Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

SSM: Responsabil pentru asigurarea securitatii echipamentelor

SSMsecuritatea echipamenteleor
Intrebare:

Se specifica undeva in legislatia din Romania ca responsabilitatea asigurarii securitatii echipamentelor sa fie delegata sefului de intretinere de catre Directorul societatii?

Ex: In urma unui accident de munca determinat de nefunctionarea corespunzatoare a unui echipament de munca cine este responsabil, Directorul sau seful de intretinere care avea in sarcina sa se asigure de functionarea in siguranta a echipamentului?

Raspuns:

Cerintele minime pentru asigurarea securitatii si sanatatii lucratorilor care utilizeaza echipamente de munca la locul de munca sunt stabilite prin Hotararea de Guvern nr. 1146/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

Potrivit acestei reglementari, angajatorul este obligat sa ia masurile necesare pentru ca echipamentul de munca pus la dispozitia lucratorilor sa corespunda lucrului prestat ori sa fie adaptat acestui scop si sa poata fi utilizat de catre lucratori, fara a pune in pericol securitatea sau sanatatea lor.

Pentru a garanta ca cerintele de securitate si de sanatate sunt respectate si orice deteriorari sunt depistate si remediate la timp, angajatorul este obligat sa ia masurile necesare pentru ca echipamentele de munca, care sunt supuse unor influente ce pot genera deteriorari susceptibile de a fi la originea unor situatii periculoase, sa faca obiectul:

a) unor verificari periodice si, daca este cazul, unor incercari periodice efectuate de persoane competente, in conformitate cu legislatia si/sau cu practicile nationale;

b)  unor verificari speciale, efectuate de persoane competente, in conformitate cu legislatia si/sau cu practicile nationale, de fiecare data cand s-au produs evenimente exceptionale susceptibile sa aiba consecinte daunatoare asupra securitatii echipamentului de munca, cum ar fi modificari ale procesului de munca, accidente, fenomene naturale, perioade prelungite de neutilizare.

Rezultatele verificarilor trebuie sa fie inregistrate si puse la dispozitie Inspectiei Muncii la solicitarea acesteia. Ele trebuie pastrate pe o perioada de timp corespunzatoare, de exemplu, in functie de recomandarile sau specificatiile producatorului.

Daca utilizarea unui echipament de munca este susceptibila sa prezinte un risc specific pentru securitatea si sanatatea lucratorilor, angajatorul este obligat sa ia masurile necesare pentru a se asigura ca:

a) utilizarea echipamentului de munca este accesibila numai lucratorilor insarcinati cu aceasta atributie;
b)  pentru efectuarea reparatiilor, modificarilor si intretinerii trebuie desemnati lucratori cu atributii in acest sens.

Prin urmare, nu „se specifica undeva in legislatia din Romania, ca responsabilitatea asigurarii securitatii echipamentelor sa fie delegata sefului de intretinere de catre Directorul societatii”, insa angajatorul nu numai ca poate, dar are obligatia legala de a desemna lucratori cu atributii in efectuarea reparatiilor, modificarilor si intretinerii echipamentelor de munca susceptibile sa prezinte riscuri pentru securitatea si sanatatea lucratorilor.

De asemenea, angajatorul are obligatia de a stabili pentru lucratori, prin fisa postului, atributiile si raspunderile ce le revin in domeniul securitatii si sanatatii in munca, corespunzator functiilor exercitate.
 
Potrivit art. 6 din Legea nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca, angajatorul are obligatia de a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor in toate aspectele legate de munca. Obligatiile lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca nu aduc atingere principiului responsabilitatii angajatorului.

Insa, potrivit art. 38 din Legea nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca:

(1) Nerespectarea de catre orice persoana a obligatiilor si a masurilor stabilite cu privire la securitatea si sanatatea in munca, daca prin aceasta se creeaza un pericol grav si iminent de producere a unui accident de munca sau de imbolnavire profesionala, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 2 ani sau cu amenda.
(2) Daca fapta prevazuta in alin. (1) a produs consecinte deosebite, pedeapsa este inchisoarea de la un an la 3 ani sau amenda.
(3) Daca nerespectarea consta in repunerea in functiune a instalatiilor, masinilor si utilajelor, anterior eliminarii tuturor deficientelor pentru care s-a luat masura opririi lor, pedeapsa este inchisoarea de la un an la 2 ani sau amenda.
(4) Faptele prevazute la alin. (1) si (3) savarsite din culpa se pedepsesc cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda, iar fapta prevazuta la alin. (2) savarsita din culpa se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la un an sau cu amenda.

 Responsabilitatile in producerea accidentului de munca vor fi stabilite in urma cercetarii evenimentului.
 
Cercetarea evenimentului are ca scop stabilirea imprejurarilor si a cauzelor care au condus la producerea acestuia, a reglementarilor legale incalcate, a raspunderilor si a masurilor ce se impun a fi luate pentru prevenirea producerii altor cazuri similare si, respectiv, pentru determinarea caracterului accidentului.

Cercetarea se face imediat dupa comunicare, in conformitate cu prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca.

de LegislatiaMuncii.ro


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
SSMsecuritatea echipamenteleor

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 28 Octombrie 2013
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


SSM: Responsabil pentru asigurarea securitatii echipamentelor Nota: 5 din 5 - 1 vot.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Telemunca. Programul de lucruIntrebare: Am dori o lamurire cu privire la impartirea programului de lucru si anume: - avem program inegal cu lucru in ture, in acest moment cu clauza de telemunca - ture de 8 ore stabilite printr-o planificare lunara In contextul actual de telemunca, dorim sa stim daca putem imparti tura de 8 ore/zi plus 1 ora pauza de masa in 5 ore dimineata si 3 ore dupa amiaza.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Somaj tehnic. Conditii de aplicareIntrebare: Va rugam sa ne confirmati daca putem obtine certificat de situatii de urgenta daca intampinam urmatoarele probleme: - suntem firma de constructii - cod caen 2512 - am inceput sa inregistram o incetinire a productiei si a montajului in santierele care sunt in desfasurare - avem probleme cu incasarile de la clienti - cu o decalare mai mare de 2 sapt . fata de lunile anterioare - urmeaza sa intram cu cativa angajati in somaj tehnic - deoarece nu mai avem continuitate pe partea de aprovizionare - ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“CORONAVIRUS - Ghid de MASURI URGENTE pentru Angajatori. Reguli impuse pentru fiecare firma”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

Alerta Coronavirus - Masuri de preventie pentru Angajatori

Descarcati gratuit Raportul Special

"CORONAVIRUS - Ghid de MASURI URGENTE pentru Angajatori. Reguli impuse pentru fiecare firma"
CORONAVIRUS - Ghid de MASURI URGENTE pentru Angajatori. Reguli impuse pentru fiecare firma

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 

 
 
 



 
Alerta Coronavirus - Masuri de preventie pentru Angajatori
Descarcati gratuit Raportul Special

"CORONAVIRUS - Ghid de MASURI URGENTE pentru Angajatori. Reguli impuse pentru fiecare firma"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]