Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Documentar aferent Legii nr. 51 din 2012 privind Inspectia Muncii

OG nr. 2/2001Inspectia MunciiLegea nr. 51/2012inspectori


Actul normativ analizat modifica substantial Legea nr. 108/1999 ce reglementeaza prevederile anterioare privind competentele persoanelor cu atributii de control din cadrul Inspectiei Muncii.

Potrivit noilor reglementari se pot efectua inspectii in:

a) controlul relatiilor de munca;
b) domeniul securitatii si sanatatii in munca si al supravegherii pietei.

Pentru fiecare dintre aceste doua domenii, legiuitorul a stabilit competente generale si specifice.
Reamintim si faptul ca "Inspectia Muncii" este o persoana juridica cu personalitate proprie in subordinea Ministerului Muncii si indeplineste functie de autoritate de stat.

A) Atributii specifice in domeniul relatiilor de munca. Inspectia muncii are in principal urmatoarele competente, conform noului cadru normativ:

1. Controleaza aplicarea reglementarilor legale privind intocmirea, executarea, suspendarea, incetarea contractelor de munca.
2. Controleaza stabilirea si acordarea drepturilor cuvenite salariatilor, beneficii provenite din lege, contracte colective si individuale de munca.
3. Asigura evidenta muncii, colectand datele din registrul de evidenta al salariatilor sau din registrul zilierilor.
4. Controleaza modul de desfasurare a muncii, in scopul identificarii formei de munca nedeclarata.
5. Primeste si gestioneaza in sistem informatic, datele depuse de angajatori cu privire la salariati.
6. Inregistreaza contractele colective de munca, verifica continutul acestora si conciliaza eventuale conflicte de munca.

B) Atributii specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca si al supravegherii pietei, conform noului cadru normativ, redate succint:
1. Controleaza, coordoneaza si indruma metodologic, aplicarea prevederilor privind securitatea si sanatatea in munca.
2. Cerceteaza evenimentele, stabileste caracterul accidentelor de munca si colaboreaza cu alte institutii.
3. Controleaza activitatea de instruire, informare si consultare a salariatilor.
4. Emite autorizatia de functionare pentru securitate si sanatate in munca, pentru angajatori persoane juridice si fizice.
5. Dispune masuri si expertize pentru stabilirea cauzelor ce au dus la evenimente, dispune masuri de prevenire.
6. Dispune sistarea activitatii sau oprirea din functiune a echipamentelor de munca, pentru prevenirea pericolelor.

Ce drepturi au inspectorii de munca ? Inspectorii au, in principal, urmatoarele competente legale:

1. au acces liber, permanent si fara instiintare prealabila in sediul si orice loc de munca, organizat de persoane juridice si fizice;
2. identifica persoanele aflate in locurile de munca sau in alte locuri unde se efectueaza cercetari, solicitand documentele de identitate;
3. solicita angajatorului sau salariatilor informatii si documente pentru realizarea obiectivului controlului;
4. solicita si pot primii copii asupra unor documente, in legatura cu controlul efectuat;
5. preiau declaratii scrise, singuri sau cu martori, de la persoanele in legatura cu obiectul controlului;
6. sa dispuna sistarea activitatii sau oprirea functionarii unor echipamente de lucru, pentru impiedicarea unor pericole.

Sunt modificari la cuantumul amenzilor ? Se majoreaza usor plafonul amenzilor pentru faptele considerate contraventii si se uniformizeaza toate amenzile in plafonul 5000 lei (minim) si 10000 lei (maxim). (anterior 4500 lei - 9000 lei)

Ce fapte sunt considerate contraventii ? Sunt sanctionate urmatoarele fapte:

a) impiedicarea in orice mod a inspectorilor de munca sa efectueze controlul, prin orice actiune sau inactiune, inclusiv refuzul persoanei de a se identifica;
b) neindeplinirea sau indeplinirea partiala a masurilor dispuse de inspectoratele de munca;
c) nerespectarea obligatiei de a pune la dispozitia inspectorilor de munca, in termenul comunicat, a documentelor si informatiilor solicitate.

De retinut:
a) s-a prevazut posibilitatea platii amenzii la jumatate din minim in 48 de ore de la incheierea  procesului verbal de amenda;
b) procedura contestarii amenzii este conform OG nr. 2/2001, privind contraventiile.

In ce priveste controlul pietelor, observam ca se introduc si cateva atributii in seama Inspectiei Muncii in acest sens, ce ar trebui mai bine analizate de cei ce introduc produse in piata.

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
OG nr. 2/2001Inspectia MunciiLegea nr. 51/2012inspectori

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 25 Iulie 2012
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Documentar aferent Legii nr. 51 din 2012 privind Inspectia Muncii Nota: 5 din 5 - 1 vot.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

Comentarii (1)


26-Iul-2012

Intrebare Angajatorii persoane fizice care angajaza personal casnic pentru ajutor in gospodarie menaj, pastori de animale etc fac obiectul controlului ITM-ului. Fac precizarea ca acele persoane fizice care angajaza astfel de oameni nu sunt persoane fizice autorizate, sunt pur si siplu familii obisnuite

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Cum Se Aplica Prevederile Oug 96/2018, Varsta De Pensionare Femei?Intrebare: Buna ziua! As dori un punct de vedere cu privire la modificarile aduse Codului Muncii prin OUG 96/2018. O salariata X, in baza art 56 alin 1 lit c) din Codul Muncii republicat, in interiorul celor 60 de zile calendaristice, inainteaza conducerii societatii o adresa prin care isi exprima optiunea, Ón scris, pentru continuarea executării contractului individual de muncă, pana la varsta de 65 de ani. In acest caz, salariata va cumula pensia cu salariul? Care sunt actele de personal pe
 

Raspuns: Pentru orice tip de pensionare contractul individual de munca inceteaza.Ramanerea in activitate pe m... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

eNews Resurse Umane

Angajarea - pasii catre o recrutare de succes - Cazuri practice, solutii si exemple
Descarcati GRATUIT raportul special

"Angajarea - pasii catre o recrutare de succes - Cazuri practice, solutii si exemple"
 

 

 


 
Angajarea - pasii catre o recrutare de succes
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Angajarea - pasii catre o recrutare de succes - Cazuri practice, solutii si exemple"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]