Diurna - cheltuirea ei trebuie justificata cu acte?

Gabriela Dita
Gabriela Dita
02 Octombrie 2015
02 Octombrie 2015
Gabriela Dita
Gabriela Dita
diurnacheltuieli diurnacheltuieli diurna justificatejustificarea cheltuielilor deplasarediurna 2015
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Art. 44 alin. (2) din Codul muncii stabileste dreptul salariatului delegat la plata cheltuielilor de transport si cazare, cat si la o indemnizatie de delegare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil.

Diurna este stabilita, pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice, prin doua acte normative astfel:

- pentru deplasarile in strainatate se stabileste potrivit HG 518/1995 privind unele drepturi si obligatii ale personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, publicata in M. Of. nr. 154 din 19 iulie 1995;

- pentru deplasarile interne, se stabileste potrivit HG 1.860/2006 privind drepturile si obligatiile personalului autoritarilor si institutiilor publice pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cayul deplasarii, in cadrul localitatii, in interesul serviciului, publicata in M. Of. nr. 1.046 din 29 decembrie 2006.

- cuantumul diurnei in domeniul privat nu este stabilit de lege, ci se stabileste fie prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate, fie acolo unde nu exista contract colectiv de munca aplicabil prin negociere cu salariatul. Insa numai in limita de 2,5 ori nivelul stabilit pentru institutii publice este netaxabila cu impozit si contributii sociale.

Astfel, potrivit art. 55 alin. (4) lit. g) din Codul fiscal, nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, primite de salariati, pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului pentru personalul din institutiile publice, precum si cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare.

Art. 296 indice 15 lit. g) stabileste ca nu se cuprind in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii, prevazuta la art. 296 indice 4 indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, primite de salariati, pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului pentru personalul din institutiile publice, precum si cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare.

Pentru a stabili care este nivelul diurnei care intra in baza de calcul al contributiilor sociale si al impozitului pe venit trebuie sa ne raportam la indemnizatia zilnica de delegare sau de detasare cuvenita personalului autoritatilor si institutiilor publice.

Asadar indemnizatia de deplasare cuprinde diurna si cheltuielile cu masa.

Exemplu
Pentru Italia, diurna stabilita de HG 518/1995 este de 35 de Euro. Asadar, suma de 87,5 Euro (35x2,5) nu va intra in baza de calcul al impozitului si al contributiilor sociale.

In suma de 87,5 Euro/zi trebuie sa se incadreze atat diurna cat si cheltuielile cu masa intrucat prevederile legale citate se refera atat la indemnizatie cat si la orice alta suma de acceasi natura. Ceea ce depaseste 87,5 Euro (indemnizatie + masa) va intra in baza de calcul al impozitului pe venit si al contributiilor sociale.

Daca salariatii beneficiaza atat de diurna in cuantum de 87,5 Euro cat si de masa contravaloarea mesei se va adauga la suma de 87,5 Euro iar ceea ce depaseste va intra in baza de calcul al impozitului pe venit si a contributiilor sociale.

In concluzie, diurna in speta este de 35 euro pe zi insa salariatul poate cheltui cu masa pana la 87,5 euro pe zi aceasta suma fiind deductibila fiscal la calculul impozitului pe profit si nesupusa impozitului si contributiilor sociale.

Persoana aflata in delegare sau detasare intr-o localitate situata la o distanta mai mare de 5 km de localitatea in care isi are locul permanent de munca primeste o indemnizatie zilnica de delegare sau de detasare de 45 lei, indiferent de functia pe care o indeplineste si de autoritatea sau institutia publica in care isi desfasoara activitatea (Ordinul nr. 60/2015 publicat in Monitorul Oficial nr. 68 din 27 ianuarie 2015).


Exemplu
Pentru deplasare intr-o localitate situata la o distanta mai mare de 5 km de localitatea in care isi are locul permanent de munca, diurna stabilita de HG 1.860/2006 este de 45 lei/zi. Asadar, suma de 112,5 lei (45 x 2,5) nu va intra in baza de calcul al impozitului si al contributiilor sociale.

In suma de 112,5 lei/zi trebuie sa se incadreze atat diurna cat si cheltuielile cu masa intrucat prevederile legale citate se refera atat la indemnizatie cat si la orice alta suma de acceasi natura. Ceea ce depaseste 112,5 lei (indemnizatie + masa) va intra in baza de calcul al impozitului pe venit si al contributiilor sociale.

Daca salariatii beneficiaza atat de diurna in cuantum de 112,5 lei cat si de masa contravaloarea mesei se va adauga la suma de 112,5 lei iar ceea ce depaseste va intra in baza de calcul al impozitului pe venit si a contributiilor sociale.

In concluzie, diurna in tara este o suma fixa astfel cum am aratat mai sus egala cu 45 de lei/zi. Indemnizatia de deplasare deductibila fiscal in care intra si cheltuielile cu masa poate ajunge pana la 112,5 lei. Evident, in ambele situatii, pentru calculul cheltuielilor sunt necesare documente doveditoare.




 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]