La ce se refera dialogul social tripartit

20 Martie 2012
20 Martie 2012
Dialogul social tripartitcodul munciilegea patronatelorH.G. nr. 314/2001
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X




Dialogul social tripartit este reglementat si se desfasoara in cadrul urmatoarelor structuri :

    Consiliul Economic si Social - infiintat ca structura consultativa a Guvernului si Parlamentului in 1997 este compus din reprezentanti ai Guvernului, reprezentanti ai confederatiilor sindicale si  patronale reprezentative la nivel national. Dintre atributiile Consiliului Economic si Social specificam in mod deosebit avizarea tuturor actelor legislativ cu caracter economic si social. Acest aviz consultativ insoteste proiectul de act normativ atat in dezbaterile in cadrul Guvernului cat si in cele legislative. Consiliul Economic si Social este principala structura consultativa in cadrul parteneriatului social tripartit la nivel national. Functionarea Consiliului Economic si Social este reglementata de Legea nr. 109/1997 cu modificarile si completarile ulterioare.

    Dialogul social tripartit sectorial este reglementat prin H.G. nr. 314/2001 modificata si completata prin H.G. nr. 569/2002, care se refera la infiintarea, organizarea si functionarea comisiilor de dialog social. Aceste comisii sunt infiintate si functioneaza la nivelul tuturor ministerelor fiind constituite din reprezentanti ai ministerului respectiv si ai reprezentantilor confederatiilor sindicale si patronale reprezentative la nivel national. in cadrul acestor comisii partenerii sociali sunt consultati in privinta tuturor actelor normative elaborate la nivelul ministerului precum si asupra altor probleme de interes pentru partenerii sociali.

    Dialogul social in plan teritorial. La nivelul structurilor administrative (judete) sunt infiintate comisii de dialog social teritoriale din care fac parte reprezentantii administratiei locale, precum si reprezentantii organizatiilor reprezentative ale partenerilor sociali. in functie de problematica dezbatuta la lucrarile acestor comisii pot participa ca invitati experti sau reprezentanti ai altor structuri administrative sau ai societatii civile.

Avizele consultative elaborate la nivelul comisiilor de dialog social sunt comunicate Consiliului Economic si Social pentru fiecare proiect de act normativ luat in discutie.

    Alte structuri tripartite. Ocazional in functie de complexitatea problemelor dezbatute se constituie structuri tripartite ad-hoc pentru dezbaterea unor probleme cu caracter specific (ex: comisia tripartita interministeriala pentru imbunatatirea mediului de afaceri, etc).

 
O forma superioara de parteneriat social este reprezentata de negocierea si semnarea acordurilor sociale la nivel national.
Primul acord social se incheie in februarie 2001 fiind semnat de toate confederatiile sindicale si patronale reprezentative la nivel national reprezentand un instrument major de constructie, consultare si cooperare in identificarea de solutii la problemele economico-sociale semnificative.
in 2002 se parafeaza al doilea acord social.
in 2004 se incheie un pact social care continua procesul demarat pe parcursul primelor doua acorduri.
 

Dintre rezultatele cele mai remarcabile ale derularii acestor acorduri sociale, mentionam :

-        elaborarea si implementarea dialogului social sectorial si teritorial;
-        elaborarea si sustinerea in comun a numeroase proiecte de legi si acte normative cu impact social deosebit: Codul muncii, Legea patronatelor, Legea sindicatelor, Legea privind stimularea ocuparii fortei de munca si protectia sociala a somerilor, Legea pentru asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale etc.;
-        asigurarea unui climat de pace si stabilitate sociala. Exemplificam prin diminuarea considerabila a conflictelor de munca, precum si disparitia miscarilor sindicale revendicative de nivel national, nemultumirile referindu-se doar la problemele cu impact sectorial sau frecvent local.

Pentru buna desfasurare a dialogului social tripartit la nivelul Guvernului este infiintat Departamentul pentru Dialog Social, coordonat de un secretar de stat care are ca atributii gestionarea activitatii comisiilor de dialog social din ministere si organizarea periodica a intalnirilor Primului ministru cu reprezentantii Consiliului Economic si Social.
De asemenea, in cadrul fiecarui minister este desemnat un secretar de stat pentru coordonarea activitatii comisiei de dialog social si relatia cu organizatiile sindicale si patronale.
 
Ca o concluzie privind dialogul social tripartit institutionalizat putem mentiona ca a fost creat un cadru reglementat pentru consultarea partenerilor sociali la nivel national, sectorial si teritorial care asigura consultarea si parteneriatul cu reprezentantii organizatiilor sindicale si patronale cuprinzator si eficient.

Sursa: Ministerul Muncii

NOUTATI din Legislatia muncii

Pregatiti-va sa radeti cu lacrimi!


Savurati cele 12 caricaturi absolut dementiale
prezentate in Calendarul Vesel al Managerului HR 2025!


Vedeti AICI Caricaturile >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]