In ceea ce priveste relatiile de munca, au fost constatate 1103 deficiente, in urma verificarii a 511 angajatori.
Din totalul amenzilor, care au insumat 85.300 de lei, un procent in valoare de 30.000 de lei a fost aplicat pentru munca fara forme legale.
Astfel, 4 angajatori au fost sanctionati pentru ca au primit in unitate 14 persoane fara inchierea contractului individual de munca. A fost semnalat si cazul unui angajator care a primit la munca mai multe de 5 persoane, fara intocmirea contractului individual de munca.
In urma campaniei nationale de control, inspectorii muncii au constatat nereguli in cazul angajatorilor care:
- au permis inceperea activitatii fara incheierea unui contract de munca
- nu au respectat necesitatea prezentarii unui certificat medical in momentul angajarii
- nu au stabilit un regulament intern sau nu au adus la cunostinta salariatilor prevederilor acestuia
40 Modele de Regulament Intern
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
- nu au respectat dispozitiile legale privind dosarele de personal
Alte cazuri de incalcari ale prevederilor legislatiei muncii au privit repartizarea programului de lucru, repausul saptamanal, munca suplimentara, evaluarea salariatilor si completarea corecta a datelor in REVISAL.
Pe linia securitatii si sanatatii in munca, au fost aplicate 19 amenzi in valoare de 54.000 de lei si au emis 985 de avertismente.
Angajatorii sanctionati nu au acordat echipamente individuale de protectie tuturor angajatilor, nu au evaluat riscurile biologice conform H.G. nr. 1092/2006 si nu au tinut cont de particularitatile activitatilor desfasurate, in evaluarea riscurilor si stabilirea instructiunilor.
Alte deficiente constatate pe linie de SSM au privit:
- neluarea măsurilor necesare pentru asigurarea funcționării permanente a sistemelor și
dispozitivelor de protecție
- nedotarea locurilor de munca cu detectoare de incendii
- neasigurarea ventilației corespunzătoare
Dantes Nicolae Bratu, Inspector general de stat, a atras atentia asupra necesitatii asumarii unei mai mari responsabilitati de catre angajatorii care desfasoara activitati de asistenta spitaliceasca.
"Vreau să subliniez, accidentele de muncă nu sunt numai rezultatul hazardului, ci sunt provocate de cauze naturale şi previzibile. Prin identificarea și eliminarea cauzelor
accidentelor, acestea nu se vor întâmpla aşa uşor. (...) Este esenţială colaborarea cu toţi angajaţii în activităţile de prevenire a pericolelor profesionale", a declarat acesta.
Sursa: InspectiaMuncii.ro