Conditii privind aplicarea facilitatilor in sectorul constructiilor. Norme valabile si in 2020

Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
02 Ianuarie 2020
02 Ianuarie 2020
Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
OUG 43/2019facilitati constructiinorme constructii 2020cass constructii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Facand referire la facilitatile actuale in constructii, avem ca exemplu societate de constructii care are si salariati cu timp partial. Unii dintre salariatii cu timp partial lucreaza si la alte societati, iar alti salariati cu timp partial nu lucreaza in alta parte sau sunt pensionari. 
 
Cum beneficiaza acesti salariati de reducerile acordate salariatilor constructori si incepand cu ce data?
 
De asemenea, un salariat instalator angajat la o firma la care activitatea dominanta este comertul, angajat cu norma intreaga, efectueaza lucrari de instalatii apa. Acest salariat beneficiaza de reduceri acordate constructorilor?
 
Ce modificari privitoare la salariatii constructori sunt prevazute in noile norme?
 
Raspunsul specialistilor:
 
1. In cazul in care sunt indeplinite cumulativ toate conditiile prevazute de art. 60 pct. 5 din Codul fiscal astfel cum acesta a fost succesiv modificat de OUG 114/2018 si OUG 43/2019, facilitatile fiscale vor putea fi acordate, salariatul beneficiind de cota redusa de contributie de asigurari sociale (CAS) de 21,25% si fiind exceptat de la plata impozitului pe salarii si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS).
 
In temeiul art. 60 pct. 5 lit. d) din Codul fiscal, scutirea se aplica potrivit instructiunilor la ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii si justitiei sociale si al ministrului sanatatii, prevazut la art. 147 alin. (17). In acest sens, potrivit Instructiunilor de completare a Declaratiei 112 aprobate prin OMFP 3063/2019, „conditia prevazuta la art. 60 pct. 5 lit. c) din Codul fiscal, privind salariul minim, in vigoare incepand cu data de 22 iulie 2019, se considera indeplinita” „in cazul contractelor individuale de munca cu norma intreaga, veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 lei lunar, respectiv salariul minim brut pe tara de 3.000 lei lunar este stabilit pentru un program de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand in medie 17,928 lei/ora. Pentru salariatii care au incheiate cu angajatorii contracte de munca cu timp partial, facilitatile fiscale se acorda numai daca este indeplinita conditia ca salariul tarifar orar sa fie cel putin egal cu 17,928 lei”.
 
De asemenea, pentru calcul CAS in situatia salariatului pentru care veniturile brute se situeaza sub nivelul salariului minim brut pe tara prevazut pentru categoria de persoane pentru care se datoreaza CAS, respectiv 3.000 lei, urmeaza a fi avute in vedere si prevederile art. 146 alin. (5^1) – (5^5) din Codul fiscal.
 
In acest sens, potrivit art. 146 alin. (5^1) din Codul fiscal, CAS datorata de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor, in baza unui contract individual de munca cu timp partial, calculata aplicand cota de CAS asupra venitului realizat, nu poate fi mai mica decat nivelul CAS calculate prin aplicarea cotei asupra salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza CAS, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ.
 
Art. 146 alin. (5^5) din Codul fiscal vine sa precizeze, care este salariu minim utilizat pentru stabilirea CAS in cazul in care venitul brut este inferior salariului minim brut pe tara, in aplicarea prevederilor alin. (5^1) al art. 146 din Codul fiscal. Acesta este salariul minim brut pe tara prevazut pentru categoria de persoane pentru care se datoreaza contributiile. Astfel, in situatia in care, prin hotarare a Guvernului se utilizeaza, in aceeasi perioada, mai multe valori ale salariului minim brut pe tara, diferentiat in functie de studii, de vechime sau alte criterii prevazute de lege, pentru calcularea CAS in functie de salariul minim se ia in calcul valoarea salariului minim brut pe tara prevazuta pentru categoria de persoane pentru care se datoreaza contributiile.
 
Aceasta dispozitie care precizeaza ce nivel al salariului minim se utilizeaza la calculul contributiilor in cazul contractelor de munca cu timp partial a fost introdusa de pct. 15 din OUG 114/2018, insa nu a fost si adaptata variantei finale a actului normativ publicat in Monitorul Oficial. Astfel, in proiectul actului normativ se propunea modificarea Codului muncii pentru a permite si pentru sectorul constructii majorarea salariului minim tot prin hotarare a Guvernului potrivit regulii clasice a majorarilor salariului minim. In varianta aprobata (OUG nr. 114/2018) s-a ales varianta includerii nivelului salariului minim pentru sectorul constructii direct in OUG nr. 114/2018. Din pacate insa, nici textul preambulului actului normativ si nici cel al prevederilor analizate ale alin. (5^5) introdus in cadrul art. 146 din Codul fiscal nu au fost adaptate situatiei prin care salariul minim se stabileste si prin act normativ de alt nivel decat hotararea de Guvern. Din acest motiv, consideram ca in pofida prevederilor aprobate, intentia legiuitorului a fost de a utiliza nivelul salariului minim din sectorul constructii de 3.000 lei si in cazul analizat, chiar daca acesta nu a fost aprobat prin hotarare a Guvernului ci stabilit prin Ordonanta de urgenta. Ramane totusi necesitatea corectarii prevederii legale in sensul dorit. Prin urmare, pentru stabilirea CAS datorata de salariatii cu contracte de munca cu timp partial ale caror venituri brute lunare realizate sunt sub nivelul de 3.000 lei, se va utiliza valoarea salariului minim brut pe tara prevazuta pentru categoria de persoane pentru care se datoreaza CAS, respectiv 3.000 lei.
 
De asemenea, in cazul in care nivelul CAS calculat in functie de venitul brut realizat este mai mic decat cel al CAS stabilit in functie de salariul minim, societatea va trebui sa aiba in vedere ca diferenta se plateste de catre angajator in numele angajatului/beneficiarului de venit. Temeiul il reprezinta art. 146 alin. (5^4) din Codul fiscal.
 
Prevederile art. 146 alin. (5^1) din Codul fiscal care reglementeaza plata CAS la nivelul salariului minim daca venitul brut se situeaza sub nivelul salariului minim brut pe tara nu se aplica in cazul persoanelor fizice aflate in una dintre urmatoarele situatii:
 
a) sunt elevi sau studenti, cu varsta pana la 26 de ani, aflati intr-o forma de scolarizare;
 
b) sunt ucenici, potrivit legii, in varsta de pana la 18 de ani;
 
c) sunt persoane cu dizabilitati sau alte categorii de persoane carora prin lege li se recunoaste posibilitatea de a lucra mai putin de 8 ore pe zi;
 
d) au calitatea de pensionari pentru limita de varsta in sistemul public de pensii, cu exceptia pensionarilor pentru limita de varsta care beneficiaza de pensii de serviciu in baza unor legi/statute speciale, precum si a celor care cumuleaza pensia pentru limita de varsta din sistemul public de pensii cu pensia stabilita in unul dintre sistemele de pensii neintegrate sistemului public de pensii;
 
e) realizeaza in cursul aceleiasi luni venituri din salarii sau asimilate salariilor in baza a doua sau mai multe contracte individuale de munca, iar baza lunara de calcul cumulata aferenta acestora este cel putin egala cu salariul de baza minim brut pe tara.
 
In aplicarea dispozitiilor art. 146 alin. (5^2) lit. e) din Codul fiscal, in cazul in care in cursul unui an fiscal se utilizeaza, potrivit legislatiei in materie, in aceeasi perioada mai multe valori ale salariului minim brut pe tara diferentiat in functie de studii, de vechime sau alte criterii prevazute de lege, in situatia in care un angajat incheie doua sau mai multe contracte individuale de munca cu timp partial de lucru cu angajatori care nu desfasoara activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal si cu angajatori care desfasoara astfel de activitati, salariul minim brut pe tara luat in calcul este cel cu valoarea cea mai mica.
 
 
 
2. Aplicarea facilitatilor in sectorul constructii este strans legata de indeplinirea cumulativa a conditiilor prevazute de art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
 
Astfel, in primul rand societatea trebuie sa desfasoare activitati in sectorul constructii care cuprind codurile CAEN enumerate in mod expres la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal:
 
(i) activitatea de constructii definita la codul CAEN 41.42.43 - sectiunea F - Constructii;
 
(ii) domeniile de producere a materialelor de constructii, definite de urmatoarele coduri CAEN:
 
2312 - Prelucrarea si fasonarea sticlei plate;
 
2331 - Fabricarea placilor si dalelor din ceramica;
 
2332 - Fabricarea caramizilor, tiglelor si altor produse pentru constructii din argila arsa;
 
2361 - Fabricarea produselor din beton pentru constructii;
 
2362 - Fabricarea produselor din ipsos pentru constructii;
 
2363 - Fabricarea betonului;
 
2364 - Fabricarea mortarului;
 
2369 - Fabricarea altor articole din beton, ciment si ipsos;
 
2370 - Taierea, fasonarea si finisarea pietrei;
 
2223 - Fabricarea articolelor din material plastic pentru constructii;
 
1623 - Fabricarea altor elemente de dulgherie si tamplarie pentru constructii;2512 - Fabricarea de usi si ferestre din metal;
 
2511 - Fabricarea de constructii metalice si parti componente ale structurilor metalice;
 
0811 - Extractia pietrei ornamentale si a pietrei pentru constructii, extractia pietrei calcaroase, ghipsului, cretei si a ardeziei;
 
0812 - Extractia pietrisului si nisipului;
 
2351 - Fabricarea cimentului;
 
2352 - Fabricarea varului si ipsosului;
 
2399 - Fabricarea altor produse din minerale nemetalice n.c.a.;
 
(iii) 711 - Activitati de arhitectura, inginerie si servicii de consultanta tehnica;
 
A doua conditie cuprinsa la lit. b) a aceluiasi articol prevede ca angajatorul sa realizeze o cifra de afaceri din activitatile mentionate mai sus si alte activitati specifice domeniului constructii in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala. Pentru societatile comerciale nou-infiintate, respectiv inregistrate la registrul comertului incepand cu luna ianuarie a anului 2019, cifra de afaceri se calculeaza cumulat de la inceputul anului, inclusiv luna in care se aplica scutirea, iar pentru societatile comerciale existente la data de 1 ianuarie a fiecarui an se considera ca baza de calcul cifra de afaceri realizata cumulat pe anul fiscal anterior. Pentru societatile comerciale existente la data de 1 ianuarie al fiecarui an care au avut o cifra de afaceri din activitatile mentionate la lit. a) realizata cumulat pe anul fiscal anterior de peste 80% inclusiv, facilitatile fiscale se vor acorda pe toata durata anului in curs, iar pentru societatile comerciale existente la aceeasi data care nu realizeaza aceasta limita minima a cifrei de afaceri se va aplica principiul societatilor comerciale nou-infiintate. Aceasta cifra de afaceri se realizeaza pe baza de contract sau comanda si acopera manopera, materiale, utilaje, transport, echipamente, dotari, precum si alte activitati auxiliare necesare activitatilor mentionate mai sus. Cifra de afaceri va cuprinde inclusiv productia realizata si nefacturata.
 
De asemenea, veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1)-(3) din Codul fiscal realizate de persoanele fizice pentru care se aplica scutirea trebuie sa fie calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 lei lunar. Scutirea se aplica pentru sumele din venitul brut lunar de pana la 30.000 lei, obtinut din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1)-(3), realizate de persoanele fizice. Partea din venitul brut lunar ce depaseste 30.000 lei nu va beneficia de facilitati fiscale. Aceasta conditie se regaseste la lit. c) a art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
 
Printre noutatile aduse de OUG 43/2019 vizeaza reglementarea situatiilor in care din motive obiective (concedii medicale) veniturile se situeaza sub plafonul de 3.000 lei, posibilitatea aplicarii facilitatilor si pentru salariatii care au incheiate cu angajatorii contracte de munca cu timp partial sau pentru persoanele care au incheiate alte raporturi juridice generatoare de venituri din salarii si asimilate salariilor decat contractele individuale de munca, respectiv contract de administrare, de mandat si altele.
 
In aplicarea facilitatilor, urmeaza a fi avute in vedere Instructiunile la OMFP 3063/2019 care reglementeaza modul de aplicare si OPCNSP 239/2019 care aproba mecanismul de calcul al cifrei de afaceri, in vederea aplicarii facilitatii fiscale, care sunt enumerate drept conditii pentru aplicarea facilitatilor.
 
Prin urmare, facilitatile fiscale prevazute la art. 60 pct. 5 (scutirea de la plata impozitului pe salarii), art. 138^1 (reducerea cotei de CAS la 21,25%), art. 154 alin. (1) lit. r) din Codul fiscal (exceptarea de la plata CASS) se vor acorda tuturor persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, daca sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
 
 
 
Raspuns oferit de Dani Cucu, Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.. si Justinian Cucu, Jurist, pentru PortalCodulMuncii.ro!
 

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]