Accident de munca si concediu medical. Cum procedati corect si cum se recupereaza indemnizatiile

accident de muncaconcediu medical accident de muncarecuperare indemnizatii concediu medical
Accident de munca si concediu medical. Cum procedati corect si cum se recupereaza indemnizatiile
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
“Care este procedura complete in cazul unui accident de munca? Cum procedam in legatura cu concediile medicale intr-o astfel de situatie? De exemplu, medicul de familie al angajatului a eliberat un concediu medical care are codul 01. Ar fi trebuit eliberat cu cod 03 - accident de munca. Ce documente trebuie sa transmita firma medicului de familie? Trebuie sa obtina apoi si alte avize pentru concediu medical? Cum se recupereaza banii?”
 
Raspunsul specialistului:
 
Recuperarea de catre angajator a indemnizatiilor pentru accidente de munca si boli profesionale se poate realiza dupa confirmarea caracterului de munca al accidentului sau declararea bolii profesionale (art. 19 alin. (7) din Legea nr. 346/2002).
 
In cazul bolilor profesionale sau al accidentelor de munca, certificatul medical se vizeaza in mod obligatoriu, prin grija angajatorului, de directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, respectiv de casa teritoriala de pensii in a carei raza se afla sediul angajatorului sau domiciliul asiguratului (art. 32 alin. (2) din Legea nr. 346/2002).
 
Sumele platite de casele de asigurari de sanatate judetene pentru indemnizatiile de incapacitate temporara de munca aferente cazurilor confirmate de accidente de munca sau boli profesionale se recupereaza de la casele teritoriale de pensii, indiferent de codul de indemnizatie inscris pe certificatul medical.
 
Sumele care reprezinta diferente la indemnizatiile de incapacitate temporara de munca, ca urmare a confirmarii unui accident de munca sau unei boli profesionale, se recupereaza de catre angajatori de la casele teritoriale de pensii, indiferent de codul de indemnizatie inscris pe certificatul medical (Legea nr. 177/2018).
 
Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca in cazul accidentului de munca sau al bolii profesionale se suporta in primele 3 zile de incapacitate de catre angajator, iar din a 4- a zi de incapacitate, din sumele prevazute pentru asigurarea la accidente de munca si boli profesionale in bugetul asigurarilor sociale de stat (art. 34 din Legea 346/2002).
 
Conform art. 37 din Legea 346/2002 asa cum a fost modificata prin OUG 103/2017:
 
Art. 37. – (1) Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca datorata accidentelor de munca si bolilor profesionale se acorda pe baza certificatului medical eliberat conform dispozitiilor legale si completat sau modificat, dupa caz, cu codurile de indemnizatie corespunzatoare si care constituie document justificativ de plata.
 
(2) Persoanele prevazute la art. 19 alin (6) sunt obligate sa depuna la casele teritoriale de pensii, din raza administrativ-teritoriala in care isi au sediul social, exemplarul 2 al certificatului de concediu medical, in vederea recuperarii sumelor reprezentand indemnizatii platite asiguratilor.
 
(3) Pentru situatiile in care persoana asigurata desfasoara activitatea la mai multi angajatori indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca ca urmare a unui accident de munca sau boala profesionala se achita o singura data.
 
Conform art. 44 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare, indemnizatiile de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale se platesc pe baza cererii-tip privind solicitarea drepturilor de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, prevazuta in anexa nr. 13 la prezentele norme metodologice, si a celorlalte acte prevazute de reglementarile legale in vigoare, exclusiv indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, pentru a carei acordare nu este necesara completarea cererii-tip.
 
In afara cererii-tip pentru obtinerea indemnizatiilor mai sunt necesare urmatoarele documente:
 
a) certificatul de concediu medical;
 
b) procesul-verbal de cercetare a accidentului de munca;
 
c) FIAM sau procesul-verbal avizat de inspectoratul teritorial de munca ce a confirmat caracterul de munca al accidentului, respectiv fisa BP2, dupa caz.
 
Cererea si documentele se depun la casa teritoriala de pensii in carei raza teritoriala isi are sediul angajatorul si nu la ITM.
In ceea ce priveste termenul de recuperare, Legea 346/2002 nu reglementeaza un termen de prescriptie pentru recuperarea indemnizatiilor de incapacitate temporara de munca ca urmare a unui accident de munca asa cum se reglementeaza OUG 158/2005 pentru indemnizatiile de incapacitate temporara de munca boala obisnuita un termen de 90 de zile. De aceea apreciem ca indemnizatiile medicale pentru accident de munca pot fi recuperate in termenul de prescriptie de 3 ani.
 
Raspuns oferit de Alexandra Nedelcu, Expert Legislatia muncii, pentru PortalCodulMuncii.ro 
 
 

NOUTATI din Legislatie muncii

[Raluca Dimitriu] Webinar Probleme la incetarea CIM + modificari legislative


Legea nr. 360/2023 a adus noutati privind continuarea activitatii salariatilor pana la implinirea varstei de 70 de ani, iar Legea nr. 283/2022 a modificat substantial Codul muncii, introducand notiuni ca:

• zile libere platite pentru evenimente familiale deosebite;
• concediu de ingrijitor;
• absente de la locul de munca pentru situatii neprevazute.

Cum afecteaza aceste modificari legislative incetarea CIM?

Aflati raspunsul in cadrul Webinarului “Noi probleme practice privind incetarea CIM”.

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
accident de muncaconcediu medical accident de muncarecuperare indemnizatii concediu medical

Data aparitiei: 21 Mai 2021
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Accident de munca si concediu medical. Cum procedati corect si cum se recupereaza indemnizatiile Nota: 3.5 din 5 - 6 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Obligatie emitere adeverinta venit noua lege a pensiilorIntrebare: In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa de post pentruDirector vanzariIntrebare: Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 


 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]