Fisa postului pentru contabil

Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
08 Octombrie 2024
08 Octombrie 2024
Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
fisa postuluifisa de postcor 331302
Fisa postului pentru contabil
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 

Meseria de contabil este esentiala pentru functionarea eficienta a oricarei organizatii, fie ca vorbim de companii mici sau mari, organizatii non-profit sau entitati guvernamentale. Contabilii joaca un rol crucial in gestionarea si monitorizarea finantelor, asigurand respectarea legislatiei fiscale si contribuind la luarea deciziilor financiare strategice. 

 

Ce trebuie sa stii despre meseria de contabil? 

 

Un contabil se ocupa de gestionarea si inregistrarea tranzactiilor financiare ale unei companii, asigurandu-se ca toate operatiunile economice sunt corect reflectate in evidenta contabila. Printre principalele sale sarcini se numara intocmirea si verificarea facturilor, gestionarea platilor si incasarilor, mentinerea registrelor contabile, pregatirea situatiilor financiare precum bilantul si contul de profit si pierdere, si depunerea declaratiilor fiscale. De asemenea, un contabil asigura conformitatea cu legislatia fiscala si contabila, contribuind la buna gestionare financiara a firmei. 

Intre un contabil autorizat si un expert contabil exista diferente esentiale in ceea ce priveste nivelul de calificare si competente profesionale, principala deosebire fiind faptul ca un contabil autorizat nu intocmeste situatii financiare, avand rolul de a pregati lucrarile in vederea intocmirii acestor situatii (operarea documentelor financiar-contabile, intocmirea registrului de casa, a statului de salarii etc.). In schimb, un expert contabil este o persoana care a obtinut o calificare superioara in domeniul contabilitatii si poate intocmi si semna situatii financiare complexe, avand si alte atributii importante.  

Organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati este reglementata prin Ordonanta nr. 65 din 19 august 1994.

Iata cateva aspecte importante de luat in considerare despre meseria de contabil: 

1. Accesul la profesia de expert contabil si de contabil autorizat se face pe baza de examen de admitere, la care sa se obtina cel putin media 7 si minimum nota 6 la fiecare disciplina, efectuarea unui stagiu de la unu la 3 ani si sustinerea unui examen de aptitudini la terminarea stagiului, conform reglementarilor Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR). La cerere se pot inscrie direct la stagiu absolventii cursurilor de master, organizate de facultatile de profil, pe baza protocoalelor de echivalare a disciplinelor de la examenele de master cu cele de la examenul de admitere in profesie, incheiate de universitati cu CECCAR.

2. Expertul contabil poate executa, ca profesionist individual sau ca societate, pentru persoanele fizice si juridice, urmatoarele lucrari:

  • tine sau supravegheaza contabilitatea si intocmeste sau verifica si semneaza situatiile financiare; 
  • acorda asistenta privind organizarea si tinerea contabilitatii; 
  • efectueaza analize economico-financiare si evaluari patrimoniale; 
  • efectueaza expertize contabile dispuse de organele judiciare sau solicitate de persoane fizice ori juridice in conditiile prevazute de lege; 
  • executa alte lucrari cu caracter financiar-contabil, de organizare administrativa si informatica; 
  • indeplineste, potrivit dispozitiilor legale, atributiile prevazute in mandatul de cenzor la societatile comerciale; 
  • acorda asistenta de specialitate necesara pentru infiintarea si reorganizarea societatilor comerciale; 
  • efectueaza pentru persoane fizice si juridice servicii profesionale care presupun cunostinte de contabilitate. 

3. Expertul contabil poate efectua si alte activitati, precum audit financiar, consultanta fiscala si evaluare, insa numai dupa dobandirea, in conditiile legii, a calitatii de auditor financiar, consultant fiscal sau evaluator autorizat, dupa caz, si inscrierea ca membri in organizatiile care coordoneaza profesiile liberale respective. 

4. Un contabil autorizat poate tine contabilitatea operatiunilor economico-financiare prevazute in contract si poate pregati lucrarile in vederea intocmirii situatiilor financiare. Contabilii autorizati pot sa-si exercite profesia individual ori in societati comerciale. 

 

Model Fisa postului pentru Contabil


Va prezentam mai jos un model de fisa postului pentru un contabil, o puteti descarca in format PDF de AICI>>>>
 

Fisa postului -CONTABIL


I. Identificarea postului

1. Numele si prenumele titularului: ............

2. Denumirea postului: Contabil

[Daca in organigrama denumirea postului difera de cea din COR, va trebui sa mentionati in fisa si denumirea din COR.]

3. Pozitia in COR/Cod: 331302

 [In cazul in care denumirea postului din firma dvs. nu se regaseste in COR, va trebui sa treceti codul din COR pentru denumirea cea mai apropiata din punct de vedere al sarcinilor si responsabilitatilor.]

4.   Departamentul/Locatia: Contabilitate

[Repartizarea se va face conform marimii, specificului si organigramei firmei.]

5.  Nivelul postului: Executie

6.  Relatii ierarhice (control, indrumare, posturi supervizate):

Se subordoneaza Sefului de departament

 [Pentru punctele 4, 5 si 6 se va tine cont de marimea, specificul si organigrama firmei.]

Cititi AICI detalii despre Fisele de Post actualizate conform GDPR >>

 


II. Descrierea postului

1. Scopul general al postului

Contabilul este persoana care isi desfasoara activitatea in compartimentul financiar-contabil al oricarei unitati publice sau private si acopera partial sau in totalitate activitatile acestuia.

 [In functie de marimea, specificul si organigrama firmei, scopul poate diferi. Scopul postului se va regasi detaliat in obiectul contractului definit in CIM semnat de parti.]

2. Competente personale:

  • sa aiba insusiri de personalitate: seriozitate/responsabilitate, loialitate, hotarare, adaptabilitate, autocontrol, atitudine pozitiva, sa aiba calitati psihice necesare (spirit de observatie, rabdare, viteza de reactie, capacitate de orientare in spatiu, capacitate de comunicare etc.);
  • sa nu aiba antecedente penale
  • sa fie apt din punct de vedere medical


3.  Descrierea sarcinilor / atributiilor / activitatilor postului

Sarcinile de serviciu obligatorii, reprezentand 100% din norma de baza corespunzatoare unei parti de 100% din salariul de baza.

  • este direct raspunzator de indeplinirea intocmai a atributiilor si prevederilor sarcinilor de serviciu stabilite in prezenta fisa
  • este direct raspunzator de pastrarea bunurilor materiale sau de alta natura pe care le are in gestiune;


Atributii

 

  • sa foloseasca timpul de munca exclusiv pentru indeplinirea sarcinilor de serviciu, in acest sens, nu se ocupa in timpul de munca de activitati care nu sunt cuprinse in atributiile si indatoririle sale ori nu sunt dispuse de sefi ierarhici
  • sa asigure inregistrarea cronologica si sistematica, prelucrarea, publicarea si pastrarea informatiilor cu privire la pozitia financiara, performanta financiara si fluxurile de trezorerie
  • sa intocmeasca si sa completeze documentele primare ale firmei/ clientilor
  • sa conteze operatiunile primordiale
  • sa sorteze documentele pentru arhivare ale firmei/ clientilor
  • sa analizeze contabil documentele primare colectate ale firmei/ clientilor
  • sa conceapa articole contabile ale firmei/ clientilor
  • sa stabileasca formula de calcul potrivita
  • sa efectueze calcule specifice
  • sa completeze registrele contabile ale firmei/ clientilor
  • sa intocmeasca balanta de verificare ale firmei/ clientilor
  • sa realizeze evaluarea patrimoniala
  • sa transmita documentele specifice ale firmei/ clientilor
  • sa aiba capacitatea de organizare a locului de munca
  • sa transmita raportul de informatii ale firmei/ clientilor
  • sa intretina si sa actualizeze baza de rapoarte ale firmei/ clientilor
  • sa arhiveze documentele specifice
  • sa participe activ la rezolvarea sarcinilor echipei
  • sa fie cinstit, loial si disciplinat, dand dovada in toate imprejurarile de o atitudine civilizata si corecta fata de toate persoanele cu care vine in contact;
  • sa respecte cu strictete regulile de protectie a muncii si P.S.I. din obiectivul unde desfasoara serviciul;
  • sa acorde ajutor, atat cat este rational posibil, oricarui alt salariat, aflat intr-o situatie de pericol;
  • sa-si insuseasca si sa respecte normele si instructiunile de protectie a muncii si masurile de aplicare a acestora;
  • sa aduca la cunostinta de indata administratorului accidentele de munca suferite de propria persoana sau de alti angajati;
  • sa coopereze cu persoanele cu atributii specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca, atat timp cat este necesar, pentru realizarea oricarei sarcini sau cerinte impuse de autoritate competenta pentru prevenirea accidentelor si bolilor profesionale;
  • sa refuze intemeiat executarea unei sarcini de munca daca aceasta ar pune in pericol de accidentare sau imbolnavire profesionala persoana sa sau a celorlalti colegi
  • sa informeze de indata administratorul despre orice deficienta constatata sau eveniment petrecut;
  • sa execute alte activitati in legatura cu indeplinirea sarcinilor de serviciu precizate de persoanele care au acest drept.

Cititi AICI detalii despre Fisele de Post actualizate conform GDPR >>

 

 

[In functie de marimea, specificul si organigrama firmei, sarcinile/ atributiile/ activitatile, responsabilitatile postului pot diferi.
Atentie! Raspunderea juridica generata de nerespectarea obligatiilor stabilite prin prezenta se va stabili in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare, precum si in baza procedurilor reglementate in Regulamentul Intern al firmei.]

4. Obligatii si Restrictii:

  • nu executa nici o sarcina suplimentara legata de activitatea sa decat daca ea vine de la persoanele autorizate si daca vine pe cale ierarhica si se incadreaza in prevederile legale;
  • sa asigure pastrarea secretului profesional privind activitatile ce se desfasoara in cadrul spatiului de lucru;
  • este strict interzisa consumarea de bauturi alcoolice inainte de intrarea in serviciu sau pe timpul serviciului;


5.Conditiile de lucru ale postului

Desfasurarea activitatii: la birou

Cazurile speciale sunt stabilite cu atentie in cadrul echipei de lucru;

Va fi raspunzator si utilizeaza:
Echipamente
Baza de date

Conditii de formare profesionala

 Participa la sesiuni de formare si perfectionare.

c. Perioada de evaluare -  bianuala

 [Conditiile de la punctele a si b se decid la nivelul fiecarei firme, in functie de conditiile specifice si de posibilitati, precum si de nevoile pentru postul respectiv in firma.]

Delegare (inlocuitori, sarcini delegate)

Doar in situatii de urgenta

[De obicei, fiecare firma stabileste si mentioneaza numele persoanei inlocuitoare, cu precizarea responsabilitatilor si a sarcinilor pe perioada delegarii.]

6. Indicatori de performanta

  • Scaderea procentului de dispute privind facturarea, care sunt aprobate si care au ca efect ajustari ale facturii cu...%
  • Scaderea timpului mediu necesar solutionarii si finalizarii unui dosar cu...%
  • Cresterea castigurilor cu ...% pe luna


III. Specificatiile postului

1. Nivelul de studii – studii superioare economice sau certificate CNFPA contabil
Pregatire profesionala si experienta practica in domeniu.

[Nivelul de studii pentru fiecare post difera in functie de specificul si marimea firmei, precum si de nevoile pentru postul respectiv in firma.]

2. Aptitudini si competente personale

  • incredere in sine;
  • gandire laterala
  • atentie;
  • ascultare activa
  • indemanare;
  • concentrare;
  • punctualitate;
  • capacitatea de a invata;
  • aptitudini tehnice;
  • limba straina;
  • orientat catre client si realizarea sarcinilor, cu respectarea termenelor limita
  • cunostinte bune de utilizare PC (Microsoft Office, aplicatii informatice specifice desfaturarii activitatii)
  • dispusa intotdeauna sa-si imbogateasca bagajul de cunostinte


 [In functie de specificul si marimea firmei, precum si de nevoile pentru postul respectiv in firma se pot solicita si alte competente.]

3. Program de lucru

Pentru un program normal de lucru, 8 ore/ zi.

Program: L-V: ............................, cu pauza de masa,
                 S-D: ..................................................


Data


Numele si semnatura titularului postului,             Numele si semnatura superiorului ierarhic,

A P R O B A T

         Director General 

NOUTATI din Legislatia muncii

De ce salariatii indisciplinati scapa adesea nepedepsiti?


Eliminati riscul ca deciziile dvs. sa fie anulate!
Angajatorii pierd deoarece nu respecta la virgula prevederile legale privind sanctionarea abaterilor disciplinare.

Aflati ACUM care sunt greselile comise de angajatori!
GHID PRACTIC - Cercetarea si raspunderea disciplinara a salariatilor

Vezi AICI Modele de documente EDITABILE >>

ARTICOLE SIMILARE

Model FISA DE POST pentru InvatatorFISA DE POST pentru conducator de asociatiiFisa postului pentru asistent medical generalist in 2022Caz practic: ITM-ul este de acord daca salariatul are doua CIM-uri de 8 ore la 2 angajatori?Criteriile de evaluare trebuie sa fie incluse in fisa postului sau doar in Regulamentul Intern?

ULTIMELE ARTICOLE

Norme SSM - Responsabilitatile centrelor de medicina muncii in relatia cu angajatoriiSSM. Responsabilitatile centrelor de medicina muncii in relatia cu angajatoriiStabilirea functiilor interne si utilizarea codurilor COR - ce prevede legea?Perioada de pastrare a fisei postului - ce prevede Codul MunciiFisa postului pentru inspector salarii
Mai multe articole despre fisa de post

 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]