Conform cercetarilor din domeniul comportamentului uman, motivarea angajatilor poate deveni o sarcina destul de dificila, in special ca fiecare om reactioneaza altfel, la aceiasi stimuli.
Totusi, dorinta angajatorului sau a managerului este aceea de a avea angajati cat mai bine motivati. Daca motivarea angajatilor dvs. lasa de dorit, aveti maijos o serie de reguli esentiale pentru cresterea acesteia.
Motivarea angajatilor - inlaturati piedicile in formarea relatiilor colegiale
Daca relatiile intre angajati si sef sau intre colegi nu sunt bune, rata de indeplinire a obiecti ve lor zilnice va scadea dramatic. De aceea, verificati intotdeauna relatiile intr-o mica discutie de lucru sau intr-una amicala.
Lucrarea "Motivarea angajatilor" - una dintre cele mai apreciate ghiduri din ultimii 20 de ani!
Contine ponturi, trucuri si tehnici de motivare de ultima ora, aplicate cu succes de marile companii internationale, detalii aici >>>
Angajatii nu sunt numai factori productivi, ci oameni care au nevoie de relatii personale. Oferiti-le incredere: ascultati-va angajatii cu atentie atunci cand purtati discutii despre problemele si nevoile lor, trageti concluzii si cautati solutii.
Majoritatea angajatilor pot oferi mult mai mult decat li se cere. Daca nu-i veti solicita permanent, se va instala plictiseala si ei nu vor mai actiona. In schimb, sarcinile antrenante si frecvente conduc la reusita.
Recrutati angajatul potrivit pentru postul potrivit
Angajatul potrivit la locul potrivit motiveaza si determina performante ridicate. In mod obisnuit, in practica se intalnesc ori suprasolicitari, ori dim po triva, o solicitare scazuta, ce duce la irosirea tim pu lui. Fiti atent la principalele semnale: plictiseala si stresul. Discutati cu angajatii despre aceste probleme si cautati impreuna sa gasiti un domeniu potrivit de activitate pentru fiecare.
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Sprijiniti angajatii prin indrumare, instruire sau prin rotatia posturilor. Alegeti masuri care sa determine performante ridicate din partea angajatilor.
A urca pe o noua treapta profesionala este esential, dar nu este singura perspectiva motivanta. Si pentru angajatul care ramane mult timp pe ace lasi post puteti gasi surse de motivare: posibilitatea de a condu ce un proiect important, de a calatori in strainatate, de a-i instrui pe noii angajati.
Incurajati-i pe angajati sa-si asume responsabilitati
Asumarea responsabilitatii apare atunci cand un angajat este pregatit sa incerce ceva nou. Trebuie sa fie pregatit sa suporte in acelasi timp si riscurile. Laudati reusitele acestuia si priviti-i greselile ca pe o sansa de a invata. Initiativa nu trebuie limitata sau impiedicata.
Motivarea angajatilor - stabiliti obiective impreuna
Stabiliti impreuna cu ei obiective care pot fi indeplinite si controlate. Nu incercati sa impuneti atingerea unui scop; cu siguranta ii veti demotiva. Discutati planurile si obiectivele, subliniati necesitatea indeplinirii unor sarcini in comun. Astfel, angajatii vor simti ca discutati cu ei la fel ca si cu un partener de afaceri, care-si asuma responsabilitatea pentru ceea ce face.
Cand delegati o sarcina, specificati exact ce anume asteptati din partea angajatului si fixati termene-limita. Lasati la latitudinea angajatului modul si mijloacele de rezolvare.
Recompensele de genul prime, calatorii, mese festive sunt factori stimulatori, dar pentru scurt timp. Daca este vorba, de exemplu, despre un nou model de calculator, care sa-i ajute in munca de zi cu zi, puteti mentine motivarea angajatilor pe o perioada mai indelungata.
Motivarea personalului - motivare interioara sau exterioara?
Motivarea personalului este un fenomen complex. Exista o multime de modele care incearca sa explice anu mi te aspecte ale acesteia.
Cel mai simplu model se bazeaza pe diferenta intre scop si mijlocul prin care se atinge un obiectiv.
Scop: Un copil care se joaca va simti bucuria din acele momente ca fiind adevaratul sau scop. Jocul este de fapt scopul in sine. Motivatia co pilului vine din interiorul sau, este propria sa dorinta.
Mijloc de atingere a unui scop: Daca fiul dvs. mai mare va spala masina, fiti sigur ca asteapta din partea dvs. o recompensa. Activitatea este doar mijlocul prin care poate fi atins obiectivul dorit. In acest caz, motivarea este exterioara. In viata profesionala se intalneste o combinatie intre motivarea interioara si cea exterioara. Motivarea exterioara, prin mijloace precum primele sau cadourile este, pe o perioada indelungata, antiproductiva.
Angajatii sunt motivati astfel doar pe termen scurt. Pe de alta parte, re com pen sa neacordata la momentul oportun dezamageste. Motivarea exterioara este in acest caz instabila.
Lucrarea Motivarea angajatilor - 85 de modele, formulare, teste si chestionare va arata cum sa atingeti acest scop al oricarui angajator sau manager HR.
Va garantam ca, prin intermediul acestei lucrari veti redescoperi practic domeniul HR, detalii aici >>>
Motivarea interioara este mai stabila si actioneaza pe o perioada mai lunga de timp. Sa luam cazul unui comerciant care a achizitionat marfa pentru magazinul sau. Atata timp cat cererea clientilor reprezinta pentru el o sarcina pe care vrea s-o indeplineasca, aceasta il va motiva interior. Daca intervin rutina si plictiseala, dorinta clientilor nu va mai fi un scop, constiinciozitatea si vointa de munca vor scadea treptat.
Scopul si mijlocul prin care se atinge un anumit scop sunt deci criteriile prin care se diferentiaza comportamentul motivat exterior de cel motivat interior.
Succesul naste dorinta de a obtine cat mai mult si de a munci mai mult. Incercarea angajatilor dvs. de a se organiza singuri este decisiva pe planul motivarii.
Modalitati de motivare a angajatilor - lasati mana libera angajatilor
Automotivarea se manifesta numai in conditii de libera initiativa. Daca angajatii isi pun in joc interesele si ideile, vor reusi sa-si dezvolte capacitatile prin propriul impuls.
Nu incurajati rutina
Rutina este cel mai mare dusman al motivarii. Lasati-le angajatilor posibilitatea sa aduca idei noi si sa-si asume responsabilitatea pentru punerea lor in practica.
Inventati noi posibilitati de motivare
Priviti munca motivata si angajata depusa de salariati ca pe o reusita. Aceasta apreciere ii va motiva cu siguranta.
Laudati performantele ridicate
Laudati performantele ridicate – verbal sau in scris, printr-o scrisoare de apreciere. Daca este cazul, nu va feriti sa criticati. Astfel, se va intelege ce inseamna lauda.
Acordati recompense
Recompensele cum ar fi primele sau cadourile actioneaza doar pe termen scurt. In domeniul IT de exemplu, programele inovatoare motiveaza pe durate mult mai mari de timp.
Acordati recompense in functie de performante
Daca purtati discutii despre marirea salariului, luati in calcul performantele inregistrate de angajatul respectiv in ultima perioada. Va puteti informa daca a lucrat mai bine in echipa sau a preferat sa rezolve sarcinile de unul singur.
Evitati in mod consecvent majorarea reala a salariului (nu cea menita sa contracareze efectele inflatiei) in cazul unor performante scazute; astfel veti demonstra ca recompensarea depinde de nivelul performantelor obtinute.
Motivare interioara
Ajutati-va angajatii sa reuseasca. Inlaturati piedicile din calea lor.
Creati conditii motivante de munca.
Organizati cadrul de lucru astfel incat munca sa fie placuta si productiva.
Lasati mana libera angajatilor. Exista persoane care isi dezvolta capacitatea de munca prin impuls personal.
Nu incurajati rutina. Dati-le sansa de a veni cu idei noi si de a-si asuma responsabilitatea pentru implementarea lor.
Inventati noi posibilitati de motivare.
Motivare exterioara
Laudati performantele ridicate – verbal sau in scris, printr-o scrisoare de apreciere.
Daca este necesar, nu va feriti sa criticati.
Programele inovatoare sau schimbarile majore in domeniul IT, de exemplu, motiveaza pe durate lungi de timp.
Acordati recompense in functie de performantele inregistrate.
Folositi – atunci cand este cazul – scrisori de apreciere a performantelor.
Evitati in mod consecvent majorarea reala a salariului in cazul unor performante scazute; demonstrati ca recompensarea depinde de nivelul performantelor obtinute.
Motivatia la locul de munca - ce a descoperit Frederick Herzberg?
Motivatia la locul de munca si fenomenul motivarii. Frederick Herzberg (1923-2000) s-a apropiat de fenomenul motivarii cu ajutorul unei cercetari empirice pe care a dezvoltat-o la sfarsitul anilor 50 in Pittsburgh (S.U.A.). El a chestionat angajatii mai multor firme, intrebandu-i care situatii profesionale le creeaza motive de multumire si care de nemultumire.
Lucrarea Motivarea angajatilor - 85 de modele, formulare, teste si chestionare va arata cum sa atingeti acest scop al oricarui angajator sau manager HR.
Va garantam ca, prin intermediul acestei lucrari veti redescoperi practic domeniul HR, detalii aici >>>
Rezultatul important al acestui studiu a fost acela ca fact rii care asigura multumirea nu tin de organizare, de conditiile propriu-zise de la locul de munca (zgomotul sau utilajele), ci de modul de lucru si de siguranta postului.
Pe baza acestui fapt, Herzberg a dezvoltat teoria celor doua categorii de factori semnificativi pentru determinarea multumirii la locul de munca. El face diferenta intre factorii motivanti si cei de igiena.
Factorii motivanti
Factorii motivanti se refera la munca depusa; sunt cei care determina actiunea. Printre acesti factori se regasesc: succesul obtinut prin performante inalte, felul si valoarea muncii depuse, progresul, aprecierea, asumarea responsabilitatii, posibilitatea de realizare profesionala.
Factorii de igiena
Factorii de igiena definesc conditiile in care munca trebuie sa se desfasoare. Lipsa lor determina aparitia nemultumirii. Printre acesti factori se numara: salariul, statutul profesional, competenta sefului, conditiile fizice la locul de munca, relatiile interumane, politica firmei si a administratiei, siguranta locului de munca.
Chiar daca factorii de igiena nu motiveaza prin ei insisi, lor li se acorda o mare atentie. Ei sunt con si derati standardul normal de convietuire, conditiile minime care trebuie asigurate pentru ca munca sa se poata desfasura. Daca unii dintre acesti factori dispar sau lipsesc de la bun inceput, motivarea scade imediat.
Masurile drastice luate din nevoia de reducere a costurilor in cadrul firmei duc deseori la o demotivare severa a angajatilor. De exemplu, luarea unei masuri ca interzicerea telefoanelor personale date de la serviciu nu incurajeaza, ci dimpotriva, scade performantele.
Factori motivationali la locul de munca
Cele mai importante reguli pentru aplicarea teoriei celor 2 factori
Teoria celor 2 factori va ajuta sa va faceti o imagine asupra situatiei motivarii in departamentul dvs. De asemenea, aceasta teorie va ofera indicii importante pentru a observa cand este nevoie de schimbari care sa actioneze asupra conditiilor-cadru obisnuite de la locul de munca.
Asigurati-va ca angajatii dvs. sunt multumiti
Discutati intotdeauna cu angajatii dvs. pentru a constata cat sunt acestia de multumiti in ceea ce priveste cadrul de munca, sarcinile pe care le au de indeplinit si termenele pe care trebuie sa le respecte.
Ce alti factori de igiena trebuie creati, in afara celor existenti, pentru a asigura motivarea de baza? Ce factori motivanti pot creste satisfactia la locul de munca?
Oferiti angajatilor posibilitatea unui standard normal de trai
Ce factori sunt importanti pentru motivare? Lipsa caror factori duce la o scadere a competentei in munca?
Modificati nivelul economiilor la nivelul firmei in functie de nevoile angajatilor
Discutati cu angajatii dvs. despre eventualele economii pe care firma ar trebui sa le faca si incercati sa gasiti impreuna solutii, pentru a evita demotivarea.
Creati si mentineti conditii de lucru motivante
In discutiile cu angajatii, evidentiati factorii motivanti care au dat roade, dar nu uitati sa-i discutati si pe aceia care trebuie schimbati. Daca un angajat si-a dezvoltat capacitatile si pregatirea, faceti asa incat factorii motivanti sa corespunda noilor conditii.
Cum sa mentii motivatia angajatilor?
Daca doriti ca angajatii sa fie motivati, trebuie ca dvs. sa le oferiti anumite perspective care sa le indeplineasca anumite nevoi. Acestea sunt diferite de la persoana la persoana si se refera la viata profesionala; de exemplu, an gajatii tineri doresc sa invete si sa arate ceea ce pot face. Angajatii mai in varsta, care isi pot aprecia singuri per forman tele, doresc sa se afirme si sa-si puna in aplicare punctele forte.
Toti angajatii aspira catre ceva anume, unii catre cunoastere, altii catre putere sau glorie. Din acest punct de vedere este esential ca impreuna cu angajatii sa gasiti oferta potrivita cu nevoile lor.
Sprijiniti acumularea de cunostinte si formarea capacitatilor
Folositi programele pentru pregatirea, formarea si dezvoltarea angajatilor puse la dispozitie de firma dvs. sau de ofertanti din exterior. Multe companii au remarcat ca astfel de programe sunt orientate foarte bine si im bunatatesc calificarea si motivarea angajatilor. Ca urmare, afacerile pe termen lung inregistreaza succese vizibile.
Lucrarea Motivarea angajatilor - 85 de modele, formulare, teste si chestionare va arata cum sa atingeti acest scop al oricarui angajator sau manager HR.
Va garantam ca, prin intermediul acestei lucrari veti redescoperi practic domeniul HR, detalii aici >>>
In timp ce pentru angajatii tineri poate fi stimulanta o calatorie in interes de serviciu in afara tarii, pentru angajatii cu performante excelente motivarea poate fi incurajata prin participarea la o reuniune a expertilor in domeniu. Aici vor face schimb de experienta in teme ca dezvoltarea tehnologiei sau a pietei de desfacere.
Laudati capacitatile si cunostintele angajatilor
Delegati sarcini prin intermediul carora angajatii sa se simta solicitati. Puteti face insa mult mai multe, atata timp cat va permite politica firmei. Sprijiniti „campionii“, adica pe acei angajati care au reusit, din proprie initiativa, sa dezvolte si sa imbunatateasca un produs anume. Organizati in cadrul firmei concursuri prin care sa demonstrati cum s-au imbunatatit relatiile cu clientii, serviciile si produsele.
Imbunatatiti statutul profesional al angajatilor
Sprijiniti angajatii care doresc sa faca o cariera, promovandu-i in functii potrivite performantelor lor. O alta varianta de apreciere este imbunatatirea pozitiei pe care ei deja o detin. Apreciati public calificarea excelenta pe care o au. Folositi-i ca indrumatori pentru ceilalti angajati, care pot invata de la ei.
Motivarea echipei - cum sa faci ca angajatii sa fie mai productivi?
Angajatii care au aspiratia de a urca pe treptele ierar hice trebuie sa fie calificati. Sprijiniti candidatii potriviti, facand cunoscute in cadrul firmei performantele lor. Propuneti participarea acestora la seminarii despre tehnica manageriala sau despre clarificarea problemelor strategice privind firma.
Echilibrati viata profesionala cu cea personala
Daca timpul acordat vietii private scade drastic, acest lucru duce, pe termen lung, din perspectiva profesionala, la o accentuata demotivare. Excluzand persoanele dependente de lucru (asa numitii workaholics), angajatii cu performante ridicate trebuie sa reuseasca sa isi faca timp suficient pentru a se intalni cu prietenii sau pentru a avea grija de copii.
Daca serviciul ingradeste prea mult viata personala, motivarea va scadea. De aceea, informati dinainte angajatii despre ritmul de lucru specific firmei.
Discutati concret care sunt solutiile atunci cand apar divergente intre viata de familie si viata profesionala.