Analizam situatia expusa de un angajator. Angajatul nu si-a programat zilele de concediu de odihna, cu toate ca din partea angajatorului s-au luat toate masurile necesare pentru ca salariatii sa beneficieze de aceste zile.
In primul rand tinem cont de faptul ca acordarea concediului de odihna este o obligatie a angajatorului, potrivit art. 146, alin. (1) din Codul muncii.
De asemenea, reamintim: concediul de odihna se acorda pentru anul in curs, pana la sfarsitul anului calendaristic si este de cel putin 20 de zile, anual, cu mentiunea ca pentru persoanele care lucreaza in conditii grele, pentru persoanele cu handicap sau cu varsta sub 18 ani, se adauga inca 3 zile de concediu pe an.
Angajatul trebuie sa beneficieze, la solicitarea sa, de cel putin 10 zile de concediu neintrerupt, pentru refacerea sa.
Atentie! Angajatorii pot mentiona in contractul colectiv de munca sau in regulamentul intern faptul ca salariatii pot efectua zilele de concediu de odihna integral in anul in curs sau pana la o data anume din urmatorul an.
In caz de forta majora sau cand angajatorul are nevoie urgenta de serviciile angajatului, cu recompensarea acestuia si a familiei sale, cu cheltuielile privind prejudiciile eventuale suferite din cauza intreruperii concediului, concediul de odihna poate fi intrerupt.
Zilele de concediu neefectuate se vor pierde daca nu sunt luate pana la finalul urmatorului an in care salariatul trebuia sa le ia.