"Detinem truse de prim ajutor, una la 25 de salariati. Cum procedam cand elementele (garou, etc.) expira? Achizitionam un kit nou? Daca nu este folosit nici kitul, il inlocuim cu altul, dupa expirare? Unde se recicleaza elementele unei truse de prim ajutor, pentru asigurarea trasabilitatii deseurilor. Cine are competenta, in afara de responsabilul de prim ajutor, sa foloseasca trusa de prim ajutor?"
Raspunsul specialistilor:
Obligativitatea trusei medicale la locurile de munca este impusa prin Ordinul nr. 427/2002 pentru aprobarea componentei trusei sanitare si a baremului de materiale, ce intra in dotarea posturilor de prim ajutor fara cadre medicale.
Atentie! ITM-ul aplica amenzi de 8.000 de lei daca nu aveti fise de instruire a angajatilor si de evaluare a riscurilor in domeniul SSM Va oferim un kit cu 20 de fise intocmite impecabil! Folositi-le si veti trece fara emotii peste orice control, detalii AICI >>>
Trusele sanitare folosite pentru acordarea primului ajutor medical din dotarea posturilor fixe de prim ajutor fara cadre medicale din intreprinderi, institutii si unitati economice, scoli, cabane turistice si altele asemenea, aflate in prezent in dotarea acestora, pot fi utilizate pana la expirarea duratei de folosinta a componentelor lor.
La expirarea sau descompletarea continutului truselor se achizitioneaza kituri noi. Referitor la casare materialelor expirate, acestea se supun regimului deseurilor periculoase.
In acest sens, trebuie organizat un spatiu temporar de depozitare dupa care trebuie predate unor firme autorizate in vederea distrugerii.
Angajatorul este obligat sa ia masurile necesare pentru instruire si sa desemneze persoanele responsabile cu acordarea primului ajutor si alte situatii de urgenta in functie de caracteristicile fiecarei organizatii. (art. 10, Legea nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca).
Acest lucru se traduce prin urmatoarele:
- nominalizarea persoanelor responsabile cu acordarea primului ajutor,
- instruirea acestora in baza unor cursuri organizate prin Crucea Rosie, Smurd, alte firme specializate etc.
- punerea la dispozitie a echipamentelor necesare (trusa sanitara obligatorie, uneori un spatiu dedicat, tensiometru, defibrilator etc.)
Nu exista nicio interdictie ca trusa sanitara sa fie utilizata in caz de urgenta si in lipsa responsabililor desemnati si de alti salariati.
Rolul trusei de prim ajutor la locul de munca este acela de a salva vieti si de a reduce riscurile legate de sanatatea angajatilor. Oricine la locul de munca, indiferent de pozitia sau rolul sau, ar trebui sa aiba acces la trusa de prim ajutor.
Chiar daca, in Romania, acordarea primului ajutor nu este o prioritate, este recomandabil ca orice companie cu multi angajati sa organizeze cursuri de acordare a primului ajutor pentru un numar cat mai mare de persoane care sa poate interveni eficient pana la sosirea serviciilor specializate.
Un raspuns oferit in iunie 2024, de catre expertii de la PortalSSM. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Tichetele de masa se acorda la functia de bazaIntrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta: daca in cadrul unei companii se acorda tichete de masa (este inclusa o prevedere in acest sens si in Regulamentul Intern), este posibil ca un angajat care va avea norma de 2h/zi sa nu beneficieze de aceste tichete, avand in vedere faptul ca nu are norma intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contract de mandat. Regim juridic si fiscalIntrebare: Perioada lucrata in baza unui contract de mandat este considerata vechime in munca la stabilirea pensiei? Care este regimul fiscal al veniturilor obtinute in baza unui contract de mandat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<