Cum trebuie sa procedeze angajatorul pentru a fi in legalitate daca la controlul medical periodic anual, unul dintre salariati a fost declarat "inapt temporar", cu reevaluarea starii de sanatate la interval de o saptamana de la data primului control.
Ce se intampla cu salariatul pana la reevaluare, mai poate el fi primit la munca?
Si daca nu, cum va figura acesta d.p.d.v. al prezentei in aceasta perioada?
Dar daca si la urmatoarea reevaluare primeste "inapt" (temporar sau definitiv), cum trebuie sa procedeze angajatorul in acest caz?
Ii poate inceta contractul in conformitate cu art. 61 lit. d) din Codul muncii pe baza celor consemnate in fisa de evaluare sau este necesara o decizie a organelor competente de expertiza medicala, care sa constate inaptitudinea salariatului?
Cine il trimite la comisia de expertiza?
Si totusi, pana la decizia comisiei de expertiza, care va fi situatia sa d.p.d.v. al prezentei la serviciu?
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Portal Codul Muncii
Acestea si multe alte intrebari vizeaza situatia salariatului declarat "inapt temporar" la controlul medical periodic.
Daca nu este si cazul dvs. vine o zi in care poate fi.
Iata, asadar, in cele ce urmeaza, vom incerca sa explicam care este situatia salariatului declarat "inapt temporar" la controlul medical periodic.
In temeiul dispozitiilor art. 9 alin. (1) din Hotararea Guvernului 355/2007 privind supravegherea sanatatii lucratorilor, cu modificarile si completarile ulterioare, aptitudinea in munca reprezinta capacitatea lucratorului din punct de vedere medical de a desfasura activitatea la locul de munca in profesia/functia pentru care se solicita examenul medical.
Concluziile examenului medical consemnate in fisa de aptitudini pot fi: apt, apt conditionat, inapt temporar, inapt.
In acest sens, art. 11 din Hotararea Guvernului 355/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede ca inaptitudinea temporara in munca, in sensul prezentei hotarari, reprezinta incapacitatea medicala a lucratorului de a desfasura activitatea la locul de munca in profesia/functia pentru care se solicita examenul medical privind aptitudinea in munca, pana la reevaluarea sanatatii de catre medicul de medicina muncii.
In situatia in care lucratorul se afla temporar, din cauza unei boli, in situatia de incapacitate medicala privind desfasurarea activitatii la locul de munca in profesia/functia pentru care se solicita examenul medical de medicina muncii, medicul de medicina muncii stabileste inaptitudinea temporara pana la disparitia cauzei medicale, iar in fisa, in situatia de incapacitate medicala privind desfasurarea activitatii la locul de munca in profesia/functia pentru care se solicita examenul medical de aptitudine - anexa nr. 5, avizul medical va fi "inapt temporar".
Rezultatele examenului clinic si ale celorlalte examene medicale se inregistreaza in dosarul medical.
Medicul specialist de medicina muncii, in baza fisei de solicitare a examenului medical, a fisei de identificare a factorilor de risc profesional, a dosarului medical si a examenelor medicale efectuate, completeaza fisa de aptitudine cu concluzia examenului medical: apt, apt conditionat, inapt temporar sau inapt pentru locul de munca respectiv.
Inaptitudinea permanenta in munca reprezinta incapacitatea medicala permanenta a lucratorului de a desfasura activitatea la locul de munca in profesia/functia pentru care se solicita examenul medical privind aptitudinea in munca.
Un exemplar al fisei de aptitudine se trimite la angajator si unul se inmaneaza angajatului.
Persoana examinata poate contesta rezultatul dat de catre medicul specialist de medicina muncii privind aptitudinea in munca.
Contestatia se adreseaza autoritatii de sanatate publica judetene sau a municipiului Bucuresti, in termen de 7 zile lucratoare de la data primirii fisei de aptitudine in munca.
Autoritatea de sanatate publica judeteana sau a municipiului Bucuresti desemneaza o comisie formata din 3 medici specialisti de medicina muncii si convoaca partile implicate in termen de 21 de zile lucratoare de la data primirii contestatiei.
Decizia comisiei este consemnata intr-un proces-verbal si este comunicata in scris persoanei examinate medical.
Concluzia procesului-verbal este consemnata in fisa de aptitudine, in care a fost precizat rezultatul examenului medical contestat.
Astfel, in situatia de incapacitate medicala privind desfasurarea activitatii la locul de munca in profesia/functia pentru care se solicita examenul medical, medicul de medicina muncii stabileste inaptitudinea temporara pana la disparitia cauzei medicale, avizul medical va fi "inapt temporar" iar salariatul poate fi pontat absent motivat sau poate merge la medic pentru investigatii de specialitate, situatie in care va fi in concediu medical.
Potrivit dispozitiilor art. 61 lit. c) din Codul muncii, republicat, angajatorul poate dispune concedierea pentru motive care tin de persoana salariatului in cazul in care, prin decizie a organelor competente de expertiza medicala, se constata inaptitudinea fizica si/sau psihica a salariatului, fapt ce nu permite acestuia sa isi indeplineasca atributiile corespunzatoare locului de munca ocupat.
Legiuitorul nu specifica cine sunt organele competente de expertiza medicala.
Totodata precizam ca, inaptitudinea prevazuta la art. 61 lit. c) din Codul muncii, republicat, presupune ca salariatul nu mai este apt sa presteze activitatea corespunzatoare postului ocupat, dar poate fi apt pentru prestarea unor activitati corespunzatoare unui alt post.
Art. 64 alin. (1) din Codul muncii, republicat stabileste ca in cazul in care concedierea se dispune pentru motivele prevazute la art. 61 lit. c) si d), precum si in cazul in care contractul individual de munca a incetat de drept in temeiul art. 56 alin. (1) lit. e), angajatorul are obligatia de a-i propune salariatului alte locuri de munca vacante in unitate, compatibile cu pregatirea profesionala sau, dupa caz, cu capacitatea de munca stabilita de medicul de medicina a muncii.
Alin. (2) din acelasi articol prevede ca in situatia in care angajatorul nu dispune de locuri de munca vacante potrivit alin. (1), acesta are obligatia de a solicita sprijinul agentiei teritoriale de ocupare a fortei de munca in vederea redistribuirii salariatului, corespunzator pregatirii profesionale si/sau, dupa caz, capacitatii de munca stabilite de medicul de medicina a muncii.
Gabriela Dita
Consilier juridic
Studii
ianuarie – februarie 2010 – curs formator formare profesionala
2005 – 2006 masterand al Facultatii de Drept al Universitatii Bucuresti cu specialitatea „Relatii de munca si Industriale avand ca tema pentru lucrarea de disertatie Formele de suspendare a contractului individual de munca la disciplina Contractul individual de munca sub indrumarea prof. dr. Alexandru Atanasiu;
2003 – 2004 absolvent al studiilor postuniversitare de dreptul muncii organizate de Academia de Politie „Alexandru Ioan Cuza avand ca lucrare de absolvire tema: „Cazurile de suspendare a contractului individual de munca prevazute de Legea nr. 19/2000 sub coordonarea conf. univ. dr. Vlad Barbu;
2002 – 2003 atestat inspector resurse umane al Scolii Romane de Afaceri de pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei;
1999 – licentiata in stiinte juridice a Facultatii de Drept a Universitatii Bucuresti avand ca lucrare de licenta „Acordul de asociere a Romaniei la Uniunea Europeana sub indrumarea si cordonarea prof. univ. dr. Augustin Fuerea.