Ajutorul de deces versus ajutorul de inmormantare. Diferente, cine le acorda si care este procedura, in 2024

Isabela Alexe
Isabela Alexe
05 August 2024
05 August 2024
Isabela Alexe
Isabela Alexe
ajutor de decesajutorul de inmormantarediferenta ajutor de inmormantare si deces
Ajutorul de deces versus ajutorul de inmormantare. Diferente, cine le acorda si care este procedura, in 2024
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

"Va rog sa imi spuneti daca exista diferenta intre ajutor de inmormantare (a unui salariat) si ajutor de deces, cine le acorda si care este procedura? O salariata a decedat si angajatorul vrea sa ii acorde o suma de bani drept ajutor pt deces-- va rog sa imi spuneti cum ar trebuii sa figureze in evidenta noastra acest ajutor astfel incat sa nu ii fie afectata primirea ajutorului de inmormantatre de la casa de pensii, stiind faptul ca nu trebuie sa primeasca aceste sume de la doua unitati. Nu avem prevazut in regulamentul intern nimic depre acest lucru."
 
Raspunsul specialistului: 

Va informam ca ajutorul de deces a fost majorat incepand cu ianuarie 2024, conform Legii nr.422/2023 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2024, cu suma de 778 lei. Asa ca in momentul de fata a ajuns la suma totala de 7.567 de lei.
 
Legea 360/2023, noua lege a pensiilor care va intra in vigoare in septembrie 2024 aduce si alte noutati, atunci cand vorbim despre decese. Concret, va exista posibilitatea ca ajutorul de deces sa se acorde, din septembrie 2024, si in cazul decesului persoanei aflate in timpul concediului pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani, iar in cazul copilului cu handicap pana la 3 ani, respectiv pana la 7 ani, sau al unui membru de familie al acestuia, daca, anterior intrarii in concediu, persoana in cauza era asigurata obligatoriu.
 
De asemenea, in cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al unui membru de familie al acestora, ajutorul de deces va fi transmis si catre o persoana juridica, atat timp cat aceasta a suportat cheltuielile de deces si poate face dovada acestui fapt.
 
Conform art. 127 alin. (1) din Legea 263/2010, ajutorul de deces se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat si se acorda, la cerere, pe baza certificatului de deces.
 
In cazul salariatului, ajutorul de deces se achita, de casa teritoriala de pensii, in termen de 3 zile lucratoare de la solicitare.
 
Beneficiaza de ajutor de deces o singura persoana care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz, sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul sau, in lipsa acestora, oricare persoana care face dovada, prin orice mijloc de proba admis de lege, ca a suportat cheltuielile.
 
Dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu inscrisuri doveditoare in acest sens, inclusiv cu declaratie pe propria raspundere a solicitantului ajutorului de deces.
 
In cazul persoanelor care nu au legatura cu persoana decedata (oricare persoana care face dovada) dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face prin inscrisuri doveditoare in acest sens sau prin declaratie pe propria raspundere autentificata.
 
Conform art. 110 din Normele metodologice de aplicare a Legii 263/2010, in intelesul legii, cu privire la acordarea ajutorului de deces, membrii de familie pot fi:
 
a) sotul/sotia;
b) copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial ori cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani, precum si copiii incapabili de munca, indiferent de varsta, daca si-au pierdut capacitatea de munca inaintea varstelor mentionate;
c) parintii si bunicii oricaruia dintre soti.
 

Ajutorul de deces
 

Ajutorul de deces se acorda, dupa caz, pe baza urmatoarelor documente:
 
a) cerere pentru acordarea ajutorului de deces, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 11;
b) certificat de deces (original si copie);
c) act de identitate al solicitantului (original si copie);
d) acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original si copie);
e) dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original si copie);
f) act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul copilului inapt in varsta de peste 18 ani (original);
g) adeverinta care sa certifice ca, la data decesului, membrul de familie cu varsta cuprinsa intre 18 si 26 de ani urma o forma de invatamant organizata potrivit legii (original).
 
Conform Legii nr.422/2023 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2024:
 
a) asiguratului sau pensionarului, la 7.567 lei;
b) unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, la 3.784 lei.
 
In concluzie, ajutorul de deces poate fi acordat numai de catre casa de pensii nu si de catre angajator.
 

Ajutorul de inmormantare

 
In ceea ce priveste ajutorul de inmormantare, conform prevederilor art. 76 alin.(4) lit. a) din Codul fiscal, urmatoarele venituri nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit:
 
a) ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru dispozitive medicale, ajutoarele pentru nastere/adoptie, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, veniturile reprezentand cadouri in bani si/sau in natura, inclusiv tichete cadou, oferite salariatilor, precum si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca sau in regulamentul intern.
 
Astfel, ajutorul de inmormantare trebuie prevazut in contractul de munca sau in regulamentul intern, unde ar trebui prevazut si modul de calcul de asa maniera incat sa se incadreze in cota de pana la 5%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, astfel incat sa fie deductibile pentru angajator.
 
In consecinta, angajatorul poate acorda ajutor de inmormantare in conditiile mai sus expuse.
 
Un raspuns valabil la data de 22.08.2022, oferit de expertii de la PortalCodulMuncii >>>
 

NOUTATI din Legislatia muncii

Cum sa te distingi pe piata muncii?


Incepe acum transformarea companiei tale!
Acceseaza ghidul Brandul de angajator in era digitala

Afli din ghid:
• Strategii de construire a brandului de angajator
• Tehnici de comunicare interna si externa
• Rolul inteligentei artificiale in HR
• Studii de caz si exemple practice

...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]