Cristina Cristescu in: " Expertul dvs. in... Legislatia muncii + Asigurari sociale + Resurse umane
Problema
Modificarile succesive, aduse recent Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale prin Legea nr. 411/2006, Legea nr. 516/2006 si O.U.G. nr. 82/2007, afecteaza fundamental statutul persoanelor care ocupa pozitii cheie in conducerea societatilor comerciale.
Initial, legea nu continea dispozitii clare privind cumulul de calitati asociat-administrator-director, lasand solutionarea problemelor generate de acest statut la latitudinea principiilor legislatiei comerciale si civile.
Dupa ultimele modificari, insa, regasim dispozitii exprese care cristalizeaza tendinta separarii raporturilor juridice in care un asociat/administrator/director se afla cu societatea comerciala – mai ales in privinta societatilor comerciale pe actiuni –, aspect care a generat probleme specifice in planul asigurarilor sociale.
Sfatul expertului
Din perspectiva asigurarilor sociale, cel mai interesant ecou al acestor modificari legislative se regaseste in obligatiile fata de sistemul public de pensii. Va prezentam in continuare postura diverselor persoane-cheie in conducerea societatilor comerciale si obligatiile acestora fata de sistem:
I) Administratorii sau managerii care au incheiat un contract de management cu societatea – neavand incheiat concomitent un contract individual de munca cu aceasta
Temeiul legal
Acestia se bucura de o reglementare de notorietate in cadrul Legii nr. 19/2000, modificata si completata (art. 5 alin. (1) pct. IV lit. b), care a fost modificata anul acesta prin Legea nr. 250/2007 – fiind in continuare asigurati obligatoriu la sistemul public de pensii.
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Prin abrogarea dipozitiei din preambulul pct. IV, referitoare la necesitatea realizarii unui venit anual de cel putin 3 salarii medii brute, aceasta categorie profesionala are obligatia asigurarii in sistemul public de pensii independent de nivelul remuneratiei primite in temeiul contractului de mandat (administrare/management).
II) Administratorii societatilor comerciale care detin concomitent si calitatea de salariati ai unitatilor respective
Problema
Pentru a clarifica situatia acestei categorii de asigurati, trebuie sa amintim ca prevederile Legii nr. 31/1990 au suferit doua modificari importante, ce determina mutatii atat in planul relatiilor de munca, cat si al asigurarilor sociale.
Pe de o parte, Legea nr. 441/2006, publicata in M.Of. nr. 955 din 28 noiembrie 2006, introduce art. 137 1 in continutul Legii nr. 31/1990, din care rezulta urmatoarele concluzii:
a) administratorii S.A. nu pot incheia, cu societatea administrata, contracte de munca prin care sa vizeze functii de administrare – aspect care a atras dupa sine necesitatea optiunii acestora intre CIM si contractul de mandat;
Sfatul expertului
Din perspectiva Legii nr. 19/2000, persoanele care opteaza pentru calitatea de salariat, renuntand la mandatul de administrator, datoreaza cota individuala de asigurare (9,5%), unitatea aplicand corespunzator cota sa de contribuitie la fondul de salarii in care se cuprinde si salariul acestuia.
Daca optiunea este in sensul incheierii contractului de mandat, CIM incheiat pentru functia de administrare inceteaza de drept, iar CAS se datoreaza in cota integrala corespunzator conditiilor de munca (29%, 34%, 39%).
Ca urmare a abrogarii, prin Legea nr. 250/2007, din preambulul pct. IV al art. 5 alin. (1) al Legii nr. 19/2000 a dispozitiei privind necesitatea realizarii unui venit anual de cel putin 3 salarii medii brute, aceasta categorie profesionala are obligatia asigurarii in sistemul public de pensii independent de nivelul remuneratiei primite in temeiul contractului de mandat (administrare/management).
b) administratorilor S.A. care aveau incheiate contracte de munca pentru functii de specialitate ce nu vizau in sine administrarea societatii (ex.: directori de specialitate tehnica, ingineri etc.) li se suspenda contractele de munca, urmand sa isi desfasoare activitatea exclusiv in baza contractelor de madat;
Sfatul expertului
In planul asigurarilor sociale, aceste reglementari ii pun pe administratori in pozitia unor asigurati obligatoriu in sistemul public de pensii (art. 5 alin. (1) pct. IV lit. b), care datoreaza cota integrala de CAS in functie de conditiile de munca si care au obligatia depunerii declaratiei de asigurare prevazuta de art. 6 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, indiferent de nivelul veniturilor realizate.
In situatia renuntarii la mandat, persoana in cauza revine in activitate in baza CIM, redobandind calitatea de asigurat in sistemul public de pensii, conform art. 5 alin. (1) pct. I din Legea nr. 19/2000, modificata si completata.
Termen
Atragem atentia asupra faptului ca O.U.G. nr. 82/2007 le acorda societatilor pe actiuni un termen de gratie pentru indeplinirea obligatiei de clarificare a statutului juridic al administratorilor/directorilor salariati.
Astfel, timp de 6 luni de la intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta, societatile pe actiuni trebuie sa faca demersuri in acest sens, putand functiona cu structura de administrare existenta.
Atentie!
Un alt aspect important vizeaza conducerea societatilor cu raspundere limitata.
In lumina reglementarilor stabilite prin O.U.G. nr. 82/2007, administratorii S.R.L. nu sunt supusi acelorasi restrictii ca si in cazul S.A.-urilor – dispozitiile privitoare la administrarea societatilor pe actiuni nu le sunt aplicabile societatilor cu raspundere limitata, indiferent daca sunt sau nu supuse obligatiei de auditare (art. 196¹ alin. (4) din Legea nr. 31/1990).
Sfatul expertului
Acest fapt s-ar traduce prin permiterea cumulului intre contractul de mandat si CIM, in cadrul societatilor cu raspundere limitata.
Din perspectiva Legii nr. 19/2000, cumulul de calitati determina intaietatea calitatii de asigurat - salariat si ii obliga pe angajat si pe angajator la impartirea contributiei.
III) Directorii societatilor comerciale pe actiuni
Aceasta categorie profesionala beneficiaza de reglementare expresa sub aspectul asigurarilor sociale, potrivit art. 152 din Legea nr. 31/1990, modificata si completata prin O.U.G. nr. 82/2007, dupa cum urmeaza:
Directorii sunt raspunzatori pentru neindeplinirea indatoririlor lor. Prevederile art. 137¹ alin. (3) – care reglementeaza interdictia de a incheia contract de munca cu societatea –, se aplica directorilor in aceleasi conditii ca si administratorilor.
Remuneratia directorilor, obtinuta in temeiul contractului de mandat, este asimilata din punct de vedere fiscal veniturilor din salarii si se impoziteaza potrivit legislatiei in materie.
Prin derogare de la art. 5 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, remuneratia directorilor obtinuta in temeiul contractului de mandat este asimilata salariului din punctul de vedere al obligatiilor decurgand pentru director si societatea comerciala din legislatia privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale (Â…).
Concluzie
Prevederile legale amintite includ practic directorii societatilor comerciale pe actiuni in categoria asiguratilor obligatoriu, urmare fireasca a interdictiei de a incheia contracte individuale de munca cu unitatea respectiva.
Spectaculoasa nu este insa includerea acestora in categoria asiguratilor obligatoriu, ci asimilarea indemnizatiei lor salariilor si, implicit, defalcarea contributiei datorate in cota individuala, datorata de director, si cota datorata de societatea angajatoare.
Cosecintele statutului special al directorilor S.A. in planul asigurarilor sociale sunt pe masura. Astfel, societatea va avea obligatia cuprinderii acestor categorii de persoane in “Declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat”.
De asemenea, in Anexa nr. 1.1. a declaratiei nominale, persoanele in cauza vor fi inregistrate la rubrica: “contract de munca”.
Sfatul expertului in acest context, indrumarile CNPAS au fost in sensul in care directorii societatilor pe actiuni, asigurati obligatoriu prin efectul legii in sistemul public de pensii in temeiul art. 5 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, modificata si completata, au posibilitatea sa retraga Declaratia de asigurare depusa conform art. 6 alin. (2) din lege. Sunt vizati:
• asiguratii prevazuti la pct. IV lit. b), respectiv, administratorii sau managerii cu contract de administrare;
• asiguratii prevazuti la pct. IV lit. f), respectiv, persoanele care realizeaza venituri din activitati profesionale.
IV) Asociatul unic al S.R.L.
Problematica ridicata de asociatul unic devine interesanta numai din perspectiva posibilitatii acestuia de a detine in cumul si calitatea de administrator si/sau de salariat al S.R.L..
Temeiul legal Reglementarile introduse la alin. (3) si (4) ale art. 1961 din Legea nr. 31/1990 prin O.U.G. nr. 82/2007 sunt urmatoarele:
Asociatul unic poate avea calitatea de salariat al societatii cu raspundere limitata al carui asociat unic este.
Dispoztiile privitoare la administrarea societatilor pe actiuni nu le sunt aplicabile societatilor cu raspundere limitata, indiferent daca sunt sau nu supuse obligatiei de auditare.
Din acest context legal, rezulta urmatoarele:
a) asociatul unic - nesalariat este asigurat obligatoriu in sistemul public de pensii indiferent de nivelul veniturilor sale, avand obligatia de a depune declaratia de asigurare in temeiul art. 6 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 si de a achita cota integrala de CAS in functie de conditiile de munca;
b) asociatul unic - salariat are calitatea de asigurat obligatoriu in sistemul public de pensii in baza CIM, impartind contributia de asigurari sociale cu angajatorul;
c) asociatul unic – administrator – salariat nu mai este supus interdictiilor de cumul al calitatilor de administrator si salariat, prin urmare, in acesta tripla calitate, va prevala asigurarea in baza CIM, impartind contributia de asigurari sociale cu angajatorul.