"Un SRL doreste sa angajeze un contabil sef pe baza de contract de management. Nu doreste angajare cu CIM. Acesta, pe langa atributii privind aceasta functie va avea si responsabilitatea semnarii situatiilor financiare si a declaratiilor fiscale. Va rog sa-mi spuneti daca in situatia descrisa este posibila folosirea acestei forme de colaborare. In cazul in care raspunsul este afirmativ va rog sa ne spuneti care sunt obligatiile companiei din punct de vedere Revisal, fiscal si contabil. De asemenea, daca nu este posibila colaborarea cu contract de management (va rog sa ne justificati raspunsul), ce forma de contract ar putea sa fie aplicata in aceasta situatie (mandat, etc) si care sunt implicatiile fiscale."
Raspunsul specialistilor:
Conform art. 10 din Legea 82/1991 a contabilitatii republicata:
(1) Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1)-(4) revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii respective.
(2) Contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare. Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.
(3) Contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
Din prevederea legala citata rezulta ca persoana care conduce compartimentul de contabilitate (contabil sef in situatia expusa) este o persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.
Contractul individual de munca este contractul in temeiul caruia o persoana fizica, denumita salariat, se obliga sa presteze munca pentru si sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica, in schimbul unei remuneratii denumite salariu.
Astfel, munca poate fi prestata pentru si sub autoritatea unui angajator in baza contractului individual de munca. Prin exceptie, munca poate fi prestata in baza unui alt tip de contract daca este mentionat expres aceasta posibilitate printr-o reglementare legala. Chiar in situatia in care functia nu ar fi contabil sef este necesar sa existe o exceptie reglementata de lege de la regula incheierii contractului individual de munca.
O alta posibilitate de organizare si conducere a contabilitatii este incheierea de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
In acest ultim caz societatea nu are nicio obligatie in ceea ce priveste retinerea si declararea taxelor datorate.
Plata si declararea impozitului pe venit si contributiilor sociale se va realiza de persoana fizica in calitate de persoana fizica autorizata CECCAR.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Calificare la locul de muncaIntrebare: Societatea noastra doreste sa efectueze un curs de initiere/formare profesionala (exemplu: din muncitor necalificat in rectificator universal), cu un formator care este salariatul societatii noastre (cu/fara diploma de formator), insa societatea nu poate elibera decat o diploma recunoscuta la nivel intern. Intrebare: Dupa absolvirea cursului de initiere/formare, angajatorul poate face modificarea functiei in REVISAL in baza acelei diplome cu un act aditional?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pensie limita de varsta. Incetare CIM. Incheierea unui nou contractIntrebare: Am urmatoarea speta: Salariata nascuta pe 09.10.1962 (62 ani si 4 luni), in ianuarie a indeplinit conditiile pentru pensie limita varsta conform anexa 5 si are stagiul de cotizarea peste 15 ani. Aceasta doreste sa continue activitatea la noi si am prelungit/lasat contractul. Intrebare: 1. Este ok cum am procedat? Sau trebuia sa incetez contractul si sa fac altul nou? 2. Pensia se va cumula cu salariul? Dat fiind faptul ca nu este pensie anticipata, este de drept-limita de varsta.Sau trebuie sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<