Va reamintim ca, potrivit art. 31 din O.U.G. nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate:
(1) Pentru a beneficia de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, persoanele prevazute la art. 1 trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa indeplineasca stagiul minim de asigurare necesar deschiderii drepturilor prevazute la art. 2;
b) sa prezinte adeverinta eliberata de platitorul de indemnizatii din care sa reiasa numarul de zile de concediu de incapacitate temporara de munca avute in ultimele 12/24 luni, dupa caz.
Astfel, daca salariatii nu indeplinesc conditia stagiului de cotizare, nu au dreptul nici la concediu medical si nici la indemnizatie de asigurari sociale de sanatate. Drept urmare, salariatul nu se afla in concediu medical, fapt pentru care in declaratia 112 nu se inregistreaza concediu medical, ci se inregistreaza zile si ore suspendate, avand in vedere structura declaratiei.
Cum se va proceda in situatia in care un salariat nu are stagiu de cotizare? Cum va decurge situatia, potrivit legii in vigoare:
"Un salariat fara stagiu de cotizare, angajat in unitate incepand cu 28.03.2024, are concediu medical cod 01 in perioada 16.07- 29.07.2024. In primele 2 saptamani din iulie a fost prezent la lucru. Cum procedez cu pontajul pe perioada concediului medical si cum completez declaratia D112? Ce se intampla cu exemplarele de concediu medical: se trimit catre casa de sanatate sau raman la unitate?"
Solutia specialistului:
Medicul prescriptor trebuie sa anuleze concediul medical, pentru a nu ramane in evidenta casei de sanatate, si sa-i elibereze in schimb o adeverinta pentru justificarea absentelor. In acest sens, art. 34 alin. (4) din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate prevede:
Codul muncii si Legea Dialogului Social
Noua lege a pensiilor Ghid practic
40 Modele de Regulament Intern
(4) Pentru cazurile in care nu este indeplinita conditia privind stagiul de asigurare, persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) lit. A si B din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza de o adeverinta medicala eliberata de catre medicul curant, in vederea justificarii absentei de la locul de munca. Modelul adeverintei este stabilit de catre medicii curanti, dar acesta trebuie sa contina si informatiile minimale privind perioada necesara recomandata de repaus, codul de diagnostic, precum si parafa.
Fie ca ramane certificatul medical, fie ca acesta este anulat de catre medicul prescriptor si eliberata o adeverinta conform celor de mai sus, angajatorul il ponteaza pe salariat absent motivat, iar in declaratia 112 declara zile suspendate. Nu se inregistreaza certificatul medical in 112. Daca certificatul medical nu este anulat de catre medicul prescriptor, se va depune la casa de sanatate...mai multe spete utile, explicate de specialisti in Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si ReviSal, detalii AICI >>