Modificarile SSM intrate in vigoare de la 1 ianuarie 2011

modificari SSMsecuritate si sanatate in munca
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X



Modificari importante au fost aduse prin HG 955/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, aprobate prin HG 1425/2006. Fara a face o enumerare limitativa, mentionam urmatoarele modificari:

 1. Se introduce obligatia revizuirii evaluarii riscurilor cu privire la securitatea si sanatatea in munca la nivelul intreprinderii si/sau unitatii, inclusiv pentru grupurile sensibile la riscuri specifice, cel putin, in urmatoarele situatii:

a) ori de cate ori intervin schimbari sau modificari in ceea ce priveste tehnologia, echipamentele de munca, substantele ori preparatele chimice utilizate si amenajarea locurilor de munca/posturilor de munca;
b) dupa producerea unui eveniment;
c) la constatarea omiterii unor riscuri sau la aparitia unor riscuri noi;
d) la utilizarea postului de lucru de catre un lucrator apartinand grupurilor sensibile la riscuri specifice;


e) a executarea unor lucrari speciale.

2. Se modifica conditiile efectuarii activitatilor din domeniul securitatii si sanatatii in munca in functie de numarul de salariati la nivelul unitatii, numar de salariati care a suferit modificari.

3. Lucratorul care se ocupa de activitatile de SSM poate fi desemnat numai prin decizie scrisa si numai din randul lucratorilor cu care angajatoru are incheiat contract individual de munca cu norma intreaga.

4. Incepand cu data de 1 iulie 2011, serviciul intern de prevenire si protectie trebuie sa fie format din lucratori care au contract individual de munca cu norma intreaga incheiat cu angajatorul.

5. Se introduce noi reglementari privind formalitatile ce trebuie indeplinite de solicitanti pentru obtinerea certificatului de abilitare a serviciilor externe de prevenire si protectie, conditiile de reinnoire si retragere acestuia.
 
6. Se introduce Sectiunea 6 indice 1,Prevederi specifice referitoare la libera circulatie a serviciilor externe de prevenire si protectie, in care se prevede ca persoanele fizice si juridice stabilite intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European care au fost supuse in aceste state unei proceduri similare celei de abilitare pot presta servicii de prevenire si protectie pe teritoriul Romaniei, fara a fi abilitate potrivit normelor metodologice.

7. Planul de prevenire si protectie pe care trebuie sa il intocmeasca angajatorul, compus din masuri tehnice, sanitare, organizatorice si de alta natura, bazat pe evaluarea riscurilor va fi revizuit si in urma producerii unui eveniment.

8. Se aduc modificari in ceea ce priveste cerintelor minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca si se stabilesc urmatoarele ocupatii specific:

- tehnician in securitate si sanatate in munca;

- expert in securitate si sanatate in munca.

9. Se elimina nivelul de pregatire de baza pentru dobandirea capacitatilor si aptitudinilor corespunzatoare efectuarii activitatilor de prevenire si protectie. Se vor elimina nivelurile de pregatire mediu si superior odata cu intrarea in vigoare a ordinului prevazut de art. II din HG 955/2010.

10. Se instituie obligatia unui reprezentant al lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii lucratorilor in cazul intreprinderilor si/sau unitatilor care au intre 10 si 49 de lucratori inclusiv. Reprezentantii lucratorilor trebuie sa urmeze un program de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu o anumita durata si continut minim.

 11. S-au adus modificari in ceea ce priveste organizarea si functionarea comitetului de securitate si sanatate in munca. Totodata, numarul reprezentantilor lucratorilor este egal cu numarul format din angajator sau reprezentantul sau legal si reprezentantii angajatorului.

- Modificari au fost aduse si instruirii lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca, respectiv:
- Angajatorul trebuie sa dispuna de programe de instruire - testare la nivelul intreprinderii si/sau unitatii pentru:

a) conducatorii locurilor de munca;
b) lucratori, pe meserii si activitati.

- Durata instruirii periodice, intervalul dintre doua instruiri si periodicitatea verificarii instruirii vor fi stabilite prin instructiuni proprii, in functie de conditiile locului de munca si/sau postului de lucru. Intervalul dintre doua instruiri periodice nu va fi mai mare de 6 luni.

Fisa de instruire individuala se pastreaza in intreprindere/unitate, de la angajare pana la data incetarii raporturilor de munca.

- Pentru persoanele aflate in intreprindere si/sau unitate cu permisiunea angajatorului, cu exceptia altor participanti la procesul de munca, asa cum sunt definiti potrivit art. 5 lit. c) din lege, angajatorul stabileste, prin regulamentul intern sau prin regulamentul de organizare si functionare, durata instruirii si reguli privind instruirea si insotirea acestora in intreprindere si/sau unitate.

12. Alte modificari privesc comunicarea si cercetarea evenimentelor, inregistrarea si evidenta accidentelor de munca si a incidentelor periculoase, semnalarea, cercetarea, declararea si raportarea bolilor profesionale. Totodata, se modifica o serie de documente prevazute in anexele la norme.

13. De asemenea, modificari au fost aduse si in ceea ce priveste avizarea documentatiilor cu caracter tehnic de informare si instruire in domeniul securitatii si sanatatii in munca.

In plus, s-a emis OMMFPS 455/2010 pentru constituirea comisiilor de abilitare a serviciilor externe de prevenire si protectie si de avizare a documentatiilor cu caracter tehnic de informare si instruire in domeniul securitatii si sanatatii in munca din cadrul inspectoratelor teritoriale de munca.

Totodata, HG 510/2010 privind cerintele minime de securitate si sanatate in munca referitoare la expunerea lucratorilor la riscurile generate de radiatiile optice artificiale, transpune Directiva 2006/25/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 5 aprilie 2006 privind cerintele minime de securitate si de sanatate referitoare la expunerea lucratorilor la riscuri generate de agentii fizici (radiatii optice artificiale) [A nouasprezecea directiva speciala in sensul articolului 16 alineatul (1) din Directiva 89/391/CEE], publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L 114/2006.

Referitor la Comitetul de securitate si sanatate in munca, acesta este constituit din urmatorii membri:

a) angajator sau reprezentantul sau legal;
b) reprezentanti ai angajatorului cu atributii de securitate si sanatate in munca;
c) reprezentanti ai lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii lucratorilor;
d) medicul de medicina a muncii.

Numarul reprezentantilor lucratorilor este egal cu numarul format din angajator sau reprezentantul sau legal si reprezentantii angajatorului.

 Lucratorul desemnat sau reprezentantul serviciului intern de prevenire si protectie este secretarul comitetului de securitate si sanatate in munca.
Comitetul de securitate si sanatate in munca se constituie si in cazul activitatilor care se desfasoara temporar, respectiv cu o durata mai mare de 3 luni.

Potrivit art. 59 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, aprobate prin HG 1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, reprezentantii lucratorilor in comitetul de securitate si sanatate in munca vor fi alesi pe o perioada de 2 ani.

Alin. (2) din acelasi articol prevede ca in cazul in care unul sau mai multi reprezentanti ai lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii lucratorilor se retrag din comitetul de securitate si sanatate in munca, acestia vor fi inlocuiti imediat prin alti reprezentanti alesi.

 Modalitatea de desemnare a reprezentantilor lucratorilor in comitetele de securitate si sanatate in munca va fi stabilita prin contractul colectiv de munca, regulamentul intern sau regulamentul de organizare si functionare.

Reprezentantii lucratorilor in comitetele de securitate si sanatate in munca vor fi desemnati de catre lucratori dintre reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii lucratorilor.
Numarul minim al reprezentantilor lucratorilor in comitetele de securitate si sanatate in munca se stabileste in functie de numarul total al lucratorilor din intreprindere/unitate, dupa cum urmeaza:

a) de la 10 la 100 de lucratori - 2 reprezentanti;
b) de la 101 la 500 de lucratori - 3 reprezentanti;
c) de la 501 la 1.000 de lucratori - 4 reprezentanti;
d) de la 1.001 la 2.000 de lucratori - 5 reprezentanti;
e) de la 2.001 la 3.000 de lucratori - 6 reprezentanti;
f) de la 3.001 la 4.000 de lucratori - 7 reprezentanti;
g) peste 4.000 de lucratori - 8 reprezentanti.
 Angajatorul sau reprezentantul sau legal este presedintele comitetului de securitate si sanatate in munca.

Membrii comitetului de securitate si sanatate in munca se nominalizeaza prin decizie scrisa a presedintelui acestuia, iar componenta comitetului va fi adusa la cunostinta tuturor lucratorilor (art. 63 din normele metodologice).

Prin urmare, nu exista interdictii in nominalizarea anuala a comitetului de securitate si sanatate in munca, situatie in care angajatorul va avea in vedere pentru nominalizarea in al doilea an a reprezentantilor salariatilor desemnati si in primul an, datorita mandatului de doi ani al acestora, potrivit art. 59 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, aprobate prin HG 1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.


de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
modificari SSMsecuritate si sanatate in munca

Data aparitiei: 27 Ianuarie 2011
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Modificarile SSM intrate in vigoare de la 1 ianuarie 2011 Nota: 3.17 din 5 - 3 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Detasare salariat. Statul in care se platesc contributiile socialeIntrebare: In cazul in care avem un salariat detasat in UE de 5 ani de zile cu reinnoire detasare la 6 luni, unde trebuie sa ii fie declarate taxele, in Romania sau in tara unde isi desfasoara activitatea, tinand cont de Articolul 12 Reguli speciale in care se mentioneaza: (1) Persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Certificat medical cod 08. CASS ianuarie - aprilieIntrebare: OUG 34/2024 care intra in vigoare incepand cu data de 12 aprilie prevede eliminarea CASS CM 08 Intrebarea mea este: Daca am o salariata care a beneficiat de CM 08 din data 27.12 2023 (CM initial dec 2023) pana la data de 30.04.2024 (perioada de acordare inceteaza dupa data de 12.04.2024), conform Oug 32 trebuie sa ii fac recalculul indemnizatiei nete (sa nu mai retin CASS) pentru perioada ian-martie? Pentru luna aprilie nu retin CASS.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]