutiti de impozitul de venit si de plata asigurarii de sanatate (CASS) daca vor indeplini cumulativ urmatoarele conditii >>>
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
"Probleme din domeniul constructiilor: 1. Daca intr-o luna venitul realizat scade sub 3000 lei (concedii medicale, fara plata etc.), salariatul mai poate beneficia de facilitati? 2. In venitul brut mentionat la art. 60 pct. 5 lit. c) din Codul fiscal se includ si biletele de valoare? 3. art. 60 pct. 5 lit. c) din Codul fiscal mentioneaza si veniturile asimilate salariilor, referindu-se si la art.76 alin. (2). Tocmai aceste venituri NU se realizeaza pe baza unui contract de munca. Cum se interpreteaza prevederea? Mentionam, ca ordinul inca nepublicat, prevazut la art. 147 alin. (17) din Codul fiscal, mentionat in OUG 114/18 reprezinta normele de completarea Declaratiei 112, care este putin probabil sa clarifice aceste aspecte."
1. Pentru acordarea facilitatilor, trebuie indeplinite cumulativ toate conditiile prevazute de art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
Astfel, in masura in care veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3) din Codul fiscal, realizate de persoanele fizice pentru care se aplica scutirea, scad sub 3.000 lei, conditia prevazuta la lit. c) al art. 60 pct. 5 din Codul fiscal nu este indeplinita si facilitatile nu pot fi acordate. Conditia prevede ca veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3) din Codul fiscal, realizate de persoanele fizice pentru care se aplica scutirea, sa fie cuprinse intre 3.000 si 30.000 lei lunar inclusiv si sa fie realizate in baza contractului individual de munca.
ATENTIE!
Veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3) din Codul fiscal INCLUD veniturile din salarii, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca, veniturile asimilate salariilor si avantajele impozabile.
2. Bilete de valoare sub forma tichetelor cadou acordate potrivit legii, cu exceptia destinatiilor (cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, si zilei de 8 martie) si limitelor (150 lei pentru fiecare persoana si ocazie) prevazute la art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, tichetelor de masa, voucherelor de vacanta, tichetelor de cresa si tichetelor culturale, acordate potrivit legii, reprezinta avantaje impozabile, potrivit art. 76 alin. (3) lit. h) din Codul fiscal. Prin urmare, biletele de valoare impozabile sunt incluse in veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3) la care se face referire la art. 60 pct. 5 lit. c) din Codul fiscal.
3. Art. 76 alin. (2) din Codul fiscal cuprinde o serie de venituri considerate asimilate salariilor carora li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii si include atat venituri care nu au la baza un contract individual de munca, dar si venituri realizate de salariatii care au incheiate contracte individuale de munca. La astfel de venituri face referire conditia prevazuta de art. 60 pct. 5 lit. c) din Codul fiscal.
IMPORTANT:
Prin urmare, pentru a fi indeplinita conditia prevazuta la art. 60 pct. 5 lit. c) din Codul fiscal este necesar ca venitul brut lunar realizat sa fie cuprinse intre 3.000 si 30.000 lei lunar inclusiv, scutirea nefiind acordata decat salariatilor.
De asemenea, avand in vedere ca potrivit celei de-a patra conditie cuprinsa la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, scutirea se aplica potrivit instructiunilor la Ordinul prin care urmeaza sa se aprobe, in perioada urmatoare, noul model, continut, modalitate de depunere si de gestionare a Declaratiei 112, si in urmatoarea perioada intreaga atentie va trebui indreptata asupra modului in care administratia fiscala va clarifica modul de aplicare al reglementarilor intrate in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2019 prin legislatia secundara adoptata in vederea indeplinirii obligatiilor fiscale in termenele prevazute de lege.
Mai multe intrebari si raspunsurile specialistilor la PortalCodulMuncii >>>