De ce este necesara pastrarea unei copii CIM la locul de munca?
In Nota de fundamentare a O.U.G. nr. 53/2017, prin care a fost introdusa aceasta reglementare in Codul muncii, se precizeaza ca stabilirea obligatiei angajatorului de a pastra la locul de munca o copie a contractului individual de munca pentru salariatii care presteaza activitate in acel loc, se face in vederea eficientizarii controalelor care au ca obiectiv identificarea muncii nedeclarate prin verificarea in timp real a formei de angajare a persoanelor care desfasoara activitate la locul de munca controlat.
Iata un caz intalnit pe PortalCodulMuncii.ro: "Conform prevederilor art.16 alin.(4) Angajatorul este obligat sa pastreze la locul de munca o copie a contractului individual de munca pentru salariatii care presteaza activitate in acel loc. In cazul in care la sediul directiei exista dosarele personale (respectiv contractele individuale de munca) ale tuturor salariatilor (in numar de 1700), mai este necesar sa trimitem o copie a contractului individual de munca si la centrele de plasament care fac parte din organigrama directiei, aceste centre aflându-se in localitati diferite de sediul directiei? Cum procedam in cazul asistentilor maternali care isi desfasoara activitatea la domiciliu, in localitati diferite de sediul directiei? Mentionam ca la angajare acestia au primit cate un exemplar din contractul individual de munca, neavand insa certitudinea ca-si pastreaza documentele eliberate."
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Portal Codul Muncii
Raspunsul specialistilor Rentrop & Straton:
Este demn de precizat inca de la inceput ca prevederea de la art. 16 alin. (4) are o formulare generala si nu contine exceptii. Prin urmare, apreciem ca trebuie sa existe in centrele de plasament copii ale contractelor individuale de munca ale salariatilor care isi desfasoara activitatea acolo.
In ceea ce priveste asistentii maternali care isi desfasoara activitatea la domiciliu, aplicand strict textul din Codul muncii, rezulta ca exista obligatia de a pastra o copie a contractului de munca.
Totusi, apreciem ca prevederea legala este acoperita de faptul ca, la respectivul loc de munca exista (sau ar trebui sa existe) originalul contractului de munca, respectiv exemplarul salariatului, luand in considerare si caracterul aparte al situatiei privind munca la domiciliu.
Munca la domiciliu 2018
Dintre intrebarile cel mai des adresate, cu privire la munca la domiciliu: Ce drepturi are angajatul care presteaza activitatea la domiciliu? Cum arata un contract de munca pentru angajatul cu munca la domiciliu? Are voie angajatorul sa isi verifice angajatul care lucreaza la domiciliu? Care va fi programul angajatului?
Haideti sa le luam pe rand si sa le lamurim in cadrul acestui material despre munca la domiciliu >>>
Avand in vedere ca aceasta reglementare a fost introdusa pentru eficientizarea controalelor care au ca obiectiv identificarea muncii nedeclarate, iar institutia competenta in acest domeniu este Inspectia Muncii, apreciem ca este util sa solicitati un punct de vedere oficial al acestei institutii.
Sursa: PortalCodulMuncii