"La nivelul institutiei noastre, incepand cu data de 01 ale lunii, au fost desfiintate un numar de 3 posturi contractuale, titularii acestora urmand a fi concediati dupa expirarea perioadei de preaviz. Tot cu aceeasi data a avut loc o majorarea a salariilor de baza a salariatilor ramasi in cadrul institutiei. In aceste conditii, salariatii a caror posturi au fost desfiintate, beneficiaza pe durata perioadei de preaviz de majorarea salariului de baza sau raman cu salariile avute anterior desfiintarii posturilor?"
Raspunsul specialistilor:
In ceea ce priveste personalul contractual din institutiile publice incadrat in temeiul unui contract individual de munca sau contract de management, acestuia ii sunt aplicabile dispozitiile Titlului III din OUG 57/2019 privind Codul administrativ care se completeaza cu cele ale Legii 53/2003 privind Codul muncii.
Astfel, contractul individual de munca se incheie intre persoana care indeplineste conditiile pentru a fi angajata pe o functie contractuala si autoritatea sau institutia publica, prin reprezentantul sau legal, in conditiile prevazute de Codul muncii, cu respectarea cerinte specifice reglementate de Codul administrativ in cuprinsul art. 542.
Intrucat Codul administrativ nu cuprinde dispozitii specifice cu privire la acordarea preavizului in caz de concediere, devin incidente dispozitiile Codului muncii cu privire la acest aspect. Astfel, chiar daca durata preavizului este reglementat diferit din perspectiva concedierii si demisiei consideram ca pe durata preavizului, contractul individual de munca continua sa isi produca toate efectele.
In cazul in care actul administrativ al ordonatorului principal de credite de majorare a salariilor este unul unilateral fiind fundamentat pe dispozitii legale care dispun majorarea salariilor de baza, consideram ca acesta va produce efecte in raport cu toti salariatii ale caror contracte individuale de munca se afla in executare. Pe cale de consecinta, in aceasta ipoteza, si salariatii aflati in
perioada de preaviz ar urma sa beneficieze de majorarea respectiva.
Un raspuns oferit de catre expertii de la PortalCodulMuncii, in februarie 2023. Da click AICI pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.