Avem angajati valorosi. Sunt temelia firmelor pe care le reprezinta, oamenii-cheie pe care i-am recrutat in mod corect si in care vom continua sa investim. In materialul prezentat mai jos va oferim si cele mai importante 4 metode de a va evalua in mod obiectiv cei mai valorosi angajati.
Metodele obiective sunt, in general, cantitative. Iata cele patru tipuri principale de metode obiective de evaluare a performantelor:
Masurarea productiei
Masurarea volumului vanzarilor
Nivelul absenteismului
Testele.
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Portal Codul Muncii
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Masurarea productiei
Aceasta metoda se utilizeaza in cazul produselor fizice masurabile. Ea implica numararea articolelor produse de angajat, precum si a rebuturilor. Pentru ca aceasta metoda sa se poata aplica, trebuie indeplinite 3 conditii:
- Productia trebuie sa fie repetitiva
- Volumul productiei trebuie sa fie masurabil (numarul unitatilor produse minus numarul unitatilor rebut/respinse etc., totul impartit la zilele lucrate din luna)
A- ngajatul trebuie sa fie responsabil pentru bunurile produse
Aceasta metoda de evaluare se rasfrange si asupra salarizarii – sens in care amintim ca exista in cadrul sistemelor de salarizare asa-numita “salarizare in acord”. Salarizarea in acord tine seama de cantitatea produselor sau serviciilor pe care salariatul le realizeaza sau le presteaza in timpul programului de lucru, salariul cuvenit rezultand din inmultirea tarifului pe unitatea de produs sau pe lucrare cu numarul unitatilor produselor sau lucrarilor realizate.
Masurarea volumului vanzarilor reprezinta un mod de masurare extrem de obiectiv!
Atentie! In cazurile in care munca in echipa are un rol important, atitudinea individualista a unora dintre membrii care se preocupa numai de rezultatele lor poate dauna rezultatelor echipei. Cooperarea in echipa poate da rezultate mai importante pentru intreprindere, decat rezultatele ridicate ale unor indivizi izolati. De aceea, este bine sa nu se evalueze exclusiv acelasi volum de vanzari ca nivel obligatoriu de atins, ci trebuie sa se foloseasca doua volume adaptate conditiilor specifice in care se realizeaza vanzarile, astfel ca cei doi vanzatori sa fie retribuiti cat mai echitabil, tinand seama de eforturile lor diferite determinate, obiectiv, de conditiile concrete ale vanzarii.
Masurarea absenteismului reprezinta si ea un aspect pe care nu il vom neglija in evaluarea angajatilor!
Nu in ultimul rand, testele raman una dintre cele mai clare metode de evaluare a angajatilor. Testati-va angajatii in mod constant si oferiti-le feedback-ul de care au nevoie pentru a-si imbunatati cursul profesional.
Sursa: Managementul Resurselor Umane: Eficienta, Rentabilitate, Profit