“Departamentul
SSM se ocupa de organizarea controalelor de medicina muncii si de evidenta valabilitatii fiselor de aptitudine? Este suficient ca fisele de aptitudine sa ajunga la angajator prin e-mail sau e obligatoriu sa le primeasca si in original? Departamentul SSM se ocupa si de inmanarea fiselor de aptitudine catre salariati?
Raspunsul specialistului:
In conditiile Legii nr.319/2006, angajatorii trebuie sa ia toate masurilor prin care toti salariatii proprii sa beneficieze de supravegherea corespunzatoare a sanatatii in functie de riscurile privind securitatea si sanatatea in munca.
Avandu-se in vedere faptul ca supravegherea starii de sanatate a salariatilor reprezinta o componenta a domeniului de securitate si sanatate in munca, de regula, desfasurarea acestei activitati, cat si colaborarea cu medicul de medicina muncii intra in sarcina persoanelor desemnate sau a serviciului intern de prevenire si protectie.
Oricum, lucratorul desemnat sau un reprezentant al serviciului intern trebuie sa completeze fisa de identificare a factorilor de risc profesional (Anexa 3 din HG nr. 355/2007) pe care trebuie sa o si semneze.
Referitor la fisele de aptitudine, acestea finalizeaza examene medicale (la angajarea in munca sau periodic).
Fisele se completeaza numai de catre medicul de medicina muncii, in doua exemplare, unul pentru angajator si celalalt pentru lucrator dupa modelul din Anexa 5 din HG nr. 355/2007.
De asemenea, o copie a ultimei fise de aptitudini completate de catre medicul de medicina muncii va fi atasata fisei de instruire individuala care va fi pastrata de catre conducatorul locului de munca.
Modalitatea de transmitere a fiselor de aptitudine trebuie stabilita prin contractul de prestari servicii incheiat cu cabinetul de medicina muncii.
Sunt cabinete medicale care redacteaza fisele in format fizic, altele au inceput sa transmita prin mail cu semnatura medicului de medicina muncii in format electronic
Exemplarul salariatului poate fi transmis direct de cabinetul medical sau de compartimentul desemnat al angajatorului.
Angajatorul va arhiva fisele de aptitudine prin compartimentul de prevenire si protectie sau prin cel de
resurse umane functie de cum decide.
Responsabilitati trebuie mentionate in fisele de post respective.
In acest sens, este utila si elaborarea unei proceduri operationale privind etapele si persoanele responsabile pentru derularea controlului medical al salariatilor din societate.
Raspuns oferit de
PortalSSM.ro >>>
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Munca in weekendIntrebare: Un salariat efectueaza 10 ore de weekend in cursul lunii. Conform CCM orele efectuate in weekend sunt platite 200% si cu un spor de weekend de 1%. Salariatul insa are in cursul aceleasi luni 4 ore de invoire care conform CCM se compenseaza din orele suplimentare efectuate pe parcursul lunii. Intrebarea este: Aceste ore de invoire se compenseaza din orele efectuate in weekend adica se vor scadea si ii vor mai ramane 6 ore platite 200% si sporul de 1% se aplica doar la cele 6 ore ramase sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Studenta. CM cod 08Intrebare: O societate are o salariata studenta (22 ani), incadrata cu 8 ore, CIM din 24.02.2025. A adus primul concediu medical cu 28.04 pe cod 08 995 sarcina si lauzie. Nu are stagiu cotizare la firma ultimele 6 luni (desi a mai lucrat vara cate 3 luni anii trecuti) dar este asigurata in sistemul de sanatate fiind studenta pana in 26 ani. Intrebarea este: firma va putea sa recupereze de la CAS sumele platite ca si indemnizatie concediu sau nu? Daca da, cum trec efectiv in documentatia de recuperare care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<