OUG nr. 192/2020 a adus modificari semnificative cu privire la telemunca in perioada crizei Covid 19. Astfel, art. 17 prevede ca, pe durata starii de alerta, angajatorii dispun munca la domiciliu sau in regim de telemunca, acolo unde specificul activitatii permite.
Din exprimarea legiuitorului se poate intelege ca angajatorul are posibilitatea acum de a dispune prin decizie unilaterala prestarea activitatii in regim de
telemunca sau munca la domiciliu. Ce se intampla daca salariatul nu are posibilitatea prestarii activitatii in telemunca, din motive personale?
Va prezentam mai jos 7 aspecte practice de care va loviti cand salariatii dvs. sunt in telemunca:
1. Poate refuza salariatul sa lucreze in regim de telemunca?
Da, poate. Iar refuzul sau nu poate constitui motiv de modificare unilaterala a contractului individual de munca si nu poate constitui motiv de sanctionare disciplinara. Detalii in ghid.
2. Telesalariatul poate presta ore suplimentare?
Da, dar doar la solicitarea angajatorului si cu acordul in scris al telesalariatului. Atentie, salariatii cu fractiune de norma pot fi telesalariati, dar ei nu pot presta ore suplimentare! Detalii in ghid.
3. Cum verifica angajatorul activitatea telesalariatului?
Contractul individual ar trebui sa cuprinda date concrete cu privire la posibilitatea de verificare. Raportul ramane de munca, deci salariatul este in continuare un subordonat, iar dreptul la control, desi diminuat, poate fi in continuare exercitat de angajator. Detalii in ghid.
4. Telesalariatul nu poate lucra in parc!
E-adevarat, munca nu este prestata la sediul angajatorului, nici la vreunul dintre punctele de lucru ale acestuia, si nici macar intr-un loc indicat de catre angajator, ci este prestata intr-un spatiu liber ales de catre salariat, care poate fi sau nu propriul domiciliu.
O.U.G. nr. 36/2021 a eliminat conditia de a se preciza locul desfasurarii activitatii de telemunca, deci in prezent telesalariatul poate alege orice loc in vederea desfasurarii muncii, dupa cum il poate si modifica oricand, fara notificarea angajatorului.
5. Cum se evidentiaza orele de munca prestate de telesalariat?
Evidentierea numarului de ore lucrate, ca si momentul de incepere/de sfarsit a activitatii, in conditiile art. 119 din Codul muncii, pot fi realizate, de exemplu, prin monitorizarea momentului de logare. Mai multe detalii in Ghidul Telemunca sau munca si de acasa in 2021.
6. Telesalariatul are aceleasi drepturi ca si salariatii obisnuiti
Telesalariatul beneficiaza de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentele interne si contractele colective de munca aplicabile salariatilor care au locul de munca la sediul angajatorului.
El se bucura de o autonomie functionala superioara salariatilor obisnuiti, relatia cu angajatorul fiind predominant virtuala, dar, fara niciun dubiu, trebuie sa se supuna ordinelor de serviciu primite. Detalii in ghid.
7. Cum sunt prevenite scurgerile de informatii?
Dat fiind ca telesalariatul poate lucra de oriunde, riscul de scurgere a informatiilor confidentiale este mare (de exemplu prin utilizarea de canale de comunicatii neprotejate). Ca urmare, contractul individual de munca va trebui sa cuprinda si aspecte specifice privind obligatiile salariatului de protectie a informatiilor confidentiale. Prin O.U.G. nr. 36/2021, in incercarea de protejare a informatiilor gestionate de catre salariat atunci cand lucreaza in spatii neorganizate de catre angajator, a fost introdusa urmatoarea obligatie a telesalariatului: sa respecte si sa asigure confidentialitatea informatiilor si documentelor utilizate in timpul desfasurarii activitatii de telemunca. Detalii in ghid.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Angajare persoane cu dizabilitati pe posturile vacanteIntrebare: Suntem o companie din industria horeca cu aprox. 120 angajati. Dorim sa ne clarificati cu privire la angajarea de persoane cu dizabilitati/handicap. Este o obilgatie legala? Ce se intampla daca nu angajam? Am inteles ca legislatia s-a schimbat cu 1 ian 2025. Mentionam ca nu avem angajati de acest fel in companie. Lunar din fondul de handicap folosim jumatate din suma pentru achizitia de diverse produse de la unitati protejate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Munca in zi de sarbatoare legala. Obligatiile angajatoruluiIntrebare: Va rog sa ma ajutati cu un raspuns in urmatoarea speta: Suntem o societate care aplica prevederile art. 141 din Codul muncii, activitatea nu poate fi intrerupta datorita specificului activitatii (supermarket) astfel ca in data de 1 Mai - sarbatoare libera legala, o parte din colegi au lucrat. Un salariat care lucreaza 21 de zile in luna Mai, din care o zi a lucrat-o pe data de 1 Mai, a beneficiat de 10 libere in luna, trebuie sa-i mai acordam inca o zi libera, in termen de 30 zile, pentru ca a...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<