Printre solutiile avantajoase din punct de vedere fiscal pentru orice societate care isi doreste cresterea vanzarilor se afla mecanismul de acordare a unor premii salariatilor companiilor partenere. Aceasta solutie de stimulare a vanzarilor este sustenabila din punct de vedere legal si fiscal din perspectiva reglementarilor pe care le vom invoca mai jos.
Din perspectiva cadrului legal reprezentat de H.G. nr. 870/2009 este de subliniat faptul ca, in cuprinsul acesteia se precizeaza in mod expres faptul ca nu sunt considerate jocuri de noroc si sunt permise fara autorizare actiunile cu caracter publicitar organizate de diferiti agenti economici in scopul stimularii vanzarilor care nu presupun taxa de participare pentru jucatori si nici majorarea pretului pe care produsul l-a avut anterior actiunii publicitare.
Din punct de vedere fiscal, potrivit art. 21 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal Teza a II-a, cheltuielile de reclama si publicitate sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri si sunt considerate cheltuieli deductibile. Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor. In aceste conditii, cheltuielile legate de organizarea actiunii sunt deductibile cu exceptia celor mentionate mai jos.
Contravaloarea premiilor acordate participantilor la actiune va face insa obiectul impunerii, potrivit Titlului III din Codul fiscal. Astfel, potrivit art. 77 din Codul fiscal, veniturile sub forma de premii se impun, prin retinerea la sursa, cu o cota de 16% aplicata asupra venitului net realizat din fiecare premiu.
Cu toate acestea trebuie avut in vedere ca, in conditiile alin. (4) al art. 77 din Codul fiscal, nu vor fi impozabile veniturile obtinute din premii, in bani si/sau in natura, sub valoarea sumei neimpozabile stabilita in suma de 600 lei, realizate de contribuabil:
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Portal Codul Muncii
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
- pentru fiecare premiu;
- pentru castigurile din jocuri de noroc, de la acelasi organizator sau platitor intr-o singura zi.
Asadar, acordarea de obiecte cu titlu de premiu sub valoarea de 600 lei nu va determina aplicarea vreunui impozit.
Pentru premiile cu o valoare care depaseste 600 lei (art. 77 alin. (4) din Codul fiscal) se va determina impozitul aplicandu-se cota de 16%, impozitul fiind final. Impozitul se determina la momentul acordarii premiului, iar impozitul pe venit astfel calculat se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
Trebuie avut in vedere ca valoarea premiului creste si cu impozitul care nu a fost retinut ca urmare a faptului ca premiul este acordat in natura, astfel incat impozitul retinut va fi mai mare decat valoarea produselor acordate cu titlu de premiu.
Impozitul retinut de la persoanele fizice beneficiare ale premiului va face obiectul declararii in anul urmator. Astfel, pana in ultima zi a lunii februarie, platitorii au obligatia de a depune Declaratia informativa 205 privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit, conform OPANAF nr. 52/2012.
In vederea completarii acesteia, vor trebui obtinute, de la beneficiarii premiilor supuse impozitului informatiile necesare completarii acestei declaratii, respectiv numele si codul numeric personal.
Trebuie subliniat ca in situatia in care premiul este superior valorii de 600 lei si este acordat in produse, societatea care il acorda va suporta impozitul datorat de catre persoana fizica beneficiara a premiului. In aceasta situatie, cheltuiala cu impozitul suportat este o cheltuiala nedeductibila la calculul impozitului pe profit. Dar, chiar si in aceasta situatie, mecanismul de premiere poate fi benefic in raport cu totalitatea contributiilor sociale ce ar trebui suportate in cazul acordarii de prime salariatilor.
Este de asemenea de precizat faptul ca, din punct de vedere al TVA, art. 128 alin. (8) lit. e) din Codul fiscal stabileste faptul ca nu constituie livrare de bunuri acordarea de bunuri in scopul stimularii vanzarilor.
In concluzie, decizia de acordare a unor premii intr-o sfera mai restransa reprezentata de persoane fizice care nu sunt salariatii organizatorului, dar care printr-o constructie reciproca asigura atat cresterea vanzarilor, cat si stimularea salariatilor reprezinta si un mijloc eficient de optimizare fiscala de asigurare a unor recompense pe finalul anului, mai ales in situatia in care sumele sau produsele acordate sunt inferioare valorii de 600 lei.