Editorial, 01.08.2008 - Gabriela Chirazof
Realizarea dialogului social si a pacii sociale sunt deziderate urmarite de partenerii sociali, sindicate si patronate.
Dreptul de asociere in patronate este consacrat prin dispozitiile constitutionale. Astfel, articolul 40 din Constitutia Romaniei prevede ca „Cetatenii se pot asocia liber in partide politice, in sindicate, in patronate si in alte forme de asociere.”. Tot Constitutia statueaza in art. 9 ca patronatele se constituie si isi desfasoara activitatea potrivit statutelor lor, in conditiile legii. Ele contribuie la apararea drepturilor si la promovarea intereselor profesionale, economice si sociale ale membrilor lor.”
Patronatele sunt reglementate in Legea nr. 356/2001.
Sunt constituite pe activitati economice si organizate pe sectiuni, diviziuni, ramuri si la nivel national. Un numar de cel putin 15 persoane juridice inmatriculate sau persoane fizice autorizate potrivit legii poate constitui un patronat. Se pot constitui patronate si cu un numar de cel putin 5 membri in ramurile in care acestia detin peste 70% din volumul productiei.
Statutul cuprinde, sub sanctiunea nulitatii, cel putin urmatoarele elemente:
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Legis Plus Legislatia Muncii
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
- denumirea patronatului, sediul principal si, dupa caz, structurile teritoriale proprii, cu sau fara personalitate juridica;
- obiectul de activitate si scopul;
- patrimoniul initial, marimea si compunerea acestuia, cotizatiile, precum si alte surse de finantare legale;
- drepturile si obligatiile membrilor;
- organele de conducere;
- raspunderi;
- dizolvarea si lichidarea patronatului.
Personalitatea juridica a patronatului se dobandeste potrivit legii asociatiilor si fundatiilor. Cererea de acordare a personalitatii juridice va fi insotita de procesul-verbal de constituire, statutul autentificat, tabelul cuprinzand adeziunile, dovada existentei sediului si a mijloacelor financiare necesare in vederea desfasurarii activitatii.
__________________________________________________________________
Aveti acces rapid la informatii complete si profesionale despre legislatia muncii!
Cele 800 de pagini si 50 de capitole ale Consilierului – Codul muncii acopera toate aspectele relatiei angajat – angajator, pana in cele mai mici amanunte. Iar pentru cazurile atipice apelati gratuit la serviciul de consultanta de specialitate al Consilierului.
__________________________________________________________________