Intrebare: O angajata a primit certificat de concediu medical in 12.10.2010 cu care a venit la firma in 20.10.2010, nerespectand termenul de 24 ore de la data acordarii. In acest caz societatea trebuie sa-i dea indemnizatia pentru acest certificat? Firma poate recupera banii de la casa de sanatate chiar daca nu a trimis situatia cu persoanele aflate in concediu medical in termen de 6 zile?
Pune si tu o intrebare si primeste un Raspuns
Pentru Detalii CLICK AICI
Raspuns: Asiguratii au obligatia de a instiinta platitorii de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate privind aparitia starii de incapacitate temporara de munca si privind datele de identificare, respectiv numele medicului prescriptor si unitatea in care functioneaza acesta, in termen de 24 ore de la data acordarii concediului medical. In situatia in care aparitia starii de incapacitate temporara de munca a intervenit in zilele declarate nelucratoare, asiguratii au obligatia de a instiinta platitorii de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate in prima zi lucratoare.
Aceste prevederi sunt stabilite de art. 81 alin.(1) din Norma de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate.
Astfel cum se poate se observa, textul din normele mentionate stabileste obligatia asiguratilor de a instiinta platitorul indemnizatiei (angajatorul) in termen de 24 de ore si nu de a prezenta certificatul de concediu medical in acest termen.
Conform alin.(6) al aceluiasi articol, angajatorii au obligatia sa transmita casei de asigurari sociale de sanatate, in termen de maximum 6 zile de la data la care au fost instiintati cu privire la aparitia starii de incapacitate temporara de munca, lista persoanelor angajate aflate in incapacitate temporara de munca, precum si datele de identificare, respectiv numele medicului prescriptor si unitatea in care functioneaza acesta si declaratia pe proprie raspundere data de asigurat, daca au solicitat-o.
Asadar, termenul de 6 zile incepe sa curga de la data la care angajatorul a fost instiintat de salariat cu privire la starea de incapacitate temporara de munca, nu de la data acordarii concediului medical.
Art. 82 din aceleasi norme stabileste ca indemnizatiile pot fi solicitate, pe baza actelor justificative, in termen de 90 zile de la data la care beneficiarul era in drept sa le solicite. Cuantumul indemnizatiilor astfel solicitate se achita la nivelul cuvenit in perioada prevazuta in certificatul medical.
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Portal Codul Muncii
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Norma de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate nu stabileste o sanctiune pentru nerespectarea termenului de 24 de ore de catre salariat.
In consecinta, nerespectarea de catre salariat a obligatiei de a instiinta angajatorul cu privire la in termen de 24 de ore de la aparitia starii de incapacitate temporara de munca nu justifica refuzul platitorului de a acorda indemnizatia, acest drept putand fi valorificat in termenul de 90 de zile.